וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסגה הסורית יוצאת לדרך: "לכולם ברור שהלחימה תימשך"

22.1.2014 / 0:43

ועידת השלום, שנועדה לקדם פתרון למשבר בסוריה, תיפתח בחגיגיות ובנאומים יפים. ועם זאת, לכולם ברור שהפער בין הצדדים רק גדל, וגם המהלך שיזמו פוטין ואובמה לא ישנה דבר

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

זה כנראה הולך להיות אחד האירועים החגיגיים ביותר וחסרי התוכן שארגנו בשנים האחרונות הממשל האמריקני, רוסיה והאו"ם. היום תיפתח בעיר מונטרו שבשוויץ פסגת "ז'נבה 2", שנועדה (לפחות לפי מארגניה) להביא להפסקת הלחימה בסוריה. מאות עיתונאים מכל רחבי העולם יצלמו מכל זווית אפשרית את טקס הפתיחה. שרי החוץ קרי ולברוב כמו גם שליח האו"ם לחדר ברהימי, שר החוץ הסורי וואליד מועלם ונציג האופוזיציה ישאו נאומים מרגשים.

עוד בנושא הסורי
מחייך למצלמות ומרעיב ילדים: מלחמת התדמית של אסד
"הרג תעשייתי": ראיות מחרידות לפשעי מלחמה של אסד
בשאר אסד: אני מתקשה להסביר את המלחמה לילדיי

תינוק שחולץ מבין ההריסות לאחר הפצצת צבא סוריה בשכונת דומה בדמשק. 7 בינואר 2014. רויטרס
הדיפלומטים ידברו, בסוריה ימשיכו לספור הרוגים. פינוי תינוק שנפצע בהפצצות בדמשק/רויטרס

הבעיה שהמשתתפים בה, כמו גם המארגנים, אינם מסכימים על הדרך לעצירת האש. בעוד האופוזיציה הסכימה להשתתף בפסגה כדי להתקדם לשלב המעבר במדינה עד לקיום הבחירות, ללא בשאר אסד בארמון הנשיאות, נציגי המשטר הגיעו לשוויץ על מנת לדון ב"דרכים להילחם בטרור". כל זה קורה יומיים בלבד לאחר שאסד כבר הודיע שרוב הסיכויים שיתמודד שוב בבחירות לנשיאות סוריה.

ואכן, המאמץ האמריקני-רוסי להשכין הפסקת אש בין הקבוצות היריבות נראה נואש, אולי בהיעדר אופציה אחרת. באחד מבתי המלון של איסטנבול ניהל בשבוע שעבר השגריר האמריקני בדמשק רוברט פורד (שאינו נוכח שם כמובן) ניסיון של הרגע האחרון לשכנע כמה מנציגי הקבוצות באופוזיציה הסורית להשתתף בפסגה. לא כולם שעו להפצרותיו של פורד.

בהצבעה שנערכה ביום שבת בין חברי קבוצת האופוזיציה המרכזית, "הקואליציה הלאומית הסורית", אם להשתתף בפסגה או לאו, השתתפו רק 73 חברים מבין 121. 58 הצביעו בעד. הבעיה הגדולה אף יותר, היא שספק אם "הקואליציה", אכן מייצגת נאמנה כיום את האופוזיציה בסוריה, אם בכלל יש כיום גוף שיכול לעשות זאת.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מבינים שלא יצליחו

על פי הערכות שונות במערב, בקרב מתנגדי אסד פועלות כ-1,200 קבוצות שונות. חלקן זעירות, אחרות גדולות יותר. המשותף ביניהן מלבד האיבה לבשאר, הוא אולי חוסר ההסכמה המובנה על הדרכים הטקטיות והאסטרטגיות להפלת הנשיא. אז מה בכל זאת מנסים האמריקנים לעשות מול המשימה הבלתי אפשרית הזו? אחד הנוכחים בבית המלון באיסטנבול, אמר לוואלה חדשות!, שנראה שוושינגטון רוצה בפסגה בעיקר כדי ליצור רושם שהיא מתאמצת לעצור את הטבח בסוריה. "עם זאת, הם מבינים שלא יצליחו בכך. הם לא רוצים לפעול צבאית וכולם יודעים שהמלחמה תימשך", אמר. הצדק כנראה עמו.

אנשי ארגון "המדינה האיסלאמית של עיראק וסוריה" - ISIS - החוסה תחת אל-קאעדה – בעיר תל-אביד סמוך לגבול עם סוריה. ינואר 2014. רויטרס
1,200 קבוצות שונות פועלות נגד אסד. ארגון אל-קאעדה בעיראק ובסוריה מתאמנים/רויטרס

בעוד שבאירופה מתכוננים לשיחות, הלחימה בסוריה לא פוסקת. גם אתמול נמשכו ההפצצות של צבא סוריה על יעדי אופוזיציה בחלב, כשבמקביל פורסמו תמונות זוועה של אלפי אסירים שעונו והורעבו למוות בחודשים האחרונים בבתי הכלא של המשטר.

המחלוקת בין נציגי המשטר ורוסיה מצד אחד, לבין האופוזיציה וארה"ב מצד שני, החלה עוד הרבה לפני כינוס הפסגה ונמשכה עד הרגע האחרון כמעט - זאת באשר לזהות המשתתפים. מזכ"ל האו"ם באן קי-מון אף זימן את איראן להשתתף בפסגה, אולם לחץ סעודי-קטארי-אמריקני ושל "הקואליציה", תוך איום להחרים את "ז'נבה 2", הוביל לביטול ההזמנה - 11 שעות בלבד אחרי שנשלחה.

אז על מה ידברו שם? לא ברור. ביום שישי אמור להתחיל השלב הפחות טקסי של השיחות - וכלל לא ידוע אם הוא באמת ייצא לפועל. נציגי האופוזיציה, שלא זוכים ללגיטימציה מלאה מכלל הקבוצות, ידרשו את סילוקו של בשאר, בעוד ששליחי אסד כמובן יסרבו. מה שבטוח הוא שרבים מחרימים את הפסגה, דבר שמלמד על זה שהמצב בסוריה ימשיך ויחריף. כך נראה שהמספרים המבהילים האחרונים שמגיעים מסוריה, 2.5 מיליון פליטים וכ-130,000 הרוגים, ימשיכו לעלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully