וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נתניהו לא רוצה להיות זה שיפנה רבבות מתנחלים"

18.1.2014 / 9:45

גורם אמריקני המעורה בפרטי המו"מ אמר לוואלה! שראש הממשלה מוכן ל"מהלך היסטורי" אך דורש שהביצוע יהיה הדרגתי. "מבחינתו, שהשלבים הסופיים יהיו במשמרת של ראש הממשלה הבא"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

צפו בקרי בביקורו האחרון בישראל, בתחילת החודש

"נתניהו הבהיר שהוא מוכן ללכת למהלך היסטורי, אבל הוא רוצה לפרוש אותו על פני תקופת זמן ארוכה, ולהימנע מפינוי המוני של מתנחלים במהלך כהונתו" – כך אמר לוואלה! חדשות גורם אמריקני שמעורה בפרטי המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. הגורם הוסיף כי ראש הממשלה אמר דברים ברוח זו בפגישותיו האחרונות עם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, וכן בשיחות שקיים בשנה החולפת עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה.

תהליך השלום - כותרות נוספות:
שגרירי ישראל זומנו לשיחות - נתניהו: ”האיחוד צבוע”
ליברמן זימן שגרירים אירופאים: "עמדתכם חד-צדדית"
אחרי דברי יעלון, ארה"ב מבהירה לישראל: "נמאס לנו"

בנימין נתניהו, אבו מאזן וברק אובמה בפסגה בוושינגטון ספטמבר 2010. AP
"מוכן 'ללכת על זה'". נתניהו עם אבו מאזן וברק אובמה/AP

"הוא הבהיר לאובמה וגם לקרי שהוא מוכן 'ללכת על זה', אבל שהביצוע, במיוחד בהיבט של פינוי ההתנחלויות, יצטרך להיות הדרגתי וממושך – ולא תוך תקופה של שלוש עד חמש שנים, כפי שדורשים הפלסטינים", הסביר הגורם האמריקני. לדבריו, "נתניהו בהחלט מבין שישראל צריכה ללכת להסכם, אבל הוא לא רוצה להיות זה שבפועל יפנה עשרות אלפי מתנחלים מהגדה המערבית. מבחינתו, התסריט האופטימלי הוא הסכם מדורג, כאשר שלבי היישום הסופיים יתרחשו רק במשמרת של ראש הממשלה הבא".

"ישנם פערים בנוגע ללוחות הזמנים"

שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, אמר לפני כשבועיים כי במהלך דילוגיו בין ירושלים לרמאללה, שר החוץ האמריקני קרי "שמע מנתניהו ואבו מאזן דברים שאיש לא שמע מהם בעבר". שפירו לא פירט מה בדיוק נאמר בשיחות שמנהל קרי עם שני המנהיגים, אך הגורם האמריקני הסביר השבוע כי "מה שקרי שמע מנתניהו זו נכונות מצדו להסכים לפשרה היסטורית, כולל ויתור ישראלי על הרוב המכריע של שטחי הגדה המערבית – תוך התעקשות על יישום מדורג וארוך". הגורם הוסיף כי "הדרישה הזו נכונה לגבי פינוי המתנחלים וגם לגבי הנוכחות הצבאית-ישראלית בבקעת הירדן". הגורם לא פירט כיצד הגיב הצד הפלסטיני לעמדתו זו של נתניהו, אך ציין כי "ישנם פערים בנוגע ללוח הזמנים".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. כוויית סיטי, 15 בינואר 2014. AP
אופטימי. שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי/AP

דבריו של הגורם האמריקני עשויים להסביר את האופטימיות שמפגין שר החוץ קרי בשבועות האחרונים, למרות הרצף הבלתי-פוסק של דיווחים על קשיים ופערים במשא ומתן. פוליטיקאי ישראלי שנועד לאחרונה עם אנשי הצוות של קרי בירושלים אמר לוואלה! חדשות כי "האמריקנים מרגישים שנתניהו קרוב לנקודה של 'חציית הרוביקון', והם לא מתרגשים מההתבטאויות הימניות שלו בישיבות סיעת הליכוד. הם מאמינים שהוא צריך לרצות את האגף הימני במפלגתו, אבל את הדברים החשובים באמת הוא אומר בפגישות עם קרי, במיוחד כאשר הם נמצאים בארבע עיניים".

קרי תכנן לבקר בשבוע שעבר בישראל, אך ההכנות לקראת ועידת השלום בנושא סוריה, שתיפתח השבוע בז'נבה, גרמו לו לדחות את הגעתו לאזור. אפשר רק לדמיין מה היה קורה לו היה מגיע ביום שני, כפי שתכנן, ושוהה בישראל בעת פרסום דבריו של שר הביטחון משה (בוגי) יעלון. עם זאת, גם מבלי לבקר בישראל, קרי המשיך להקדיש מאמצים לקידום המשא ומתן - הוא נפגש בפריז עם שרי החוץ של הליגה הערבית כדי לגייס את תמיכתם ל"הסכם המסגרת" שבכוונתו להציג בקרוב, מתוך תקווה שגיבוי ערבי יסייע ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לקבל את ההסכם.

מיד עם תום ועידת השלום בנושא סוריה, קרי יגיע לביקור נוסף בירושלים – הפעם, מתוך כוונה לקבל תשובות משני הצדדים. אנשי צוותו בירושלים עורכים בינתיים פגישות עם גורמים מכל קצוות הקשת הפוליטית, מתוך הנחת עבודה שהסכמה ישראלית להצעותיו של קרי תוביל לשינויים בקואליציה של נתניהו.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully