וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצעה של נשיא ישיבת יצהר לחיילים: "סרבו פקודה"

30.4.2014 / 9:32

הרב גינזבורג מישיבת עוד יוסף חי טען שכדי למנוע עימותים "על חיילים לסרב לפקודות שנוגדות את התורה" ואז לא יהיה צורך ב"תג מחיר". תלמידיו: "גם לבנון ומסיקה תומכים בסירוב פקודה"

צילום: שלומי גבאי

(לוחמי מג"ב משתלטים על הישיבה ביצהר)

הרוחות בהתנחלות יצהר שבשומרון עדיין סוערות מאז החליט צה"ל בתחילת החודש להציב פלוגה של לוחמי מג"ב במבנה הישיבה שביישוב בעקבות מקרי האלימות שאירעו נגד כוחות הביטחון - שכללו תקיפה של מוצב צה"ל במקום וניקוב צמיגים של כלי רכב צבאיים. רבני המועצה האזורית שומרון וכן ראש המועצה, גרשון מסיקה, קיימו אמש (שלישי) פגישה בכפר חב"ד, בביתו של נשיא הישיבה הרב יצחק גינזבורג, שבמהלכה הדגישו בפניו כי זריקת אבנים על חיילי צה"ל ופגיעה בהם מנוגדת לדרך התורה, פוגעת בעם ומזיקה להתיישבות היהודית. הם ציינו בנוסף כי אין מקום לעמדות המנוגדות לעמדה זו, ודרשו ממנו לפעול כדי למנוע גילויי אלימות כלפי החיילים. אך הרב גינזבורג העלה בפניהם פתרון מקורי משלו להפסקת הפגיעה בחיילי צה"ל - קריאה לסירוב פקודה.

עוד בוואלה! חדשות:
"לפרשת השחיתות החמורה בתולדות ישראל ראוי עונש יוצא דופן"
אחרי הפיצוץ במו"מ: צה"ל נערך להפרת השקט בגדה
4,000 הפגינו בפרדיס: "'תג מחיר' - טרור"

תלמידיו של הרב גינזבורג שנכחו בפגישה אמרו כי הרב הציג בפני אורחיו את עמדתו, לפיה גילויי האלימות של שני הצדדים - זה כלפי זה, אינם רצויים, וכי הדרך הראויה ביותר למניעת האלימות והמתח בין תושבי המאחזים וההתנחלויות לבין כוחות צה"ל, היא קריאה נחרצת וברורה של רבני ישראל לסירוב פקודה.

פלוגת מג"ב הוצבה בישיבת יצהר, אפריל 2014. שלומי גבאי
פלוגת מג"ב במבנה ישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר/שלומי גבאי

הרב גינזבורג הציג בפני הנוכחים מכתב ששלח לכמה רבנים בעקבות האירועים האלימים ביצהר החודש, ובו כתב: "בימים אלה אנו נדרשים להגיב לאירועים הקשים ולסערות התקשורתיות שמתעוררות סביבם. כמי שעומד בהנהגת הציבור לא די בתגובה של 'חוות דעת', אלא יש לקחת אחריות על המתחולל. לעניות דעתי, הדרך היחידה למנוע תגובות בלתי מבוקרות של צעירים אכפתיים לעם ישראל ולארץ ישראל, כגון חבלה בכלי רכב וזריקת אבנים, היא כאשר כל רבני יהודה ושומרון, רבנים נוספים ואישי ציבור ביו"ש ובעוד מקומות, יצאו בקול צלול, לפיו על כל חייל ושוטר יהודי לסרב פקודה שנוגדת את דעת התורה, כגון פגיעה ברכוש יהודי בכל אתר ואתר בארץ ישראל".

הרמטכ"ל בני גנץ, ושר הביטחון, משה יעלון, בחמ"ל חיל הים בעת השתלטות לוחמי השייטת על ספינת הנשק האיראנית, מרץ 2014. דובר צה"ל
שר הביטחון יעלון והרמטכ"ל רא"ל בני גנץ/דובר צה"ל

במכתב הוסיף נשיא הישיבה כי "יש להכריז שוב ושוב שארץ ישראל כולה - כולל מה שמכונה 'שטחים כבושים', שייכת אך ורק לעם ישראל, וזכות כל יהודי ליישב את הארץ בכל אתר ואתר. תפקיד הצבא - אך ורק להגן על היהודים". במכתב מתח הרב גינזבורג ביקורת על פוליטיקאים שמתנגדים לדעתו. "לצד האמירות הברורות הללו יש גם לגנות כל קול פוליטי שמשמיע אמירות הפוכות. גם את הגינויים החריפים והמוגזמים ביחס לפעולות הנ"ל יש לגנות. לדוגמה, צריך שהרבנים יגנו בתוקף את יעלון (שר הביטחון, משה יעלון – ש.ב) שקרא לפעולות המחאה הללו טרור", כתב הרב גינזבורג.

גרשון מסיקה: תומך בסירוב, מתנגד לאלימות

לדבריו, "ברגע שקול זה יישמע באופן ברור לא תהיה שום סיבה להגיב לשום פעולה צבאית בדרך של 'תג מחיר'. מאידך, כל עוד האמירות של הרבנים ומנהיגי הציבור מתייחסות להריסות בתים ולשחרור מחבלים כרעה התלויה בממשלה בלבד, הן נתפשות בעיני הצעירים כתלושות מהמציאות, שהרי הממשלה אינה נשמעת ואינה מתכננת להישמע לרבנים, ועל הדרגים המבצעים לא מוטלת כל אחריות מוסרית, ותחושות התסכול וחוסר האונים מתנקזות לפעולות בלתי מבוקרות".

הרב הוסיף במכתב: "האמירה הברורה שלכל חייל ושוטר יש אחריות מוסרית-אישית שלא לבצע דברים אסורים, תהיה לקיחת אחריות אמתית על ידי רבני ומנהיגי הציבור, בהבעת עמדה שיש לה אחיזה במציאות תוך שימוש בכוח תורני-מוסרי - ולא כוח פיזי, והיא ממילא תנתב את הצעירים לפעילות מדויקת ומבוררת. זאת בעוד גינויים של מי שפועל מתוך תסכול על המצב החמור עושים עוול בכך שהם מעוותים את התמונה האמתית וכך רק מגבירים את התסכול ואת תוצאותיו".

הרב גינזבורג הציע לראש המועצה מסיקה ולרבני השומרון לחתום על המכתב אך הם סירבו לכך. לדברי נוכחים בישיבה, מסיקה ורב השומרון אליקים לבנון אמרו כי הם תומכים בסירוב פקודה אך לא הסכימו לחתום על המכתב.

רבני השומרון וראש המועצה מסיקה מסרו בתגובה כי אכן חלק גדול מהרבנים ואישי הציבור קראו בעבר לסירוב פקודה וקריאתם פורסמה וידועה, אך אין זה קשור לנושא שלשמו הם הגיעו לשוחח עם הרב גינזבורג. לדבריהם הם הבהירו בפגישה כי הם מצפים שתצא אמירה ברורה מצדו של נשיא ישיבת עוד יוסף חי נגד פגיעה בחיילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully