וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפטנים: הפרקליטות צריכה להגיע להסדר עם זקן

מומחי משפט טוענים כי למרות הקושי בהליך המשפטי, על הפרקליטות לחתום הסכם עד מדינה עם שולה זקן, למען חקר האמת והאינטרס הציבורי. "היא מחזיקה בסודות ראש הממשלה"

צילום: טל אנגלנדר, גדעון צנטנר; עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

האם הפרקליטות תחתום על הסכם עד מדינה עם שולה זקן במסגרת משפט הולילנד? משפטנים טוענים כי למרות הקושי המשפטי בכך, האינטרס הציבורי צריך לעמוד בראש סדר העדיפויות של היועץ המשפטי לממשלה, שי ניצן, והפרקליטות, ולא ההליך המשפטי היבש. פרופ' עמנואל גרוס מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה הסביר כי אמנם שהאפשרות שבית המשפט יסכים להעלות עדים חדשים לדוכן היא נדירה, אולם מה שצריך להכריע הוא חקר האמת.

זקן תהפוך לעד מדינה? כותרות אחרונות:
התנועה לאיכות השלטון לניצן: "השג הסדר עם זקן"
האם זה המשפט שגרם לשולה זקן לדבר?
זקן לתומכיה: "לבי נשבר ושמחת הלב כמעט כבתה"

מוקדם יותר פורסם לראשונה בוואלה! חדשות שזקן, שהיתה יד ימינו של אולמרט במשך שנים ארוכות, הגישה הצעה לפרקליטות להפוך לעדת מדינה. במסגרת ההצעה, הסכימה זקן להעביר פרטים "מרתקים" לגבי התנהלותו של אולמרט ובכירים אחרים במערכת השלטונית, כמו גם לחשוף את שיטת ה"מאעכרים" במערכת הציבורית ואת מערכות הקשרים לכאורה של אולמרט עם גורמים שונים. בתמורה, יופחת עונשה בגין קבלת שוחד לכדי שנת מאסר.

שולה זקן, שי ניצן, אהוד אולמרט. יותם רונן, טלי מאייר, נועם מושקוביץ, עיבוד תמונה
ההליך או האינטרס הציבורי? זקן, ניצן ואולמרט/עיבוד תמונה, יותם רונן, טלי מאייר, נועם מושקוביץ

"מדובר כאן במשפט מיוחד, לא בעוד משפט פלילי אלא במשפט שבין היתר מואשמים בו ראש ממשלה לשעבר וראש עיר לשעבר בעבירות חמורות מאוד", הסביר פרופ' גרוס, "בשם האינטרס הציבורי ראוי להעמיד בראש סדרי העדיפויות לא את היעילות ולא את הסופיות (המשפט) אלא את גילוי האמת. לפעמים צריך לחרוג בחיים", טען.

בינתיים, בפרקליטות דנים בהצעה שהוגשה על ידי זקן באמצעות פרקליטיה, עורכי הדין עופר ברטל ודב גלעד-כהן. גרוס סבור שבמקרה והפרקליטות תתרשם שהדברים שזקן מבטיחה יסייעו למשפט, ייתכן וזו "תיקח את הצעד הזה".

פרופ' אריאל בנדור מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן מסכים אף הוא שפתיחת המשפט הוא צעד חריג, כי לאחר שלב הסיכומים, שמיעת עדויות נוספות היא מאוד לא מקובלת ומדגיש כי אמינותה של זקן תהיה על המוקד. "זה לא יהיה פשוט להוכיח שהיא דוברת אמת", הסביר בנדור, שכן זקן כבר העידה במשפט, "כשעד מציג גרסאות שונות זה פוגע באמינות שלו". בנדור הדגיש כי לפרשה "חשיבות ציבורית מיוחדת".

פרופ' גרוס התייחס גם להקלה בעונש בו מעוניינת זקן בתמורה למידע החדש שתעביר, ואמר כי אם יוסכם על שנת מאסר מדובר אמנם בעונש קל אם תורשע בעבירה של שוחד, אולם הוא ציין כי "לדעתי ראוי להסכים על העונש הקל הזה בגלל טיבו של העד, העד היחיד שמחזיק אצלו את האינפורמציה הכי סודית של ראש הממשלה".

מהפורום המשפטי למען ארץ ישראל נמסר כי יש אינטרס ציבורי ראשון במעלה לשמוע את עדותה של זקן ולהגיע לחקר האמת. נחי אייל, מנכ"ל הפורום, אמר כי "יש עניין ציבורי ממדרגה ראשונה שבית המשפט ייחשף לפרטים שאליהם לא הגיעה מערכת אכיפת החוק בתיקי ראש הממשלה אולמרט. אפשר להבין את הלבטים של הפרקליטות בסוגיה, אך אם יש לשולה זקן חומרים ממשיים אין להסס ויש להגיע עמה להסכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully