וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי: "ארה"ב לא תהסס להפיל את משטרנו, אם תוכל"

8.2.2014 / 15:12

על רקע ההתקרבות בין הרפובליקה האיסלאמית למערב, התבטא המנהיג העליון של איראן בחריפות נגד ממשל אובמה. לדבריו, לוושינגטון יש גישה "שתלטנית וחטטנית" בנוגע לארצו

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(צפו: שר החוץ האיראני בוועידת מינכן לביטחון, בשבוע שעבר)

ארצות הברית הייתה מפילה את המשטר האיראני, לו הייתה יכולה - כך אמר היום (שבת) המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי. "פקידים אמריקנים אומרים בציבור שהם אינם רוצים לשנות את המשטר באיראן", אמר חמינאי. "ובכן, זה שקר. הם לא יהססו לרגע, לו יוכלו לעשות זאת", צוטט המנהיג העליון בסוכנות הידיעות החצי-רשמית "פארס".

עוד על היחסים בין איראן למערב:
איראן מארחת את פקחי סבא"א: "להסיר את הספקות"
המחווה המפתיעה של רוחאני לנשיא אובמה
איראן מאותתת לראשונה: מוכנים לפשרה בכור באראק

בחודשים האחרונים נרשמה התקרבות ביחסים בין איראן לבין המערב, עם חתימת הסכם הביניים בז'נבה באשר לתכנית הגרעין. בנאום שנשא היום בפני קציני מודיעין של חיל האוויר האיראני לציון יום השנה ה-35 למהפכה האיסלאמית במדינה, הוסיף חמינאי כי לוושינגטון יש גישה "שתלטנית וחטטנית" בנוגע לארצו. הוא נמנע מלהזכיר את השיחות בין הצדדים, אך אמר כי כשאיראן מתמודדת מול "אויבים", עליה להיות מוכנה לשנות טקטיקה, אך לא להתפשר על עקרונותיה העיקריים.

המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, נואם בפני קציני מודיעין של חיל האוויר האיראני, 8 בינואר 2014. האתר הרשמי של המנהיג העליון, אתר רשמי
מתקפה נגד ארה"ב. חמינאי, היום/אתר רשמי, האתר הרשמי של המנהיג העליון

חמינאי הוסיף כי "האמריקנים מדברים בפגישותיהם הפרטיות עם הבכירים שלנו בצורה אחת, והם מדברים אחרת מחוץ לפגישות הללו". חמינאי, שככל הנראה רמז בדבריו לשיחה שהודלפה לרשת במהלכה נשמעת סגנית שר החוץ האמריקני לענייני אירופה ואסיה ויקטוריה נולנד אומרת "שהאיחוד האירופי ילך לעזאזל", אמר כי "זו צביעות וזו המשאלה הרעה והמרושעת של האויב".

המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, נואם בפני קציני מודיעין של חיל האוויר האיראני, 8 בינואר 2014. האתר הרשמי של המנהיג העליון, אתר רשמי
חמינאי בנאום, היום/אתר רשמי, האתר הרשמי של המנהיג העליון

לדבריו, בכדי לשפר את המצב הכלכלי באיראן לא די בביטול הסנקציות נגדה, אלא ב"חדשנות תוצרת בית". "הפתרון לבעיותינו הכלכליות אינו בהסרת הסנקציות", הדגיש. "העצה שלי לבכירינו, כמו תמיד, היא להישען על הפוטנציאל הטבעי האינסופי שלנו".

ג'ון קרי ומוחמד ג'וואד זריף שר החוץ האיראני. נובמבר 2013. רויטרס
שרי החוץ של ארה"ב ואיראן בז'נבה, נובמבר 2013/רויטרס

דבריו של חמינאי נאמרו על רקע ביקור של פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) במדינה היום. הפקחים הגיעו לטהראן על מנת לבחון דרכים להגברת השקיפות של האיראנים בכל הנוגע לתכנית הגרעין שלהם. מדובר בביקור של יום אחד, שיתבסס על ההבנות אליהן הגיעו נציגי הרפובליקה האיסלאמית ומדינות המערב בז'נבה, בחודש נובמבר האחרון. בעוד עשרה ימים יחלו השיחות בין הצדדים בניסיון להגיע להסכם ארוך טווח בנושא.

יו"ר סבא"א, יוקיה אמאנו, אמר כי הפקחים צפויים לבקר בכור המים הכבדים באראק ולדון עם הנציגים האיראנים גם ב"דברים קשים יותר". דובר הארגון לאנרגיה אטומית באיראן, בהרוז כמאלוונדי, אמר כי הצדדים יקבלו החלטות בנוגע להיקף שיתוף הפעולה העתידי, בהתבסס על הערכת סבא"א. הוא הביע תקווה ש"ספקות הסוכנות יוסרו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully