וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנסייה מרכזית בת 1,500 שנים התגלתה ליד קריית גת

הכנסייה הביזנטית שימשה מרכז פולחן נוצרי עבור כל הסביבה, כשבחפירות נמצאו עיטורי פסיפס מפוארים ונדירים. המבנה התגלה במהלך חפירות הצלה, רגע לפני עבודות בנייה באזור

בחפירות ארכיאולוגיות סמוך לצומת פלוגות נחשפה כנסייה מרכזית ובה פסיפס צבעוני מרשים מהתקופה הביזנטית. רשות העתיקות,
רצפת הפסיפס שהתגלתה/רשות העתיקות

בחפירות של רשות העתיקות ליד צומת פלוגות התגלתה כנסייה מרכזית בת 1,500 שנה. על פי הערכות, הכנסייה היא חלק מיישוב ביזנטי גדול ומרכזי שהתקיים לצד דרך ראשית ששכנה באזור.

המבנה שהתגלה מחולק לאולם מרכזי ולשני אולמות צדדיים שהופרדו בעמודי שיש. אורכו הכולל כ-22 מטרים ורוחבו 12 מטרים. בחזית המבנה חצר פתוחה ורחבת ידיים מרוצפת ברצפת פסיפס לבנה. לדברי אחד ממנהלי החפירות ד"ר דניאל וורגה, רצפת האולם הפנימי של הכנסייה מעוטרת בדגמים גיאומטריים צבעוניים ובמרכזה כתובת הקדשה בשפה היוונית בה מוזכרים מריה וישו.

אחד הממצאים המשמעותיים של החפירה היא רצפת האולם הראשי המכוסה בשטיח-פסיפס צבעוני. הפסיפס מעוטר בשריגי גפן היוצרים 40 מדליונים עליהם תיאורים של בעלי חיים, עיטורי פרחים ודגמים גיאומטריים. במקום נמצאו גם כתובות הקדשה בשפה היוונית לזכרם של דמטריוס והרקלס שהיו ראשי הכנסייה המקומית והאזורית. במהלך החפירות נחפר גם בית יוצר לכלי חרס וכמו כן, נתגלו באתר כלי זכוכית הטיפוסיים לתקופה.

עוד באותו נושא:
העצם שחשפה: היינו פה חצי מיליון שנה מוקדם יותר
על חם: נתפס שודד שניסה לגנוב מטבעות עתיקים
של מי הראש הזה? פסלי פרעונים התגלו במצרים

הממצאים הללו מעידים על תרבות מורכבת ועשירה שהייתה במקום לצידה של הדרך הראשית שחיברה בין אשקלון ובית גוברין וירושלים. בחפירות נוספות שהתקיימו באזור נחשפו יישובים נוספים מתקופה זו אך באף אחד מהם לא נמצאה כנסייה. לפיכך, עולה ההשערה שהכנסייה שימשה כמרכז פולחן נוצרי עבור כל יישובי הסביבה.

המבנה התגלה הודות לחפירות הצלה של רשות העתיקות שהתקיימו לפני עבודות פיתוח של רשות מקרקעי ישראל להרחבת מושב אלומה, יישוב קהילתי חרדי שבמועצה האזורית שפיר. את החפירות ניהלו הארכיאולוגים ד"ר דניאל וורגה וד"ר דוידה דגן, והן מומנו ע"י רשות מקרקעי ישראל.

באשר לעתיד האתר, הוחלט כי הוא יכוסה ויישמר על מנת שיוכל להיות מוצג לציבור בהווה ובעתיד. הפסיפס המרהיב שנתגלה יוצא מהשטח ויוצג לציבור באחד מהמוזיאונים או אתרי הביקור באזור. החפירה תפתח לביקור קהל מחר ומחרתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully