וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוסיה השלימה ההשתלטות על חצי האי קרים"; קרי בדרך

שליח וואלה! חדשות בקרים מדווח: בוושינגטון אמרו שצבא רוסיה התמקם באזור ככוח כובש קבוע. אובמה ועמיתיו גינו והשהו ההכנות לפסגה בסוצ’י, אך לא יתערבו צבאית

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, יאיר דניאל

המערב מגנה את רוסיה על ההשתלטות על חצי האי קרים שבאוקראינה – אולם נראה כי העובדות בשטח מדברות בעד עצמן. לפי דיווחים בכלי תקשורת אמריקניים הלילה (שני), גורם רשמי בממשל בוושינגטון הבירה אמר כי רוסיה השלימה את השתלטותה על חצי האי קרים שלחופי הים השחור, וכי היא נערכת לכיבוש השטח. ב"ניו יורק טיימס" צוטט גורם בכיר בממשל שאמר כי אלפי החיילים הרוסים "השלימו את ההשתלטות המבצעית", וציין כי צבא רוסיה "התמקם" באזור ככוח כובש קבוע. עוד דווח כי סוכנויות המודיעין האמריקניות זיהו אתמול את הגעתם של אלפי חיילים רוסים נוספים לחצי האי. אלה הצטרפו לאלפי החיילים שנחתו באזור בסוף השבוע, ולאלה שכבר היו מוצבים שם.

עוד על משבר רוסיה-אוקראינה:
פוטין רוצה את אוקראינה, אך לא במחיר מלחמה עולמית
אוקראינה סגרה את המרחב האווירי והכריזה על גיוס מילואים
אובמה לפוטין: הסג מיד את כוחותיך מאוקראינה

חמוש רוסי ליד העיר סימפרופול, חצי האי קרים, אוקראינה. 2 במרץ 2014. רויטרס
חמוש רוסי ליד סימפרופול, העיר הגדולה בחצי האי קרים/רויטרס

על אף הדאגה, לא נראה כי פעולה צבאית היא אפשרות שמונחת על השולחן מבחינת המערב. בכיר בבית הלבן אמר הלילה כי ארצות הברית לא מעוניינת לנקוט פעולות צבאיות על מנת לגרום לרוסיה לסגת מהתערבותה באוקראינה, אלא בכוונתה לפעול במישור הדיפלומטי, הכלכלי והפוליטי כדי להביא לכך.

אמנם, הלילה הודיעו שבע המדינות המתועשות (G7), הכוללות את ארצות הברית, קנדה, יפן, איטליה, צרפת, גרמניה ובריטניה, כי הן משהות את ההכנות לקראת פסגת ה-G8 שעתידה להתקיים בסוצ'י ביוני הקרוב. "אנו מגנים את הפרת הריבונות של אוקראינה והפגיעה בשלמותה הטריטוריאלית שנעשתה על ידי הפדרציה הרוסית", נמסר בהודעה.

שרי האוצר של "השביעייה הגדולה" אף התחייבו הלילה לספק לאוקראינה "חבל הצלה" כלכלי, וזאת בתאני שהממשלה החדשה בקייב תסכים לרפורמות הכלכליות שדורשת ממנה קרן המטבע הבינלאומית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

קרי ייפגש עם ההנהגה בקייב

הלילה נודע כי שר החוץ האמריקני ג'ון קרי יבוא מחר לקייב, וייוועד עם בכירי ההנהגה החדשה. בהודעת משרדו נמסר כי הוא יאשרר את תמיכתה החזקה של ארצו בריבונותה של אוקראינה, בעצמאותה ובשלמותה הטריטוריאלית, וכן בזכותו של העם האוקראיני לקבוע בעצמו את עתידו ללא התערבות או התגרות חיצונית.

חמוש בסימפרופול, העיר הגדולה בחצי האי קרים. 2 במרץ 2014. רויטרס
מתנדבים קוזאקים מחצי האי קרים ומרוסיה לצד הדגל הרוסי, אתמול בסבסטופול, העיר השנייה בגודלה בחצי האי/רויטרס
אזרחים מריעים לשיירת מכוניות עם דגלי רוסיה ליד סימפרופול. חצי האי קרים, אוקראינה, 2 במרץ 2014. רויטרס
אזרחים מריעים לשיירת מכוניות עם דגלי רוסיה ליד סימפרופול/רויטרס

גם הנשיא האמריקני טרוד בימים האחרונים במשבר המתפתח במזרח אירופה. אתמול שוחח ברק אובמה בנושא עם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ועם נשיא פולין ברוניסלב קומרובסקי. מהבית הלבן נמסר כי המנהיגים הביעו "דאגה עמוקה" מהפלישה הרוסית, והגדירו אותה הפרה של החוק הבינלאומי ואיום לשלום ולביטחון העולמיים. "המנהיגים הדגישו כי דיאלוג בין אוקראינה לרוסיה צריך להתחיל באופן מידי בסיוע בינלאומי", נמסר בהודעה.

מרקל ואובמה הסכימו בשיחתם על הצורך לייסד "קבוצת קשר", ככל הנראה תחת שרביטו של הארגון האירופי לביטחון ושיתוף פעולה (OSCE), שתהיה אחראית לפתוח בדיאלוג זה.

ראש ממשלת בריטניה קמרון שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ואמר לו כי מוסקבה תשלם מחיר כבד אם הקרמלין לא ישנה את עמדתו בעניין אוקראינה וההשתלטות על חצי האי קרים שבשטחה. דובר מטעמו של קמרון אמר כי הוא מסכים לחלוטין עם עמדתו של אובמה כי צעדיה של רוסיה בלתי מקובלים לחלוטין, וכי היא תשלם "מחיר משמעותי" אם לא תחזור בה מהצעדים שנקטה.

אזרחים מביטים בספינות רוסיות נכנסות לנמל סבסטופול, חצי האי קרים. 2 במרץ 2014. רויטרס
ספינות קרב רוסיות עוגנות בנמל סבסטופול, אתמול/רויטרס
חמושים מחוץ למטה הממשלה בסימפרופול, חצי האי קרים, אוקראינה. 2 במרץ 2014. רויטרס
חמושים מחוץ למטה הממשלה בסימפרופול, אמש/רויטרס

גם בברית נאט"ו גינו את התנהלותה של רוסיה. המזכ"ל אנדרס פוג רסמוסן קרא למוסקבה להסיג את כל הכוחות בחזרה לבסיסיה. "אנו קוראים לרוסיה להרגיע את המתיחות, להסיג את כוחותיה לבסיסיהם ולהימנע מכל התערבות אחרת באוקראינה", אמר בבריסל.

לנוכח ההתפתחויות, אמש הוחלט כי ג'ן אליאסון, סגנו של מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, יבוא לאוקראינה. בהודעת הארגון נמסר כי אליאסון "יעריך את העובדות בשטח ויעדכן את המזכ"ל באשר לצעדים הבאים שהאו"ם יכול לנקוט על מנת לתמוך בהרגעת המצב".

מפקד חיל הים ערק

אמש הכריז אדמירל דניס ברזובסקי, מפקד חיל הים של אוקראינה על עריקתו לשורות הממשל הפרו-רוסי של חצי האי קרים, בצעד שניתן לפרש כניצחון נוסף של פוטין על מתנגדיו באוקראינה ובמערב. לפי רשת בי-בי-סי, ברזובסקי הודיע על העריקה בהצהרה משותפת עם ראש ממשלת קרים, סרגיי אקסיונוב הפרו-רוסי שמונה לתפקיד תחת חסותם של חמושים מקומיים.

הודעתו של ברזובסקי הגיעה יממה בלבד לאחר שמונה לתפקיד. מוקדם יותר הודיעה ממשלת אוקראינה כי הצי שמוצב בסבסטופול שבחצי האי קרים - ובו עשר ספינות מלחמה - נותר נאמן לממשל בקייב. "במהלך מצור של כוחות רוסים על מפקדת הצי, הוא סירב להציג כל התנגדות והניח את נשקו", סיפרה ויקטוריה סיומר, סגנית ראש המועצה לביטחון לאומי באוקראינה שהבהירה כי משרד התובע הכללי בקייב פתח בחקירה פלילית נגד ברזובסקי בגין בגידה. לדבריה, הוא פוטר כבר במהלך הבוקר. במקביל נודע כי אדמירל סרגיי גיידוק מונה כמחליפו של ברזובסקי.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם שר ההגנה סרגיי שויגו. נובמבר 2013. AP
ישלמו מחיר על ההתערבות באוקראינה? פוטין ושר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו/AP
חמוש בסימפרופול, העיר הגדולה בחצי האי קרים. 2 במרץ 2014. רויטרס
קוזאקים בסבסטופול, אתמול/רויטרס
חיילים רוסים בדרך לעיר סימפרופול. חצי האי קרים, אוקראינה, 2-1 במרץ 2014. רויטרס
חיילים רוסים בדרך לסימפרופול/רויטרס
מפגינים נגד ההשתלטות הרוסית על חצי האי קרים. קייב, אוקראינה, 2 במרץ 2014. Emilio Morenatti, AP
מפגינים נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה, אמש בכיכר העצמאות בקייב/AP, Emilio Morenatti

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully