וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה: השרים אישרו פונדקאות לזוגות חד-מיניים

ועדת השרים לחקיקה אישרה תיקון לחוק שיעניק שוויון בהבאת ילדים בישראל לזוגות שנאלצו לעשות זאת עד כה בחו"ל. בת משפחה תוכל להיות פונדקאית. התשלום יוגבל ל-160 אלף שקל

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את תיקון החוק לנשיאת עוברים - "חוק הפונדקאות", שיאפשר – לראשונה בהיסטוריה שוויון בהבאת ילדים לעולם בין הורים יחידנים וזוגות חד-מיניים לבין זוגות הטרוסקסואליים. אם יאושר החוק על ידי הכנסת, יוכלו יחידים וזוגות לבצע את ההליך בישראל, אך רק עד להולדת שני ילדים, בשל המחסור הקיים בפונדקאיות בארץ. כמו כן, מרחיב תיקון החוק את מעגל הפונדקאיות, ומתיר לנשים נשואות וכן לבנות משפחה לשמש פונדקאיות - דבר שלא התאפשר עד כה.

בין השרים שתמכו בתיקון החוק היו שרת המשפטים ציפי לבני, שר הפנים גדעון סער, השר לענייני מודיעין יובל שטייניץ, שרת התרבות לימור לבנת, שרת הבריאות יעל גרמן, שר האוצר יאיר לפיד ושר הרווחה מאיר כהן. המתנגדים כללו את השר לענייני גמלאים אורי אורבך, שר הפנים אורי אריאל, השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', שר החקלאות יאיר שמיר ושרת הקליטה סופה לנדבר. כעת, יועבר תיקון החוק לאישור הכנסת שם צפוי מאבק לא פשוט לאישורו.

עוד בוואלה! חדשות:
אוקראינה הכריזה על גיוס מילואים כללי עקב הפלישה לקרים
הפגנת חצי המיליון: "משתקים את ירושלים בשביל החרדים"
התנועה לאיכות השלטון לניצן: "השג הסדר עם זקן"

עומרי לנצט-שפיר ובן זוגו אלון לנצט-שפיר הביאו לעולם את בתם שי אך אינם יכולים להגיע עמה לארץ. ינואר 2014. באדיבות המצולמים
גיל ההורים המיועדים יהיה עד 54. זוג שקיים הליך פונדקאות בתאילנד/באדיבות המצולמים

החוק לנשיאת עוברים נחקק בשנת 1996 וקבע כי רק זוגות נשואים הטרוסקסואליים יוכלו לבצע את ההליך בישראל. עם התפתחות שוק הפונדקאות והביקוש להליך מצד אוכלוסיות נוספות, הוחלט בשנת 2010 על הקמת ועדה ציבורית לבחינת נושא הפיריון וההולדה בישראל בראשה עמד פרופ' שלמה מור יוסף. תזכיר החוק נשען ברובו על המלצות הוועדה.

הצעת החוק כוללת מגבלות שונות על מנת להתמודד עם מצוקת הפונדקאיות בארץ, מצוקה שככל הנראה תגדל עם הרחבת מעגל הזכאים להליך. על כן, קובע תיקון החוק כי כל זוג יהיה זכאי לביצוע ההליך עד להולדת שני ילדים בפונדקאיות. כמו כן, קובע תיקון החוק כי גם נשים נשואות יוכלו לשמש פונדקאיות ומאפשר לקרובות משפחה - כמו בת דודה או בת דוד לשמש פונדקאיות - ולאחות, על עוד לא מדובר בזרע אחיה. עוד קובע החוק מגבלות שונות, לפיהן גיל ההורים המיועדים יהיה עד 54 וכן מגבלות שונות לפונדקאיות שגילן יוגבל לטווח הגילאים 22-38 והן יוכלו לשמש כפונדקאיות עד שלושה הליכים בלבד או עד ללידת שני ילדים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

התשלום יוגבל ל-160 אלף שקל

בנוסף, מוצע כי במסגרת ההליך ניתן יהיה לעשות שימוש בתרומת זרע או ביצית אך לא בשניהם גם יחד, כדי לשמור על העיקרון של קשר גנטי בין אחד מההורים המיועדים לפחות לבין הילד שייוולד כתוצאה מההליך. עוד קובעת הצעת החוק כי בניגוד לשוק הקיים היום, יוגבל התשלום לפונדקאיות עד סכום של 160 אלף שקלים, וכי הסכום יעודכן מדי שנה.

הצעת החוק עוסקת גם בהסדרת רישום הילד, הליך שהוביל לתסכול רב בקרב הורים שנדרשו לעבור תסקיר עובד סוציאלי ו"להוכיח היותם הורים טובים" על אף שמדובר בילדם הביולוגי. על פי הצעת החוק, מתן צו הורות על ידי בית המשפט ייעשה מבלי שיידרש תסקיר עובד סוציאלי, אלא במקרים בהם התקבלה הודעת עובדת סוציאלית לפיה חושש לפגיעה בטובת הילד או במקרה בו נוכח בית המשפט כי יש צורך בכך. כמו כן, מוצע לאפשר לבית המשפט להעניק צו הורות גם להורה שאינו הורה ביולוגי כל עוד פנה עם ההורה המיועד לבית המשפט וקיבל את אישור הוועדה טרם חתימת הסכם הפונדקאות.

תיקון החוק עוסק לראשונה גם בהסדרת ההליך שמבצעים ישראלים בחו"ל. על פי התיקון, המדינה תפקח על ההליכים, כתוצאה מקשיים שונים שהתעוררו במקרים אלו, כפי שקרה באחרונה בתאילנד. הפיקוח ייעשה על ידי הכרת המדינה במספר חברות תיווך שמטרתן הבלעדית היא פעילות בתחום הפונדקאות במרפאות מוכרות במדינות חוץ שיאושרו על ידי ועדה מייעצת. עוד תאפשר ישראל למעוניינים לפנות ישירות לוועדה המייעצת ולבקש אישורה לבצע את ההליך מול מרפאה מסוימת בחו"ל, שלא באמצעות חברת תיווך, בהתאם לבדיקות שונות שתערוך באשר למרפאה האמורה במדינה האמורה.

מהאגודה למען הלהט"ב נמסר: "אנו מברכות ומברכים על החלטת ועדת השרים להכיר בזכותנו הבסיסית להורות ומשפחה. זהו אמנם רק צעד ראשון בתהליך החקיקה אך זהו צעד חשוב ומשמעותי והוא תוצאה של מאבק משפטי ופוליטי רב שנים. אנו נמשיך לפעול ולהיאבק עד שקהילת הלהט"ב על כל חלקיה תזכה לשוויון זכויות מלא והכרה בחוק הישראלי".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • פונדקאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully