וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלמידי הישיבה ביצהר שבו ללמוד - מחוץ למבנה שנתפס

29.4.2014 / 18:55

כשלושה שבועות לאחר שנתפסה בצו צבאי מיוחד בשל שורת האירועים האלימים בהתנחלות, הבהירו בצבא כי ניתן לקיים בה פעילות, אך הצעירים מסרבים. "לא נשתף פעולה עם הצבא"

צילום: דובר יצהר, סוכנות תצפית, דובר צה"ל; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

(תיעוד: מתנחלים משחיתים מוצב צבאי ביצהר)

לפני כשלושה שבועות נתפסה ישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר בצו צבאי מיוחד, עקב שורת האירועים האלימים נגד אנשי כוחות הביטחון בשטח ההתנחלות. למרות הבהרה מצד צה"ל כי אין מניעה לקיים במקום פעילות מוגבלת, תלמידי הישיבה שהחלו לחזור היום (שלישי) מחופשתם אינם מתכוונים לשוב לאותו מבנה, כי אם למבנים ארעיים שהקימו.

"אנחנו לא נקבל את ההכתבות הללו, להתפלל רק שעה או שעתיים בבית המדרש", תקף גורם בישיבה. "מדובר בישיבה וכך היא צריכה להתנהל, ולא על ידי הכתבות של גורמים צבאיים". לדבריו, "אם הם רוצים לרדת מהעץ, הם מוזמנים לבקש סליחה, ומכיוון שמדובר ביהודים, אנחנו גם נשקול לסלוח להם".

עוד בוואלה! חדשות:
עימותים ביצהר: 6 שוטרי מג"ב נפצעו בפינוי מבנים
כוח יס"מ פשט על בית ראש הישיבה הקיצונית ביצהר
הפרקליטות: "רבנים מיצהר מעודדים פעולות תג מחיר"

פלוגת מג"ב הוצבה בישיבת יצהר, אפריל 2014. שלומי גבאי
"שיתעסקו במיגור הטרור". פלוגת מג"ב ביצהר/שלומי גבאי

ישיבת "עוד יוסף חי" נתפסה בצו צבאי ב-11 באפריל ובמקום הוקם מוצב של משמר הגבול. זאת, בעקבות שבוע במהלכו נוקבו בשני אירועים שונים צמיגי כלי רכב של צה"ל, ולאחר השחתת מוצב צה"ל בתגובה להריסת חמישה מבנים במקום. מאז צו התפיסה הכשירה הישיבה מבנים חלופיים, בהם שני קרוואנים ואוהל גדול לשמש כבית מדרש. נכון לעכשיו, הצו תקף עד ה-15 ביוני ולא ברור אם אכן יוסר קודם לכן. על פי גורם באוגדה, אם הכול יעבור בשקט, ייתכן שיוסר הצו כליל. מנגד, אם יתפתחו במקום אירועים חריגים, ייתכן שיוארך.

בנוסף, לוואלה! חדשות נודע כי במכתב שנשלח למזכירות היישוב על ידי מח"ט שומרון, אלוף-משנה יואב ירום, הוא הבהיר כי צו התפיסה לא שולל שימוש במבנים. "אין ולא היה מעולם בצו זה כדי למנוע קיום תפילה או לימוד בבית המדרש בישיבה", נכתב. "לבית המדרש יכולים להגיע באופן קבוע עד 50 מתפללים. שעות התפילה יתואמו אל מול קצין ההגנה המרחבית (הגמ"ר) של החטיבה. תיאומי לימוד אחרים יש לבצע אל מול קצין הגמ"ר. בקשות לתפילה של מעל ל-50 מתפללים יש להגיש להגמ"ר האוגדה".

אולם, כאמור, חרף ההתגמשות מצד המדינה, בישיבה לא מתלהבים, ומתכננים במחאה לקיים את הלימודים במקום החלופי. "עם המשחקים הללו אנחנו לא מוכנים לשתף פעולה", אמר הגורם בישיבה. "יש הרבה עבודה לשר הביטחון ולצבא ואני מציע שיתעסקו במיגור הטרור ולא בשטויות".

פלוגת מג"ב הוצבה בישיבת יצהר, אפריל 2014. דובר צה"ל
פלוגת מג"ב סמוך למבנה ישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר/דובר צה"ל

בתוך כך, במשטרה עדיין מתלבטים היכן להקים את נקודת השיטור ביצהר. אחת האופציות שנבדקות, אך טרם ברור עד כמה היא רצינית, היא להקים את הנקודה במבנה הישיבה. "מדובר בישיבה, לא נסכים לפתיחת תחנה במקום, הבהירו בישיבה. אם השוטרים מעוניינים לבוא להתפלל ולהניח תפילין הם יותר ממוזמנים, אבל אין מה לדבר על פתיחת תחנה במבנה הישיבה, לא נסכים לדבר כזה".

הצבעה תקבע את אופי המאבק בכוחות הביטחון

כמו כן, ביצהר נערכים להצבעה מהותית בכל הנוגע לגבולות המאבק של התושבים בצה"ל ובכוחות הביטחון. הערב ומחר תועלה להצבעה החלטת מזכירות ההתנחלות, הדורשת להציב גבולות ברורים בכל סוגיית העימותים עם כוחות הביטחון, ומתנגדת לכל פגיעה ברכוש צה"ל. על פי נוסח ההחלטה, את גבולות המאבק יקבע רב היישוב, דודי דודקביץ', ואם היא לא תתקבל הם יתפטרו מתפקידם.

בפועל, כ-40% מהתושבים מחרימים את ההצבעה, ולא מתכוונים לתמוך או להתנגד להצעת ההחלטה של המזכירות. לדברי גורמים בהתנחלות, המחרימים לא עשו זאת כיוון שהם תומכים בפגיעה ברכוש צה"ל, אלא בשל מאבקים פנימיים אחרים.

יצהר מחולקת לשתי קהילות שונות, והוויכוח סביב החלטת המזכירות משקפת את התפיסות השונות של כל אחת מהן. בעוד שחלק מהתושבים מקבלים את מרותו של הרב דודקביץ', הנחשב לציוני, בסוגיות הציבוריות, החלק השני נחשב לתלמידיו הנאמנים של הרב יצחק גינזבורג, המחזיק בתפיסה שונה וקיצונית יותר.

אם הצעת המזכירות לא תתקבל, על הפרק נמצאת גם האפשרות להקים בשיתוף עם המועצה האזורית שומרון ועד ממונה חיצוני או פנימי ליישוב, כדי למנוע את המשך ההתנכלות לכוחות הביטחון. במקביל, ראש המועצה האזורית גרשון מסיקה ורבני השומרון נפגשים הערב עם הרב יצחק גינזבורג בביתו שבכפר חב"ד, ובכוונתם לדרוש ממנו להורות לתלמידי הישיבה לחדול ממעשיהם האלימים.

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully