וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייס F-16I של חיל האוויר חווה "ורטיגו", הנווט הנחית

25.3.2014 / 0:01

במהלך טיסת אימון חווה טייס הקרב מצב של אובדן התמצאות. הנווט שלצדו הצליח להנחית את המטוס בשלום בבסיסו. גורם בכיר: "מדובר באירוע חריג, שבנס לא נגמר באסון"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: טל רזניק

טייס קרב של חיל האוויר חווה אמש (שני) מצב של "ורטיגו" (אובדן התמצאות) במהלך טיסת אימון במטוס F-16I ("סופה"). נווט הקרב שהיה לצדו במטוס תפס את ההגאים והנחית את המטוס בשלום בבסיסו. לא היו נפגעים באירוע.

מדובר צה"ל נמסר כי האירוע מתוחקר. מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, החליט כי החיל יקיים השבוע יום שבמהלכו יועברו הדרכות בטיחות בטייסות וביחידות ולא יתקיימו אימונים. זאת בעקבות הצטברות של אירועי בטיחות. עוד נמסר מדובר צה"ל כי פעילותו המבצעית של החיל תימשך כסדרה.

גורם צבאי בחיל האוויר אמר כי "מדובר באירוע חריג, שיכול היה להסתיים באסון". לדבריו, "יפה שהנווט התעשת ולא נכנס גם הוא לוורטיגו, תוך כדי הפגנת מקצועיות ומניעה של אובדן התמצאות לאורך זמן". במסגרת הכשרתם עוברים נווטי הקרב אימונים בהטסת המטוס כחלק מובנה בקורס הטיס.

מטוס קרב מדגם F-16 של חיל האוויר. GettyImages
הטיסות בחיל יימשכו כסדרן. מטוס F-16I של חיל האוויר/GettyImages
מטוס F-16 של חיל האוויר הישראלי. חיל האוויר,
לצוות שלום. מטוס F-16 של חיל האוויר/חיל האוויר

במהלך האימונים לומדים הטייסים גם "להילחם" בתחושת הסחרחורת המוטעית. הגורם מספר כי טייס הקרב נדרש להנמיך את הראש והכיסא, להתבונן במכשירים שבתא הטייס, ו"להיאבד" בתחושה שמונעת את האבחנה בין שמים וארץ, ובכלל זה תחושה של תנועה מתמדת. "זה בדרך כלל קורה בתנאי לילה מורכבים או עננות כבדה", הוסיף הגורם הצבאי. לדבריו, "זה יכול היה לקרות גם לנווט. זה שהוא סייע בשליטה על המטוס והנחתת המטוס מעידה על מקצועיות. במקרה קיצוני יכול היה הטייס למשוך את הסטיק ולכוון את המטוס היישר אל הקרקע ולהתרסק".

בחיל האוויר זוכרים עדיין כמה תאונות באוויר שהתרחשו כתוצאה מאובדן התמצאות של צוות האוויר.

המטוס שבו אירע המקרה נחשב ל"עמוד השדרה" של חיל האוויר הישראלי. מטוסי הסופה הראשונים נחתו בישראל בפברואר 2004, ונקלטו מאז בכמה מטייסות החיל. כלי הטיס הללו השתתפו במספר רב של פעילויות מבצעיות.

(עדכון ראשון 21:45)

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully