וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשבוע הבא: איראן תחל לחסל אורניום מועשר ברמה גבוהה

13.1.2014 / 0:01

שרי החוץ של איראן והאיחוד האירופי הודיעו שהסכם הביניים שהושג בנובמבר, ייכנס לתוקפו ב-20 בינואר. אובמה הכריז על "הקלה צנועה" בסנקציות: "זמן לתת סיכוי לדיפלומטיה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסוטק

שרי החוץ של איראן ושל האיחוד האירופי הצהירו אתמול(ראשון) כי הסכם הביניים בין המעצמות לרפובליקה האיסלאמית ייכנס לתוקפו ב-20 בינואר, לאחר סיום סבב שיחות נוסף בין נציגי הצדדים, במסגרתו סוכמו הפרטים הטכניים של יישום ההסכם. "ראשי המדינות אישרו את תוצאות השיחות בז'נבה", מסר דובר משרד החוץ האיראני, מרזיה אפח'אם. גורם ביטחוני אמריקני מסר כי הסנקציות נגד איראן יוקלו כבר ביומו הראשון של יישום ההסכם – עוד שבעה ימים. בין הסנקציות שיוסרו, ההגבלות על ייצוא כימיקלים. במקביל, איראן תחל בחיסול מלאי האורניום שמועשר ברמה גבוהה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשיא איראן, חסן רוחאני, בסוף השבוע בטהראן/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד על ההסכם ההיסטורי עם איראן:
איראן: פתרנו המחלוקות על יישומו של הסכם הגרעין
התרגיל הרוסי שיאפשר לאיראן לחמוק מהסנקציות
קרי מודה: ספק אם נשיג הסכם כולל עם איראן

שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, אישרה את ההכרזה והוסיפה כי הצדדים כעת מבקשים מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לפקח אחר יישום פרטי ההסכם. אשטון מייצגת את שש המעצמות – ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה – בשיחות עם איראן בנוגע לתכנית הגרעין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אובמה: "יהיה קשה להגיע להסכם קבע"

בכירים באיחוד האירופי ואיראן נפגשו בז'נבה ביום חמישי האחרון על מנת להסדיר מבחינה פרקטית את פרטי ההסכם שנותרו בספק, לאחר החתימה על הסכם הביניים ב-24 בנובמבר. לפי ההסכם, איראן הסכימה להשעות את פעילויותיה הגרעיניות הרגישות בתמורה להקלה חלקית בסנקציות שהוטלו עליה על ידי מדינות המערב. הסכם הביניים תקף לחצי השנה הקרובה, במהלכה צפויים הצדדים לדון על הסכם קבע.

בתוך כך, נשיא ארצות הברית ברק אובמה, הכריז אתמול כי מדינתו ומדינות נוספות יחלו להעניק לאיראן "הקלה צנועה" בסנקציות הכלכליות – כל עוד איראן תמלא את חלקה בהסכם. אובמה הוסיף כי העסקה היא "הפעם הראשונה זה עשור" בה איראן הסכימה לעצור את תכנית הגרעין שלה. "התקדמות קונקרטית נעשתה עם ההסכם הנוכחי", מסר אובמה. "אין לי ספק שיהיה קשה להגיע להסכם קבע, אבל למען הביטחון הלאומי שלנו, ושלום וביטחון בעולם, זה הזמן לתת לדיפלומטיה סיכוי להצליח".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי הגדיר אף הוא את השלב הבא בשיחות מול איראן מורכב ביותר. "השיחות יהיו קשות מאוד", אמר קרי במהלך מסיבת עיתונאים בפריז שם הוא לוקח חלק בפסגה של הליגה הערבית.

הלחץ על אובמה מגיע דווקא מבית הנבחרים – שם צפוי לעלות להצבעה חוק שיטיל סנקציות נוספות על איראן כסוג של "פוליסת ביטוח" להכריח את איראן לציית להסכם. 59 סנאטורים, מהם 16 דמוקרטים, מתוך מאה בסך הכול, חתמו על הצעת החוק, לפיה יוטלו עיצומים נוספים על מכסת ייצוא הנפט של איראן. אובמה הכריז כי הוא יטיל וטו על הצעת החוק, אם הקונגרס יעביר אותה במהלך המשא ומתן, אך הדגיש כי ארה"ב תהיה מוכנה להגביר את הסנקציות אם איראן לא תעמוד בפרטי ההסכם. "הטלת סנקציות נוספות כעת רק תסכן את מאמצינו לפתור את הסוגיה בדרכי שלום", אמר.

(עדכון ראשון: 21:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully