וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן: "מוכן לנוכחות צה"ל בגדה 3 שנים לאחר ההסכם"

29.1.2014 / 0:01

יו"ר הרשות הודיע במסר מפויס כי "נוכח החשש בישראל", יסכים לנוכחותה בגדה עד להחלפתה על ידי נאט"ו. "מאמין שאפשר להגיע להסכם", אמר. בנוגע לחמאס: "תשאירו את זה לנו"

צילום ועריכה: עדו ונדר Wander Productions

התגמשות פלסטינית: יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הצהיר אתמול (שלישי) כי יהיה מוכן לנוכחות צבאית-ישראלית בגדה המערבית עד שלוש שנים אחרי חתימת הסכם שלום – כך בראיון שהוקרן בפני באי כנס המכון למחקרי ביטחון לאומי. בחודשים האחרונים נשמעו בכירים ברשות מדברים על אודות האפשרות הזו, אולם זו הפעם הראשונה בסבב השיחות הזה שיו"ר הרשות מעלה בקולו את הפתרון האמור.

"חזון שתי המדינות צריך להפוך למציאות, בה מדינת ישראל חיה לצד זו הפלסטינית בביטחון וביציבות על בסיס גבולות 1967. הדבר השני בחשיבותו הוא שמזרח ירושלים תהיה הבירה של המדינה הפלסטינית. ירושלים תישאר פתוחה לכל הדתות עם הסדרים בין הצדדים", אמר אבו מאזן בראיון לגלעד שר, ראש צוות המו"מ הישראלי בעבר.

עוד על תהליך השלום
בנט: אבותינו וצאצאינו לא יסלחו למי שיחלק את הארץ
השר אריאל: "לא הגיוני שיהודים יחיו תחת גדודי אל-אקצה"
לבני: "הסרת המסכה מאבו מאזן אינה המטרה שלנו"

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. AP
"חזון שתי המדינות צריך להפוך למציאות". מסר מפויס מאבו מאזן/AP

לדברי יו"ר הרשות, גבולות המדינה הפלסטינית יהיו לבסוף בידי הפלסטינים, ולא בידי צה"ל, כפי ששואף ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתעקש על נוכחות ישראלית בבקעה גם אחרי ההסכם. "נושא הפליטים חייב התייחסות בהתאם לקווים של יוזמת השלום הערבית – הקוראת להביא לפתרון מוסכם ומוצדק לסוגיה, ולפי החלטה 194 של העצרת הכללית של האו"ם. אם האלמנטים הללו יכובדו, אני מאמין שיהיה אפשרי להגיע להסכם לגיטימי, מקובל ובר-קיימא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי נועד עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה, 19 ביולי 2013. רויטרס
"מאמין שיהיה אפשרי להגיע להסכם לגיטימי". אבו מאזן וקרי/רויטרס

בעוד ההנהגה בישראל "עסוקה" בהטחת ביקורת וספינים - אבו מאזן, בראיון אופטימי מהרגיל, ציין כי העת הנוכחית מהווה הזדמנות להגיע לחתימה על הסכם, שאולי לא תחזור שוב. "ההסכם יוביל לכך ש-57 מדינות ערביות ומוסלמיות יכירו בישראל, וינהלו איתה קשרים דיפלומטיים מלאים. אני מקווה שהעם בישראל יבין מה זה לחיות בסביבה של שלום ממאוריטניה ועד אינדונזיה – על פני המצב כיום", אמר.

בתשובה לשאלה כיצד הרשות מוכנה "ללכת לקראת ישראל", כדי להפחית את הבעייתיות שבפינוי הכוחות הצבאיים ענה: "אנחנו אומרים שעל פני תקופת מעבר של לא יותר משלוש שנים, ישראל תיסוג בהדרגה (משטחי יהודה ושומרון שיהפכו למדינה הפלסטינית). אנחנו מסכימים לאפשר לצד שלישי לתפוס את מקומה של ישראל כדי לרכך את חששותיה, כמו גם את חששותינו – וכדי להבטיח ששני הצדדים ימשיכו להתנהל כרגיל". לדברי יו"ר הרשות, כוח נאט"ו יכול להיות צד שלישי מתאים למשימה הזאת.

"אנחנו רוצים שהעם הישראלי יחיה בביטחון"

סוגיה נוספת שמדירה שינה מעיני המערכת הפוליטית בישראל, כמו גם הצבאית – היא השתלטות האיטית והמטרידה של חמאס על הגדה המערבית, כפי שעשה בעבר ברצועת עזה. עם זאת, יו"ר הרשות אינו מאמין שהסוגיה סבוכה, וכי חמאס אינו מהווה בעיה. "תשאיר את זה לנו. אנחנו נגיע להסכם עם ישראל בשם כל העם הפלסטיני, גם ביהודה ושומרון וגם בעזה. אנחנו רוצים שהעם הישראלי יחיה בביטחון בארצו ושהפלסטינים יחיו בארצם העצמאית". בצורה חריגה ולא אופיינית חתם אבו מאזן את הראיון במילים "תודה רבה" בעברית.

במקביל לפרסום הדברים הללו, נציג הפלסטינים לשיחות השלום, סאיב עריקאת, נועד אמש עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בוושינגטון בנוגע להבנות שהאמריקנים עתידים להציג לצדדים על מסגרת להמשך המו"מ.

נתניהו, בנאום שנשמע אתמול אף הוא מפויס יחסית הצהיר כי מטרת השיחות הוא להביא לשתי מדינות שחיות זו לצד זו. "איננו רוצים לספח פלסטינים ולשלוט בהם, אבל מטבע הדברים המדינה הפלסטינית תהיה מפורזת, וסממנים מסוימים של ריבונות יהיו מוגבלים", אמר ראש הממשלה בנאום.

(עדכון ראשון: 22:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully