וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב נגד פוטין: "הביקור בקרים - פרובוקטיבי ומיותר"

מחלקת המדינה האמריקנית גינתה את ביקורו של נשיא רוסיה בחצי האי שסופח, והבהירה כי "האזור שייך לאוקראינה". אלא שאת תומכי פוטין בקרים זה לא מרגש: "מעריצים אותו פה"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

הביקור והביקורת: ארצות הברית גינתה אמש (שישי) את ביקורו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בחצי האי קרים, שסיפוחו בחודש מרץ לרוסיה עורר סערה בינלאומית והחריף את המתיחות באזור. "הביקור הוא פרובוקטיבי ובלתי הכרחי", אמרה דוברת משרד החוץ ג'ן סאקי בתדרוך היומי. "חצי האי קרים שייך לאוקראינה ואנחנו לא מכירים בצעדים הבלתי חוקיים והבלתי לגיטימיים של רוסיה בעניין".

לגינוי הצטרף מוקדם יותר גם מזכ"ל נאט"ו, אנדרס פוג רסמוסן, שאמר כי הביקור של פוטין "לא הולם". כמו כן, הוא חזר על טענתו שרוסיה לא הסיגה את כוחותיה מהגבול עם אוקראינה, למרות הצהרותיה בנושא. דוברת המועצה לביטחון לאומי בארה"ב לורה מגנוסון הוסיפה: "אנחנו לא נקבל את פעולותיה של רוסיה בקרים. ביקור כזה רק מגביר את המתיחות ומוסיף שמן למדורה".

אך נדמה שהאיומים ממערב לא ממש מפריעים לפוטין. בנאום שנשא בעיר סבסטופול מוקדם יותר בחצי האי, לראשונה מאז הסיפוחו, הוא הדגיש את הלגיטימיות ואת זכויותיה של רוסיה על החבל.

עוד בנושא:
הבדלנים מתעלמים מפוטין: משאל העם יתקיים כמתוכנן
פוטין: הסגנו הצבא מגבול אוקראינה; נאט”ו: לא נכון
"איבדנו שליטה על הבדלנים באוקראינה"

"אני בטוח ששנת 2014 תיחקק בדברי הימים של ארצנו כשנה שבה העמים שחיים פה (בחצי האי) החליטו לחיות ביחד עם רוסיה", אמר פוטין אחרי שצפה במצעד צבאי בעיר הנמל. "הם אישרו את נאמנותם לאמת ההיסטורית ולזכר אבותינו". לדבריו, "יש עוד עבודה רבה, אבל אנחנו נתגבר על כל מכשול משום שאנחנו יחד, והמשמעות היא שאנחנו הופכים לחזקים יותר".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ביקורו הראשון של נשיא רוסיה בחצי האי קרים לאחר סיפוח העיר לרוסיה. רויטרס
מצעד לכבוד פוטין בסבסטופול/רויטרס

"זה יום חג כשרואים פה ניצחון מדהים של עוצמה פטריוטית, כשכולנו מרגישים מה זה אומר להיות נאמן למולדת", אמר והוסיף: "חשוב לנו לשמור על האינטרסים שלנו".

ואסילי טופול, עובד במפעל בסבסטופול, שהגיע לראות את הנשיא הרוסי בעודו לובש חולצה ועליה דמותו של פוטין עם הכיתוב "צבא רוסיה", אמר כי חצי האי הפך להיות מקום טוב יותר מאז שהפך לרוסי. "אנחנו מעריצים את פוטין, ואנחנו חשים שהמורל טוב יותר תחת רוסיה".

ניסיון ההשתלטות הפך לקרב

בהמשך השתתף פוטין במצעד צבאי שנערך בסבסטופול, לציון ניצחון ברית המועצות על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה.

במקביל, המערכה במזרח אוקראינה, שם מתנגשים זה שבועות בדלנים פרו-רוסים עם צבא אוקראינה - גבה עוד קורבנות. "ניסיון הטרוריסטים להשתלט על מטה המשטרה בעיר הפך לקרב שבו השתתפו הצבא האוקראיני, המשמר הלאומי וכוחות הביטחון", דיווח שר הפנים של אוקראינה, ארסן אבקוב, על שאירע אתמול בעיר הנמל מריופול שבדרום-מזרח המדינה. לפחות 20 מורדים פרו-רוסים נהרגו שם.

רוסיה מצדה הגיבה במישור הדיפלומטי ללחימה באוקראינה, וקראה להתערבות בינלאומית. אמש טלפן שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב לעמיתו האמריקני ג'ון קרי וקרא לקיים דיאלוג דחוף בין קייב לבין האזורים שבדרום מזרח אוקראינה, בתיווך ה- OSCE, הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה. לברוב ביקש מוושינגטון להביא לסיום את פעולות הצבא האוקראיני באזור ולשחרר את כל האסירים הפוליטיים.

ביקורו הראשון של נשיא רוסיה בחצי האי קרים לאחר סיפוח העיר לרוסיה. רויטרס
חגיגות "יום הניצחון" בחצי האי קרים/רויטרס

לצעדי המחאה נגד רוסיה הצטרף גם האיחוד האירופי, ששגריריו הסכימו אתמול באופן עקרוני לצרף 15 אנשים וחמש חברות בחצי האי קרים לרשימת הסנקציות, בעקבות סיפוח האזור לרוסיה. שרי החוץ של האיחוד האירופי יכריעו על כך באופן סופי רק ביום שני הקרוב, לאחר משאל העם שיתקיים ביום ראשון במזרח אוקראינה.

שלשום הודיעו הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה כי יקיימו ביום ראשון משאל עם שיקבע את עתידם, כמתוכנן. זאת, למרות בקשתו של פוטין לדחות את קיום ההצבעה. ההצבעה תקבע אם חבלי הארץ הפרו-רוסים יתנתקו מהממשל העצמאי בקייב, ויכריזו על עצמאותם.

(עדכון ראשון: 22:10)

ביקורו הראשון של נשיא רוסיה בחצי האי קרים לאחר סיפוח העיר לרוסיה. רויטרס
ביקורו הראשון של נשיא רוסיה בחצי האי קרים לאחר סיפוח העיר לרוסיה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully