וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי קרים: פרו-רוסים פלשו למבני ממשל ב-3 ערים באוקראינה

7.4.2014 / 0:01

מאות מפגינים השתלטו על המבנים ודרשו לקיים משאלי עם גם בערים שבמזרח המדינה - חרקוב, דונצק ולוהנסק - במטרה לספחן לרוסיה. בממשל המקומי בטוחים: "פוטין אחראי למהומות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

פחות מחודש לאחר שרוסיה סיפחה לשטחה את חצי האי קרים, המתיחות עם אוקראינה נמשכת, ואף גוברת: אמש (ראשון) השתלטו מפגינים פרו-רוסים על מבנה של הממשל המקומי בעיר השנייה בגודלה באוקראינה – חרקוב, הנמצאת במזרח המדינה, כך דווח בסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. מוקדם יותר השתלטו קבוצות פרו-רוסיות גם על מבני ממשל בעיר דונצק, ועל משרדים של הביטחון הלאומי בעיר לוהנסק, שבדרום מזרח אוקראינה – והניפו שם את דגלי רוסיה.

מפגינים פרו רוסים משתלטים על בתי ממשל בחרקוב באוקראינה. רויטרס
ההפגנה בחרקוב, אמש/רויטרס

כפי שהיה בקרים, המפגינים תובעים מהמחוקקים האוקראינים לקיים משאלי עם אזוריים על הצטרפות לרוסיה. בתגובה לאירועים האשימה אמש הממשלה החדשה בקייב את הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין בארגון המתקפות. נשיא אוקראינה הזמני אלכסנדר טורצ'ינוב הורה לקיים כינוס חירום של ראשי כוחות הביטחון בקייב, והודיע כי הוא לוקח פיקוד על המצב, כך לפי הודעה מטעמו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מפגינים פרו רוסים משתלטים על בתי ממשל בחרקוב באוקראינה. רויטרס
המפגינים הניפו דגלי רוסיה ודרשו לקיים משאל עם מיידי/רויטרס

בהפגנה בדונצק השתתפו היום 1,000 בני אדם, תוך שהם קוראים: "רוסיה, רוסיה", ומהרמקולים התנגנה מוזיקה מהתקופה הסובייטית. טרם ההשתלטות על בניין הממשל ניתן גם אולטימטום לאוקראינים. "פקידי הממשל צריכים להתכנס עד חצות ולהודיע שיתקיים משאל עם", אמר אחד הדוברים בהפגנה. אתר חדשות אוקראיני שידר קטעי וידאו בהן נראים המפגינים פושטים על הבניין ללא כל הפרעה. "רעולי פנים, רובם צעירים הסתערו על המקום", נכתב בהודעה מטעם המשטרה בדונצק שטענה כי כ-100 בני אדם עדיין בבניין וכי הם מתבצרים בו.

"לא היו רבים – אך הם היו אלימים"

לפי דיווח בטלוויזיה האוקראינית, באירוע בלוהנסק נפצעו שלושה בני אדם. הטלוויזיה המקומית שידרה תמונות של שוטר אחד לפחות המפונה מהמקום – ובו מאות מפגינים, באלונקה. המפגינים הפרו-רוסים דרשו מהרשויות, פרט לעניין המשאל, לשחרר את חבריהם שנעצרו על ידי המשטרה כשברשותם כלי נשק רבים (רובים, רימונים ובקבוקי תבערה) ובחשד שתכננו לתקוף באלימות את מוסדות השלטון המקומי. "אנחנו לא רוצים להצטרף לאיחוד האירופי, ואנחנו לא רוצים להצטרף לנאט"ו. אנחנו רוצים שהילדים שלנו יחיו בשלום", אמרה אחת המפגינות.

שר הפנים האוקראיני ארסן אבקוב אמר כי המשטרה תצליח להשיב את הסדר בערים הללו, בלי שהדבר יגלוש לאלימות. הוא הוסיף כי הנשיא המודח ויקטור ינוקוביץ', שבסיס תומכיו היה בעיר דונצק, רקח את המזימה יחד עם פוטין במטרה ללבות את המתיחות. "פוטין וינוקוביץ' הורו ואף מימנו את הגל האחרון של הפרות הסדר במזרח אוקראינה", כתב השר בעמוד הפייסבוק שלו. "אלו שהתאספו (למען רוסיה) אמנם לא היו רבים – אך הם היו אלימים". הוא העריך, כאמור, שהמצב יחזור לקדמותו, ואמר כי ההוראה לכוחות הביטחון היא לא להיגרר לשימוש בכוח, אולם הוסיף: "האמת היא שאף אחד לא יסבול את הפרות החוק והפרובוקציות הללו".

מאז הדחתו של ינוקוביץ' בפברואר, גברה המתיחות בכל מזרח אוקראינה, שם יש רוב של דוברי רוסית. רוסיה מצדה קירבה לאזור הגבול בשבועות האחרונים עשרות אלפי חיילים.

(עדכון ראשון: 23:16)

מפגינים פרו רוסים משתלטים על בתי ממשל בחרקוב באוקראינה. רויטרס
"אף אחד לא יסבול את הפרות החוק והפרובוקציות הללו". ההפגנה בחרקוב/רויטרס
0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully