וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יש לנו סיבה לדאוג מהיעלמות מטוס ישראלי?

שירה גינוסר

9.3.2014 / 12:16

חברת התעופה המלזית השקיעה עשרות מיליונים בשיפור בטיחות הטיסה, ולא הייתה לה תאונה ב-19 השנים האחרונות. מה הסיכוי לאירוע דומה בארץ, ומה הלקחים שצריך להפיק מההיעלמות?

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

מטוס הנוסעים מסוג בואינג 777 של חברת "מלזיה איירליינס" שנעלם הלילה (שבת) טרם אותר, על 239 נוסעים ואנשי הצוות. המטוס המריא משדה התעופה בקואלה לומפור, בירת מלזיה, בדרכו לבייג'ינג, ולאחר כשעתיים נעלם מהרדאר. מנכ"ל החברה, אחמד ג'אהורי יחיא מסר כי לא התקבלו אותות מצוקה מהמטוס, דבר המעיד על כך שהיעלמותו היא תוצאה של אירוע פתאומי.

בעוד החיפושים אחר המטוס נמשכים באמצעות תשע ספינות מלזיות, בנוסף לספינות חילוץ אמריקניות, סיניות, פיליפיניות וסינגפוריות, גורמים רבים הביעו חשש כבד בנוגע לבטיחות הטיסות. חברת התעופה המלזית, כמו גם חברות מזרח אסייתיות נוספות, השקיעו עשרות מיליוני דולרים בשיפור בטיחות הטיסה, ולחברה לא הייתה תאונה ב-19 השנים האחרונות – ולכן האירוע המסתורי מפתיע במיוחד.

עוד על ההיעלמות המסתורית בלב ים:
איטליה ואוסטריה: אזרחינו לא היו על המטוס המלזי
נמצאו כתמי נפט ליד מקום היעלמות מטוס "מלזיה איירליינס"
מה גרם להיעלמות "אחד המטוסים הבטוחים בהיסטוריה"?

קרובי משפחותיהם של נוסעי מטוס "מלזיה איירליינס" שככל הנראה התרסק בלב ים, ממתינים לחדשות בשדה התעופה הבינלאומי בבייג'ינג, סין, 8 במרץ 2014. רויטרס
לא רואים אפילו הנמכה של המטוס. זה יכול בהחלט לרמז על משהו אלים". הודעה על עיכוב הטיסה בשדה התעופה בבייג'ינג, היום/רויטרס

עורך הדין יצחק רז, החוקר הראשי של משרד התחבורה, סיפר לוואלה! חדשות: "אנחנו לא יודעים מה קרה, מלבד שהוא המריא לטיסה וטיפס לגובל של 35 אלף רגל, התייצב ואחרי 10-15 דקות, כשהוא 75 מייל צפונית לחוף המלזי, הוא נעלם בבת אחת מהמסכים". "נכון לעכשיו, אף אחד לא מדבר על שידורי מצוקה, וההעלמות לפי מה שנראה עכשיו, היא במכה. לא רואים אפילו הנמכה של המטוס. זה יכול בהחלט לרמז על משהו אלים", הוסיף והעריך כי במהלך הלילה יגיעו החוקרים למסקנות ראשוניות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"אין בעולם חברות כמו בישראל שדואגות כל כך לביטחון"

רז התייחס גם לדרכונים האוסטרים והאיטלקים, אשר נעשה בהם שימוש ברשימת הנוסעים לאחר שככל הנראה נגנבו מבעליהם, וטען: "אולי מישהו ניסה לעשות שם משהו, אבל צריך לזכור שבהרבה תאונות אנחנו מוצאים שאנשים נרשמים לא בשמות האמיתיים שלהם, ולא מדובר בהכרח בחבלה". רז העריך כי המצב בישראל, אם אכן מדובר בפיגוע מסוג כזה או אחר, יותר טוב, "אנחנו תמיד מודאגים מכך ועושים את המרב. אין חברות כמו בישראל שעושות כל כך הרבה בשביל הביטחון".

גם בהתייחס לגורמים אפשריים נוספים, רז הדגיש כי רמת האחזקה בארץ נחשבת מהטובות בעולם, וכי אין לנו סיבה לדאוג מטייסים לא מיומנים: "אצלנו זה לא ככה, יש יותר קברניטים במטוס, אז יש פחות למה לדאוג". "יהיה צריך למצוא את הקופסאות השחורות, להבין על מה הם דיברו ואם בבת אחת הכל נפסק", סיכם רז, "כמה שעות או ימים ויהיה לנו את המידע".

אודי זהר, לשעבר מנהל רשות התעופה האזרחית, הדגיש כי סוג המטוס נחשב מהבטוחים ביותר, והוסיף: "לפי הבנתי גם הצוות שם היה צוות מאוד מנוסה. היעלמות כזו, בלי שום התראה מוקדמת, מצביעה על משהו פטאלי שקרה ולא איפשר לצוות להגיד מילה לבקרה או להגיב". "זה יכול להיות התפרקות, פיצוץ או חבלה – אי אפשר לדעת בדברים האלה", הדגיש, "המטוסים בנויים בצורה מאוד בטוחה עם המון מערכות גיבוי אחת על השנייה".

קרובת משפחה של אחד מהנוסעים במטוס המלזי שאבד עמו הקשר. AP
"יהיה צריך למצוא את הקופסאות השחורות, ולהבין אם בבת אחת הכל נפסק". שדה התעופה בבייג'ינג, היום/AP

"רשות התעופה האזרחית בישראל שומרת על הכשרת הטייסים, והם נמצאים בדירוג מהגבוהים שיש בעולם", הוסיף זהר. "רשות התעופה האזרחית עברה רפורמה אדירה בשמונה השנים האחרונות, וזה משליך מאוד על החברות הישראליות", טען, "אל על מקפידה מאוד על בטיחות ועל מיומנות הצוותים, וכך גם החברות האחרות".

זהר חידד את דבריו של החוקר הראשי של משרד התחבורה, והדגיש כי תחזוקת המטוסים בארץ נעשית בסטנדרט הגבוה ביותר, וכך גם הביטחון במטוסים, "נכון שזה יקר יותר, אבל זה באמת מאפשר את ביטחון המטוסים". במקרה של כשל פטאלי של המטוס, אין לזהר מילים מעודדות: "נהיה חשופים לכך באותה מידה כאן בישראל".

"האם זה יכול לקרות גם לנו? כן"

עו"ד נרי ירקוני, מומחה לתעופה, טען כי התאונה במלזיה מעניינת במיוחד, מכיוון שהיא התרחשה בלב "המעטפה הבטוחה" של הטיסה, בזמן השיוט, כשעתיים אחרי המראה. "מדובר בחברת תעופה מאוד ותיקה עם רקורד טוב", ציין ירקוני, "זו חברה גדולה פי שלוש מאל על, ומחזיקה את המטוסים המודרניים ביותר בעולם. יש להם חמישה מטוסי בואינג 777, שהם מודרניים וחדישים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אם זו הייתה תאונה אנחנו נצטרך, כמו כל מי שמפעיל את המטוס הזה, להפיק לקחים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ירקוני הדגיש כי לא הייתה אף תאונה פטאלית במטוס זה כבר 20 שנים, וכי מדובר בצוות ותיק ומנוסה. "אחרי כל זה ביחד, האם זה יכול לקרות גם לנו?", העריך, "התשובה היא כן, בגלל שלא מדובר בתאונה של עולם שלישי, או כזו שקשורה בתנאי מזג אוויר בעיתיים. לכן, אם זו הייתה תאונה של המטוס, זה יכול היה לקרות לנו".

במסר מרגיע יותר, ירקוני הדגיש כי אם אכן מדובר בפיגוע טרור, לפי חלק מההערכות, "אנחנו ממש לא שם. נושא הביטחון אצלנו לא דומה ולא מזכיר את הביטחון שלהם". "אם זו הייתה תאונה אנחנו נצטרך, כמו כל מי שמפעיל את המטוס הזה, להפיק לקחים", הוסיף, "אם זה היה פיגוע טרור, גם יהיו לקחים, אבל אנחנו לא חלק מהעולם הרחב בנושא הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully