וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם רחל אמנו תציל אותנו מאינתיפאדה שלישית?

יהושע בריינר

1.2.2014 / 18:00

במובלעת של חומות נמצא קבר רחל, מקום שהוא סגולה לשמירה עבור רבים, אך מוקף דווקא בשוטרים פלסטינים. מח"ט עציון מתכונן להסלמה, חושש מ"תג מחיר" – ומה דעתו על "בית לחם"?

כתבתו של יהושע בריינר; צילום: עומר מירון, רויטרס, בצלם; עריכה: גדי וינסטוק

בשל ריבוי האירועים האלימים בתקופה האחרונה בגדה המערבית, במערכת הביטחון מבינים שהשטח מתחיל לבעבע ומנסים למנוע מחבית חומר הנפץ הזאת להתפוצץ. המילה אינתיפאדה עדיין לא נאמרת באופן מפורש, אבל העלייה במספר הפיגועים מעידה באופן חד-משמעי שהרחוב הפלסטיני מתעורר, ואתו גם הפיגועים נגד צה"ל.

עוד על הנעשה ביהודה ושומרון:
"הצעת ארה"ב לפינוי מתנחלים - פי 10 מבהתנתקות"
נתניהו "שפן אלפא": צפו בסרטון שמסעיר את הימין
מה הקשר בין רשת "אורט" לישיבה קיצונית ביצהר?

אחד המקומות שהפכו בחודשים האחרונים למוקד עימותים בולט הוא מתחם קבר רחל שבבית לחם. לא רחוק מירושלים, ובתוך מובלעת של חומות הגנה ועמדות שמירה, נמצא מתחם הקבורה של רחל אמנו, שעבור רבים מהווה סגולה לשמירה. לדמותה המיתולוגית נקשרו עם השנים אגדות רבות. אחת כזו שנשמעה לאחרונה מספרת כי דמותה הופיעה בפני לוחמים ברצועת עזה במהלך מבצע "עופרת יצוקה", והזהירה אותם מפני מטעני חבלה.

מפקד חטיבת עציון: "מוכנים להסלמה בגדה". צילום מסך
מח"ט עציון, אל"מ עמית ימין/צילום מסך

ואולם, בינתיים, לא רחל שומרת על קברה, אלא דווקא שוטרים פלסטינים חמושים שנמצאים באישור צה"ל מטרים ספורים מהקבר. מדי יום מתקיימות במקום הפגנות סוערות, הכוללות לא רק אבנים, אלא גם רימונים מאולתרים. רק לאחרונה נוספה למקום עוד פלוגת מג"ב כדי להתמודד עם הפרות הסדר. בזמן שבפנים מתפללים חסידים לישועות, בחוץ הרוחות סוערות, ובפיקוד המרכז אומרים בפירוש כי הם מתכוננים להסלמה ומכינים עבורה את הכוחות המתאימים – סדיר ומילואים.

עם חבית הנפץ הזו מתמודד בוגר האינתיפאדה השנייה, מפקד חטיבת עציון אלוף-משנה עמית ימין. "אנחנו נמצאים באווירה שבה היציבות הביטחונית התערערה", הוא מודה, שעה שאנחנו מביטים מעמדת תצפית על מחנה הפליטים אל-עאידה, שאנשיו מתכוננים באותה עת להפגנה אלימה נוספת, "כמות האירועים כבר אינה בדידה, אבל אנחנו לא על סף אינתיפאדה שלישית". ימין, תושב המושב הדתי כפר הרא"ה שבשרון, מכיר היטב את הגדה המערבית. בעברו היה מג"ד בחטיבת כפיר, ומשם הגיע לפיקוד על גזרת בית לחם. "מרכיב האי-ודאות בשטח גדול יותר מבעבר", הוא שב ומדגיש לאורך השיחה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"אחלה סיפור"

שני מרכיבים מרכזיים מטרידים בימים אלה את פיקוד המרכז. הראשון – האפשרות הסבירה שמאמצי המשא ומתן של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ייכשלו ויביאו לתבערה בשטח. השני – הידרדרות מהירה כתוצאה מאירוע "תג מחיר" שייצא משליטה. אל"מ ימין זהיר בדבריו בעניין המו"מ המדיני. "אנחנו פחות עוסקים במו"מ כי אנחנו פחות משפיעים בו, אבל אנחנו מכינים את עצמנו להסלמה. אנחנו מנסים לצבוע אותה בצבעים ולדעת איך תראה ומכינים את הכוחות כדי שיתמודדו איתה הכי טוב שאפשר".

תפיסת המתנחלים שנכנסו לתקוף את הכפר הפלסטיני קוסרא, והועברו לכוחות הביטחון. ינואר 2014. זכאריה, רבנים למען זכויות אדם,
האירוע בקוסרא, החודש/זכאריה, רבנים למען זכויות אדם

פעילי הימין מטרידים את המח"ט לא פחות. במערכת הביטחון מעריכים שפעילי הימין הקיצונים יבקשו לעשות פעולת נקם בעקבות מה שהם מגדירים "חרפת קוסרא", כלומר האירוע שבו נלכדו פעילי ימין בולטים בכפר הפלסטיני בדרכם לפעולת "תג מחיר". התמונות של הפעילים נתונים לחסדיהם של פלסטינים, אוחזים בבגדיהם של חיילים ומתחננים שיוציאו אותם מהכפר הדהדו היטב בחדרי המאחזים של יצהר ושכנותיה. בצה"ל יודעים על כוונות של פעילים לעשות פעולת תגמול וחוששים מאוד מהשלכות של אירוע כזה. בעניין זה ימין נחרץ מאוד: "הסיכוי והאפשרות שפעולות מהסוג הזה ישפיעו על היציבות הביטחונית ויערערו אותה הם גדולים מאוד. מסגד עולה בלהבות או פלסטיני הרוג – אני לא רוצה לדמיין לאן זה עלול להוביל. אנחנו עם עין פקוחה ועובדים גם עם המשטרה וגם עם השב"כ כדי לצמצם את התופעות האלה למינימום. זו אידיאולוגיה מעוותת".

טנק ישראלי מחוץ לעזה במבצע "עופרת יצוקה", ינואר 2009. AP
חיילי צה"ל במבצע "עופרת יצוקה/AP

את הסרט המדובר כל כך "בית לחם" ימין כמובן לא החמיץ, והוא אפילו לקח את קציניו להקרנה בתום סיור בעיר. למרות זאת, הוא מדגיש שהמציאות כיום שונה לגמרי ממה שהוצג בסרט עטור השבחים. "כיום יש יציבות ביטחונית בעיר, אבל אין ספק שמדובר בסרט חזק", הוא מודה.

בינתיים אנחנו נכנסים אל תוך מתחם קבר רחל, שם מתקבל המח"ט באהדה רבה. מתפללים רבים נשענים על הקבר, אחרים מחזיקים בדפים מלאים בבקשות לברכות לרפואה. אחד מהם מספר למח"ט אגדה נוספת על רחל, כיצד היא מגנה על חיילי צה"ל. ימין, בעצמו חובש כיפה, תוחב לכיסו תמונה של הבבא סאלי שניתנה לו, ומשיב למתפלל: "רחל מזכה אותנו כל יום". בחוץ ימין מספר אמנם ש"כשהיינו בגלות חלמנו לחזור למקום הזה", אבל מודה שהוא פחות מתחבר לסיפורי החסידים. "קשה לי להתחבר לאגדות האלה", הוא מציין במבוכה. "ברור לי שב'עופרת יצוקה' היו הרבה נסים, אבל בשביל סיפור? זה אחלה סיפור".

לפניות לכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully