וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב הבחירות: ארדואן העביר חוק צנזורה חסר תקדים

6.2.2014 / 11:52

הפרלמנט העביר שורת תקנות שיאפשרו לממשלה להסיר אתרים מהאוויר ולהקים מאגר מידע על הגולשים. הצעד נתון לגינוי חריף מצד התעשיינים בטורקיה ומצד ארגונים בינלאומיים

הפגנה נגדו הגעתו לברלין של ראש הממשלה הטורקי, ארדואן. על השלטים נכתב: "עיתונאים? עצרו אותם!". פברואר 2014. AP
מפגינים נגד ארדואן, השבוע בברלין. על השלטים נכתב: "עיתונאים? עצרו אותם!"/AP

טורקיה אישרה שורה של חוקים המהדקים את הצנזורה על אמצעי התקשורת. התקנות החדשות עברו בהצבעה לילית בפרלמנט, ויוגשו היום (חמישי) לחתימת הנשיא עבדוללה גול. בסוף החודש הבא ייערכו בחירות מקומיות בטורקיה.

בין היתר, אושר חוק המתיר לרשות המפקחת על התקשורת, TIB, לחסום אתרי חדשות, מבלי להזדקק לצו שופט. לטענת הממשלה, החוק נועד "להגן על ערכי המשפחה מפני פרסומים המעודדים יחסי מין, שימוש בסמים או התאבדויות".

למעשה, מדובר בצעד נוסף במאבקו של ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן באופוזיציה נגד שלטונו. בפרט, הוא מנסה לבסס את אחיזתו האיתנה בתקשורת לקראת הבחירות האזוריות שיתקיימו בחודש הבא. ארדואן טוען שכמה מגופי התקשורת פועלים בשירות מתנגדיו, ובראשם המטיף הגולה פתהוללה גולן, שארדואן קושר אותו לפרשת השחיתות המטלטלת את טורקיה.

בשבוע שעבר הורתה הצנזורה לכלי התקשורת בטורקיה שלא לדווח על שאילתה שהגיש סגן יו"ר האופוזיציה הטורקית. הוא פנה לוועדה פרלמנטרית ושאל האם ראש הממשלה ארדואן ובנו היו נתונים להאזנות.

לפי אחת התקנות של החוק, ספקיות האינטרנט יחויבו לשמור תיעוד של הגולשים לאתרי החדשות השונים, ולהחזיק בו במשך שנתיים. הממשלה תוכל לדלות פרטים מהמאגר ללא צו שופט, וללא ידיעת הגולשים.

הוועד להגנה על עיתונאים (CPJ), ארגון בינלאומי שבסיסו בניו יורק, גינה בחריפות את החוקים החדשים, ואמר שהם מעגנים את הצנזורה "האימתנית" שטורקיה מנהיגה בפועל על העיתונות. מארגון "עיתונאים ללא גבולות" נמסר כי מטרת החוק "לחזק את הסייבר-צנזורה, את המעקבים ואת שליטת הממשלה על האינטרנט". גם איגוד התעשיינים של טורקיה הצטרף לביקורת, והודיע כי "החוק עומד בסתירה למערך האיזונים והבלמים", מגביר את הצנזורה ועלול להרתיע משקיעים זרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully