וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה הטילה וטו על החלטה הקובעת שמשאל העם על קרים לא תקף

15.3.2014 / 17:41

מועצת הביטחון התכנסה לדון בנוסח הצעה שקובע כי משאל העם שייערך מחר אינו תקף, אולם מוסקבה השתמשה בזכות הווטו. משחתת אמריקנית מתמרנת באזור, הפגנות בעד ונגד ברוסיה

עריכה: מיכאל ברגמן

(שרי החוץ של ארה"ב ורוסיה אחרי כישלון שיחותיהם, אתמול בלונדון)

מוסקבה נערכת לסיפוח חצי האי קרים, ונראה כי לא ניתן לעמוד בדרכה: רוסיה הטילה אחר הצהריים (שבת) וטו על הצעת ההחלטה שהגישה ארצות הברית למועצת הביטחון של האו"ם, הקובעת כי משאל העם על עתידו של חצי האי בשטחה של אוקראינה איננה תקפה ואשר קוראת לעולם להכיר בכך. 13 מדינות הצביעו בעד הצעת ההחלטה המגנה את רוסיה, אולם זכות הווטו של שלה כחברה קבועה במועצה סיכלה את המהלך. סין, בעלת בריתה של רוסיה, נמנעה. המשאל שיתקיים מחר יעביר למעשה את השליטה על האזור, שרוב האוכלוסייה בו פרו-רוסית, לידיה של רוסיה.

הקרב על אוקראינה - כותרות אחרונות:
מאמץ אחרון למנוע את סיפוח קרים: "תהיה קטסטרופה"
מפגן הכוח של פוטין: עם רייטינג כזה קשה להתחרות
אוקראינה: לא ניזום מהלך צבאי להצלת חצי האי קרים

רוסיה הטילה וטו בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על החלטה הקובעת שמשאל העם על קרי אינו תקף. ניו יורק, 15 במרץ 2014. רויטרס
"אין הפתעות". הדיון במועצת הביטחון של האו"ם, אחר הצהריים בניו יורק/רויטרס

"למשאל העם הזה אין כל תוקף והוא אינו יכול לשנות את מעמדו של קרים", נכתב בנוסח ההצעה שקיווה המערב לאשר. ההצעה קוראת "לכל המדינות, הארגונים הבינלאומיים והסוכנויות המיוחדות שלא להכיר בכל שינוי של המעמד של קרים בעקבות משאל העם". השגריר הרוסי לאו"ם, ויטלי צ'ורקין, אמר לכתבים לפני כינוסה של המועצה בניו יורק כי "אין כל הפתעות בהצבעה הזאת".

ספינה מחיל הים הרוסי בחצי האי קרים. רויטרס
ספינה רוסית בים השחור, היום/רויטרס

אחר הצהריים הודיע משרד ההגנה של אוקראינה כי הצבא הדף ניסיון פלישה של כוחות רוסיים למחוז חרסון במזרח המדינה, סמוך לחצי האי קרים. "יחידות של הצבא סיכלו ניסיון של חמושים מהפדרציה הרוסית להיכנס למחוז חרסון", נאמר בהודעת המשרד בקייב.

שעה קלה אחר כך דיווח משמר הגבול האוקראיני כי כוחות רוסיים השתלטו על תחנה לאספקת גז טבעי בעיר סטרלקובה, כעשרה קילומטרים מחצי האי קרים. לפי הדיווח, 120 צנחנים רוסים כבשו את התחנה, בפעולה הצבאית הראשונה שנעשית מחוץ לחצי האי, מאז פלשה אליו רוסיה בחודש שעבר.

תושבי חצי האי קרים נערכים לקראת משאל העם. רויטרס
ההכנות לקראת משאל העם, היום בקרים/רויטרס

מדינות המערב ממשיכות להיערך למשאל העם ולהתרחשויות הצפויות לאחריו, והן מאיימות על רוסיה בסנקציות כלכליות ואחרות. אחר הצהריים נודע כי המשחתת האמריקנית טרקסטן העוגנת בים השחור תמשיך בתרגילים עם כלי שיט של בעלות ברית אזוריות. מפקד הספינה, אנדרו בין, הודיע על כך כשהמשחתת עגנה בנמל בבולגריה, ועל סיפונה 300 אנשי צוות. בשבוע שעבר השתתפה המשחתת בתמרונים עם ספינות של צבאות רומניה ובולגריה כמה מאות קילומטרים מכוחות רוסיים שפלשו לאזור קרים.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד אמר כי בכוונת ארצו לבחון את שיתוף הפעולה הצבאי שלה עם רוסיה, אם המשבר באוקראינה לא ייפתר. ביום שני צפויים ארצות הברית והאיחוד האירופי לחשוף רשימה של בכירים רוסים שיהיו נתונים לסנקציות אישיות, גם זאת בניסיון ללחוץ על רוסיה לסגת מחצי האי קרים.

חייל מצבא אוקראינה מוצב בעמדה בחרסון שבאוקראינה, סמוך לחצי האי קרים.. רויטרס
חייל אוקראיני במחוז חרסון במזרח המדינה/רויטרס

התנגדות מפתיעה למהלכיה של רוסיה נראתה היום דווקא במוסקבה, ב"צעדת שלום" של כ-50 אלף מפגינים. אלה נשאו את דגלי אוקראינה ורוסיה וקראו להפסקת ההתערבות הצבאית בקרים. אלפים השתתפו בהפגנת- נגד, נשאו את דגלי רוסיה ומחו נגד ה"לאומנים" האוקראינים. המפגינים משני הצדדים נבלמו על ידי מחסומים ושוטרים, אולם לא נרשמו תקריות אלימות או עימותים בין המחנות. אתמול ושלשום נהרגו במזרח אוקראינה שלושה בני אדם בעימותים עם כוחות הצבא הרוסיים, אחד בדונצק ושניים נוספים הלילה בחרקוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully