וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשדרעי דאג לטיבי: האחווה הפתאומית של האופוזיציה

11.3.2014 / 0:46

בזה אחר זה עלו הח"כים לנמק מדוע חבילת החוקים של הקואליציה היא חורבן לדמוקרטיה ש"ימחק סיעות ערביות". איש איש וסיעתו – מאחורי כל טיעון אידיאולוגי, אינטרס פוליטי צרוף

מערכת וואלה!

(צפו במהדורה היומית של וואלה! חדשות)

הסולידריות שהפגינו אתמול חברי האופוזיציה – חרדים, חילונים וערבים – הייתה מרשימה. בזה אחר זה עלו חברי הכנסת שהשתתפו ב"כינוס המליאה האלטרנטיבי" לנמק מדוע חבילת החוקים שמובאת לאישור השבוע היא חורבן לדמוקרטיה. יו"ר העבודה יצחק הרצוג הסביר כי מדובר ב"מאבק על נשמת אפה של הדמוקרטיה", ואילו אריה דרעי מש"ס הצהיר כי זהו "ניסיון למחוק את הסיעות הערביות".

אלא שבחינה של החוקים העולים השבוע לדיון במליאת הכנסת, יוצרים את הרושם כי מה שעומד בבסיס השותפות בין מפלגת העבודה לסיעות החרדיות הם אינטרסים פוליטיים, ולא אידיאולוגיה צרופה. למשל, חברי כנסת שונים ממפלגת העבודה – ובהם הרצוג, איתן כבל, אראל מרגלית ונחמן שי, שמתנגדים כעת להעלאת אחוז החסימה, דווקא כן הציעו בשנים האחרונות להעלותו.

עוד בוואלה! חדשות:
הרג השופט הירדני: עוינות הרחוב תגבר על האינטרסים?
יום ההכרעה הגיע: בחירות חוזרות בבית שמש ונצרת
תעלומת המטוס המלזי: "איראני רכש את הכרטיסים"

חברי הכנסת אחמד טיבי שלי יחימוביץ ובוז'י הרצוג כנס של האופוזיציה שמחרימה את דיוני המליאה. מרץ 2014. טלי מאייר
חלקם הציעו בעבר להעלות את אחוז החסימה. אחמד טיבי, שלי יחימוביץ' ויצחק הרצוג ב"מליאה האלטרנטיבית", אתמול בכנסת/טלי מאייר

גם בנושא חוק הגיוס הקפידה עד כה מפלגת העבודה להעניק רוח גבית לקואליציה. במושב הקודם, אז עמדה שלי יחימוביץ' בראשות המפלגה, גיבשה הסיעה עמדה משותפת בעד החוק בקריאה ראשונה, וחבר הכנסת עמר בר לב אף השתתף בהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית בוועדת שקד, שם הצביע בעד החוק. מהצד השני, לש"ס – ובמידה רבה יותר ליהדות התורה – אין דבר נגד חוק יסוד: משאל העם, העולה בקנה אחד עם השקפת העולם של הסיעה.

למרות עמדתן העקבית של הסיעות בסוגיות השונות, חל אתמול לפתע מהפך קיצוני: כל סיעות האופוזיציה הודיעו כי יחרימו את כל הדיונים ואת כל ההצבעות בנושא חוקי המשילות, הגיוס ומשאל העם. יתרה מכך, סגני יו"ר הכנסת מסיעות האופוזיציה אף סירבו להשתתף בישיבה טכנית של נשיאות הכנסת הבוקר לקביעת סדרי דיון.

מעדיפים שלפיד יחגוג מול מליאה ריקה

גורמים בכנסת הרימו גבה לנוכח השינוי הפתאומי בעמדות העבודה והסיעות החרדיות, והעלו את האפשרות שמפלגת העבודה מעדיפה להשתתף במשחק ההחרמה הזה לא מחשש לדמוקרטיה, אלא מחשש למעמדה בקדנציה הבאה: בשנה האחרונה חלה הידרדרות חריפה ביחסים בין החרדים לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו והליכוד, בשל הוצאתם מהקואליציה לטובת בעלי הברית בנט-לפיד.

כנס של האופוזיציה שמחרימה את דיוני המליאה. מרץ 2014. טלי מאייר
ל"סולידריות חסרת התקדים" יש תפקיד משני בלבד. ח"כים חרדים וערבים, אתמול בכנסת/טלי מאייר

נראה שאל תוך הוואקום הזה מנסה להיכנס הרצוג, באמצעות מחווה יפה עבור החרדים בדמות היעדרות סיעתו מההצבעה על חוק הגיוס. זה ודאי לא יזיק לו אחרי הבחירות הבאות, כאשר יגיע להיפגש עם הרבנים ולבקש שימליצו עליו בפני הנשיא כמועמד להרכיב את הממשלה. גורם פוליטי בכיר העריך כי זה לא יעבור בקלות, וכי כדי לקבל את ההמלצה, יהיה עליו להסכים להתחייב בפני החרדים על ביטולו בדיעבד של חוק הגיוס שיעבור בהמשך השבוע.

לסיעות החרדיות, מצדן, יש אינטרס מובהק משלהן לא להשתתף בדיונים במליאה. מנהיגי ש"ס ויהדות התורה הפנימו את הלקחים מעצרות התפילה ההמוניות, קריעת הבגדים והאזיקה העצמית של מאיר פרוש לדוכן הנואמים בהצבעה על חוק הגיוס בקריאה הראשונה. הם יודעים כי עימות מתוקשר מול יאיר לפיד במליאת הכנסת ישחק בעיקר לידיו של שר האוצר ויקנה לו נקודות יקרות בקרב על מעמדו הציבורי המעורער.

נראה שדרעי, גפני וחבריהם מעדיפים לתת ללפיד לחגוג מול מליאה ריקה, במקום להיכנס לעוד עימות שלא ייתן להם דבר. ובאשר ל"סולידריות חסרת התקדים בין סיעות האופוזיציה" – נראה שהיא משחקת תפקיד משני בשיקולי ראשי הסיעות. מאוד משני.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 23:57)

מליאת הכנסת בפתיחת הדיונים על חוק המשילות.מרץ 2014. טלי מאייר
ספסלי המליאה ריקים, אתמול בכנסת/טלי מאייר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully