וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד על גיוס חרדים: תיקנו עיוות היסטורי, הציונות חזרה

20.2.2014 / 10:30

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד התייחס במסיבת עיתונאים להחלטת ועדת שקד לאשר סנקציות פליליות על בחורי ישיבות שיסרבו להתגייס, ואמר: "כולם יגיעו לבקו"ם וישתלבו בשוק העבודה"

צילום: באדיבות ערוץ 10, עריכה: גדי וינסטוק
יאיר לפיד במסיבת עיתונאים של "יש עתיד", פברואר 2014. דרור עינב
"הציונות חזרה". יאיר לפיד/דרור עינב

יו"ר יש עתיד, השר יאיר לפיד, התייחס הבוקר (חמישי) להחלטת ועדת שקד לשוויון בנטל לאשר הטלת סנקציות פליליות על בחורי ישיבות שיסרבו להתגייס, ואמר: "לפעמים אפילו במדינת ישראל קורה הדבר הנכון, חוק השוויון בנטל שאושר אתמול הוא כזה". במסיבת עיתונאים שכינס בבית סוקולוב בתל אביב, אמר לפיד כי "אתמול בלילה עבר (חוק) השוויון בנטל, כולל החלת חוק שירות חובה בדיוק כפי שהוא חל עלינו. תיקנו עיוות חוקי והיסטורי שנמשך 65 שנה כי היינו נחושים, וכי אלה הערכים שלנו. הציונות חזרה, וכולם יגיעו לבקו"ם וישתלבו בשוק העבודה".

עוד בוואלה! חדשות:
פייסבוק תרכוש את ווטסאפ ב-19 מיליארד דולר
בני פליסיאן: "המשטרה בנתה סרט ורצתה שנשחק בו"
שיחת פיוס: בנט נפגש עם נשיא הפרלמנט האירופי

לפיד הבהיר כי "זה לא יקרה בעוד שלוש או ארבע שנים, אלא כבר בחודש הבא. כל צעיר חרדי בן 17 יקבל צו גיוס. אז כשהחוק יעבור ישוחררו לשוק העבודה צעירים חרדים. אין יותר התחמקויות". אמש אישרו חברי הוועדה מתווה גיוס שנסמך על מסקנות ועדת פרי, לפיו החל משנת 2017 יידרשו להתגייס מדי שנה כ-5,200 חרדים, המהווים כ-74% מבחורי הישיבות. אם האוכלוסייה החרדית לא תעמוד ביעדי הגיוס שנקבעו בחוק, תחול חובת שירות על כלל האוכלוסייה החרדית בדומה לאוכלוסייה החילונית. מי שישתמט משירות יהיה חשוף לסנקציות פליליות, כגון מאסר.

ועדת שקד: נמשכים הדיונים על גיוס תלמידי הישיבות. עומר מירון
ראש הוועדה לשוויון בנטל, ח"כ איילת שקד/עומר מירון

כשנשאל אם אינו חושש שחברי הבית היהודי ינסו לעכב את אישור החוק, השיב לפיד: "אני לא חושב שיש מישהו שכופר בזה שזה עבר. אם זה לא יעבור בהמשך, ממילא לא תהיה ממשלה אבל אני לא חושש, זה מאחורינו". לפיד הוסיף כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "עמד בכל ההסכמות הקואליציוניות, אין לנו שום תלונה. הליכוד עמד בכל הסיכומים. לגבי ישיבות ההסדר אני לא מת על זה, אבל זו פוליטיקה. זה דיון על כמה מאות אנשים ולא משהו גורף כמו מה שקרה עד אתמול בלילה בציבור החרדי".

סיעת יש עתיד בראשות לפיד התעקשה על החלת הסנקציות הפליליות על בחורי הישיבות המשתמטים, לאחר שחבריה הסירו את התנגדותם להעברת סעיף אחר עליו התעקשה סיעת הבית היהודי - לפיו תלמידי ישיבות ההסדר ישרתו 17 חודשים בלבד. ההצבעה על הסעיף נערכה בנוכחות ח"כ איילת שקד בלבד, שעומדת בראש הוועדה. סיעת הבית היהודי התנגדה להחלת סנקציות פליליות אך חבריה לא הצליחו למנוע זאת. לאחר אישור המתווה ההצעה תעבור לשלב הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת - אז יידרשו כל הח"כים להצביע על החוק במלואו.

המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014. טלי מאייר
הפגנת חרדים נגד גיוסם בירושלים/טלי מאייר

שני הסעיפים האמורים היוו את ליבת המחלוקת בתוך הוועדה. בעוד נציגי הבית היהודי ניסו לתווך בין יש עתיד לאוכלוסייה החרדית ולהציע סנקציות כלכליות כנגד המשתמטים, ביש עתיד התעקשו להאריך את שירותם של בחורי ישיבות ההסדר. לבסוף, אחרי שבועות של שיתוק בפעילות הוועדה סוכם אמש על חזרה למתווה המקורי שקבעה ועדת פרי. השינוי היחיד שהוצע בעניין הסנקציות הפליליות הוא פשרה של חבר הכנסת עמר בר לב (העבודה), לפיה בשנת 2017 יישלחו צווי גיוס לחרדים, שיאפשרו להם חצי שנת התארגנות בטרם הגיוס. מדובר בסעיף שנועד לנתק את הקשר הישיר בין לימוד תורה לבין סנקציה פלילית, במטרה להפחית את ההתנגדות בקרב האוכלוסייה החרדית.

בסיום דבריו פנה יו"ר יש עתיד לציבור החרדי, ואמר: "השיוויון בנטל אינו נסיון להתנכל לאורח חייכם. איש אינו רוצה לפגוע באורח חייכם, ואנחנו מחוייבים בכל לבנו לעזור לכם לעבוד, להתפרנס, לפרנס את ילדיכם ולהיחלץ ממעגל העוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully