וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגיעה באימונים ושחיקת הלוחמים: כך ישפיע הקיצוץ בצה"ל

10.5.2014 / 14:04

במערכת הביטחון נערכים לתכנית הצנע שתוצג בקרוב לקבינט, ומתעקשים כי היא תביא לפגיעה בחיילי הסדיר, קיצור ההכשרה הקרבית וכן לעיכוב בייצור סוללות כיפת ברזל חדשות

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בטקס יום הזיכרון בקריית שאול. מאי 2014. דרור עינב
גורם צבאי חשש כי דבריו עשויים להציג את צה"ל כחלש בעיני האויב. שר הביטחון משה יעלון, השבוע/דרור עינב

צה"ל ומשרד הביטחון יציגו בשבועות הקרובים את תכנית הקיצוץ בתקציב הביטחון, שתכלול עצירה כמעט מוחלטת של אימוני חיל האוויר, חיל הים וזרועות היבשה, למעט אימוני יחידות שתפקודן קריטי, וכן אימונים ממוקדים. בנוסף, בתכנית שתוצג לקבינט, יצוין כי במקום תקופת הכשרה קרבית הכוללת חצי שנה של תעסוקה מבצעית וחצי שנה של אימון, יעבור צה"ל למתכונת של תשעה חודשי תעסוקה מבצעית ושלושה חודשי אימון.

במערכת הביטחון טוענים כי המשמעות היא שחיקה מוחלטת של הלוחמים, ובייחוד של כוחות היבשה וחיל הים, המוגדרים כזרוע אסטרטגית של צה"ל. כוחות המילואים של יחידות השדה, שהוגדרו כ"פרח מוגן", יסבלו משחיקה לא רק בשל תעסוקה מבצעית, אלא גם כתוצאה מאימונים שהיו צפויים להתקיים בחצי השנה הקרובה וייתכן שיבוטלו. בצה"ל צופים שהקיצוצים הללו יגדילו את העומס על החיילים בשירות סדיר. כמו כן, שוקלים בצה"ל לקצץ במערך רכבי הביטחון השוטף בגזרות השונות, ולא לתקן תקלות שייגרמו לכלי הרכב.

עוד בוואלה! חדשות:
יעלון מזהיר: "הקיצוץ - פגיעה אנושה באימונים"
הקרב על התקציב נמשך: נדחה תרגיל העורף השנתי
חייל צה"ל חיבל בתותח כדי לא להשתתף בתרגיל

תרגיל של חיל השריון, יולי 2013. דובר צה"ל
בצה"ל מתעקשים כי לוחמי הסדיר יסבלו מהעומס בשל הקיצוץ. תרגיל חיל השריון/דובר צה"ל

בשבועות הקרובים יקיימו נציגי משרד הביטחון משא ומתן נרחב עם תעשיות הביטחון כדי לשקול דחיית אספקה של מערכות נשק חדשות שהיו אמורות להחליף את אלו הישנות, כגון טנקים חדשים ונגמ"שים. לצד זאת, תישקל גם דחיית פרויקטים, שעשויה על פי צה"ל להוביל לגל של פיטורים בתעשיות הביטחוניות ובמפעלים המספקים שירותים עבור מערכת הביטחון. גורם ביטחוני בכיר העריך הבוקר כי מדובר בגל של אלפי מפוטרים בפריפריה, ובמקרה הקיצוני עיכוב בייצור סוללות נוספות של כיפת ברזל על חלקיהן השונים. השלכות הקיצוץ כבר נתנו השבוע אותותיהן בזירה פחות קריטית לביטחון המדינה, כאשר הוחלט בפיקוד העורף לבטל סוף שבוע ביפו לקצינים בדרגות אלוף-משנה ובנות זוגם.

הדיון על תכנית הקיצוצים נעשה על רקע ביקורה בישראל של היועצת לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית, סוזן רייס, וביקורו הצפוי של שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל. הגעתם של השניים לישראל נקבעה מראש, אולם היא מעצימה את החשש בצמרת הביטחונית כי הוויכוח על תקציב הביטחון עשוי להסיט את תשומת הלב מהנושאים העיקריים מבחינתם, כמו איראן, סוריה, לבנון והפלסטינים.

התכנית אמנם לא הוצגה עדיין לקבינט, אולם המאבק מאחורי הקלעים כבר החל, ובצה"ל היה מי שביקר את דבריו של שר הביטחון, משה יעלון, שמחה על הקיצוץ ואמר כי תהיה לכך השפעה קריטית על מוכנות הצבא בשעת מלחמה. "ההתבטאויות של שר הביטחון יעלון על הקיצוץ נובעות מדאגה רבה, אבל צריך לראות שהן לא משרתות את האויב שלנו", אמר גורם ביטחוני בכיר, שהסתייג מדבריו של יעלון שטען כי מערכת הביטחון "נמצאת במשבר".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

"אין כוונה להסתייע באמריקנים"

לקראת ביקורו של הייגל, דוחים במערכת הביטחון את ההערכות שישראל עשויה לבקש סיוע מוגדל ברכש או הנחות בהלוואות מארצות הברית. גורם ביטחוני נוסף אמר הוסיף על כך היום כי הדיון עם הייגל בשבוע הבא יתמקד באיראן ובסוגיות אסטרטגיות אזוריות, אך בהחלט יעסוק גם ברכש, סיוע, ושיתופי פעולה.

על פי הגורם הביטחוני, יעלון והייגל ידונו בסיוע שתעניק ארצות הברית לישראל החל משנת 2018, שאמור לכלול רכישות עכשויות על חשבון סיוע עתידי, כמו עסקת רכישת שישה מטוסי V-22 שנחתמה בסוף השנה שעברה. לדבריו, אין כוונה להסתייע באמריקנים, והוסיף בביקורת שהכסף החסר לתקציב הביטחון נמצא בעודפים של משרד האוצר, וכי שימוש בו לא יפגע בתקציבים אחרים.

במערכת הביטחון מעריכים כי משרד האוצר לא מתכוון להדביק את הפער התקציבי בשנה הקרובה וגם לא בשנת 2016, תוך כדי ניצול הלך הרוח של הציבור בישראל הקורא לצמצום תקציב הביטחון.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully