וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלי הבזבזן והעצלן: אלופי העולם בזריקת אוכל לפח

29.1.2014 / 16:29

דוח ה-OECD חושף: הישראלים במקום הראשון בשימוש ברכב ובמקום האחרון בהליכה ברגל - כמה עולה לנו הבזבזנות ובמה אנחנו בכל זאת ירוקים? מתוך המהדורה

מערכת וואלה!

(מאת: עדי חשמונאי)

ישראל כבשה את המקום הראשון והמכובד בתחום החיסכון במים – כך עולה מדוח של ה-OECD, הארגון הבינלאומי של המדינות המפותחות, בו נמדדה לראשונה גם המדינה. מנגד, ישראל נמצאת במקום האחרון בנוגע לנוגע להשלכת מזון ו"חוסר אמון" באיכות מי השתייה. עוד עולה מהדוח שמדד את ישראל מול 10 מדינות אחרות כי בישראל אחוז השימוש בכלי רכב הוא הגבוהה ביותר, והשימוש באופניים הוא הנמוך ביותר. עוד נתון מאכזב הוא שהישראלים הם העם שהולך הכי מעט ברגל באופן יחסי לשאר העמים.

הנתונים נאספו בסקר שנועד לבחון את דפוסי ההתנהגות הסביבתיים של משקי בית בחמישה תחומים: צריכת מים, יצירת פסולת, צריכת אנרגיה, דפוסי תחבורה וצריכת מזון אורגני. הסקר שהתפרסם לאחרונה כלל כאמור לראשונה את ישראל מול הולנד, צרפת, שבדיה, שוויץ, ספרד, קנדה, אוסטרליה, קוריאה הדרומית, יפן וצ'ילה – וזאת נכון ל-2011.

מהדוח עולה שהישראלים נוקטים פעולות שונות על מנת לחסוך במים: יותר מ-70% העידו שהם סוגרים את הברז בעת צחצוח שיניים, ו-73% התקינו בשירותים מכלי הדחה דו-כמותיים (נתון המהווה את המקום הראשון בסקר). במקום השני באותו מדד צרפת עם 66%, ובמקום האחרון ניצבת קוריאה הדרומית, שם רק 16% מהתושבים התקינו את המכלים חוסכי המים. אבל למרות ההצלחה בתחום זה, רמת חוסר האמון של הציבור הישראלי באיכות מי הברז כבשה את המקום השני בסקר עם הנתון המדהים לפיו למעלה מ-70% מהישראלים כלל אינם שותים מים מהברז. את המקום הראשון והמפוקפק כבשה שוב קוריאה, שם רק 5% מהציבור שותה מים מהברז. מנגד, בהולנד ובשבדיה אמרו 87% שהם שותים מהברז.

באגף למדיניות סביבתית במשרד להגנת הסביבה הופתעו מאוד מהממצאים, ואמרו כי ייתכן שחברות המים המינרלים ומתקני טיהור המים הביתיים, הצליחו לעשות לציבור הישראלי "שטיפת מוח", זאת משום שאיכות מי השתייה בישראל נחשבת לטובה יחסית למדינות המפותחות. במשרד אמרו שיצטרכו לערוך בירור מקיף בנושא, ולהסיק מסקנות. לעומת זאת, ההצלחה בתחום החיסון במים נעוצה כנראה ב"אפקטיביות היחצ"נית" של הכנרת כסמל לאומי, אבל גם בייקור ההדרגתי של תעריפי המים בשנים האחרונות.

גם מצב הפסולת והטיפול בה, בכי רע. חרף דוחות העוני המתפרסמים מידי שנה המצביעים על מצוקה כלכלית שהולכת ומחריפה עם השנים בישראל, על פי ה-OECD, הישראלים משליכים לפח לא פחות מ-14% מהמזון שהם קונים.

המדינה היחידה שהצליחה להדיח את ישראל מהמקום הראשון היא שוב דרום קוריאה, אולם בפער של אחוז אחד בלבד. בשוויץ, לשם השוואה, התושבים משליכים רק 7% מהמזון, ובצרפת – המובילה בתחום ניצול המזון, משליכים 6%. במשרד להגנת הסביבה דווקא לא הופתעו מממצאים אלה. לפני כשנתיים, כשהמשרד יצא בקמפיין "חושבים ירוק" בכיכובו של טל פרידמן, נעשה סקר לפיו הישראלי הממוצע זורק בכל חודש לפח מזון בשווי של לא פחות מ-350 שקלים בחודש. לפי ההערכות, ההסבר ל"בזבזנות" הישראלית נובעת מכך שבעוד שבישראל נוהגים לרכז קניות שבועיות, באירופה ובשאר העולם קונים מצרכים על בסיס יומיומי. "הרגלי הקנייה הללו מביאים את הציבור להעמיס עגלה בכמות גדולה של מצרכים כדי שיישארו עד סוף השבוע הבא", הסבירו במשרד להגנת הסביבה.

"באמצעות הסברה מתאימה נצליח גם לחסוך כסף"

"תרבות הצריכה בישראל חצתה את כל הגבולות. אם נפסיק להתבונן על המדפים בחנויות בעיניים גדולות וכל משפחה תקנה רק את המזון שהיא צריכה, היא תזכה לרווח נקי של מאות שקלים בשבוע והסביבה בישראל תהנה מפחות זיהום ופחות פסולת המגיעה להטמנה בקרקע", אמר השר להגנת הסביבה עמיר פרץ. "ממצאי הסקר מוכיחים באופן ברור שבכל הקשור לצריכת מים הציבור בהחלט מתגייס ומבין שהתנהגות ירוקה היא גם התנהגות כלכלית נכונה שחוסכת כסף ולכן באמצעות הסברה מתאימה נצליח גם לחסוך כסף וגם למנוע מפגעי זיהום".

אבל הישראלי, כך מסתבר, אינו רק משליך המזון הגדול במדינות המפותחות, אלא גם בוחר באמצעי תחבורה לא ידידותיים לסביבה על מנת להגיע לעבודתו. כך למשל עולה כי ישראל כבשה את המקום הראשון עם 55% מהתושבים שנוסעים לעבודה ברכבם הפרטי. אחרי ישראל משתרכות קנדה ואוסטרליה בהפרש זעום ממנה, ושוויץ לעומתן כובשת את המקום האחרון והמכובד במקרה זה – שם רק רבע מהציבור מגיע לעבודה באוטו. אף שישראל היא המדינה הקטנה ביותר ביחס לעשר המדינות המפותחות שנבדקו - עולה כי בארץ גומאים הנהגים את המרחקים הגדולים ביותר. "לכאורה מרחקי הנסיעה בישראל קטנים ביחס למדינות אחרות, אבל בגלל שאין כמעט השקעה בתחבורה ציבורית, הישראלים נוסעים ברכב הפרטי שלהם", הסבירו במשרד להגנת הסביבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

עוד במהדורה:

המשבר בקואליציה: קרב התרנגולים בין בנימין נתניהו לנפתלי בנט עולה שלב, ראש הממשלה הציב ליו"ר הבית היהודי אולטימטום – התנצל או התפטר. גורמים בבית היהודי קוראים לבנט שלא להתנצל. השר אורי אריאל מתווך בין הצדדים ומנסה לגבש פשרה שתוריד אותם מהעץ.

אפליה או בכיינות? דוח מרכז אדווה קובע: אשכנזים מרוויחים יותר ממזרחים. דן מגן, עורך מדור הדעות של וואלה! חדשות חושב שהגיע הזמן להפסיק להתבכיין ולזנוח את החלוקה העדתית המיושנת שרק מנציחה את הפערים.

פסטיבל העצמה נשית ואייל גולן? העיתונאים אורלי וילנאי וגיא מרוז ביטלו את השתתפותם בפסטיבל נשים בגלל הופעה מתוכננת של אייל גולן. למה לזוג העיתונאים אין מה לחפש באירוע הזה ואיזה זמרות בכל זאת יופיעו שם?

תחזית: היום נאה עם עלייה בטמפרטורות, הלילה מעונן חלקית. מחר – ללא שינוי של ממש בטמפרטורות.

צפו במהדורה המלאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully