וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרגיל הרוסי שיאפשר לאיראן לחמוק מהסנקציות

10.1.2014 / 12:23

רויטרס חשפה עסקת ענק שמתכננות טהראן ומוסקבה לפיה בתמורה לסחורות, תקבל רוסיה מדי יום 500 אלף חביות נפט, אותן היא צפויה למכור לשאר העולם. העיצומים יאבדו משמעות?

נשיא איראן חסן רוחאני עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 13 בספטמבר 2013. AP
זוממים עסקה שתבטל את משמעות הסנקציות. פוטין ורוחאני/AP

איראן ורוסיה מנהלות מגעים לחתום על עסקה רחבת היקף לסחר בנפט, שתאפשר לאיראן להגדיל משמעותית את ייצוא הנפט שלה, בניגוד לסנקציות הבינלאומיות שהושתו על הרפובליקה האיסלאמית – כך פרסמה בצהריים (שישי) סוכנות הידיעות רויטרס. על פי הדיווח, שמסתמך על מקורות בטהראן ובמוסקבה, מדובר בעסקת בארטר, לפיה רוסיה תרכוש 500 אלף חביות נפט מדי יום, בתמורה לציוד ולסחורות רוסיות, אותן תעביר לאיראן.

תכנית הגרעין האיראנית - כותרות נוספות:
דיפלומטים: הצנטריפוגות מסכנות את ההסכם עם איראן
נתניהו: ”לא נאפשר לאיראן את היכולת לפתח גרעין”
אובמה: ”אם איראן תפר את ההסכם, נעמיק הסנקציות”

התרגיל: רוסיה תמכור את הנפט לצד שלישי

"מדובר בהתקדמות חיובית, ויש סיכוי גבוה להצלחה", אמר גורם רוסי לסוכנות. "אנחנו דנים בפרטים, ותאריך החתימה תלוי בסיכום על הפרטים הללו". בשלב זה טרם ברור אם העסקה תיכנס לתוקף בטרם ייכנס לתוקפו ההסכם אליו הגיעה טהראן עם מעצמות המערב בז'נבה, בנובמבר האחרון.

חבר הקונגרס האמריקני אליוט אנגל, בכיר בוועדת החוץ של בית הנבחרים, הביע דאגה לנוכח העסקה הפוטנציאלית. "המהלך המסוכן וחסר האחריות הזה מעלה שאלות משמעותיות בדבר מחויבותה של רוסיה לשימת קץ לחתירתה של איראן לעבר נשק גרעיני", אמר אנגל. "להעניק למשטר האיראני פרס בדמות הקלה נוספת בסנקציות בזמן שהשיחות ליישום ההסכם הזמני עם המעצמות בעיצומן מערער בצורה קשה את המאמצים הבינלאומיים לאלץ את איראן לקחת את מחויבויותיה ברצינות".

אתמול נפתחו בשוויץ שיחות בין צוותי עבודה איראניים ואירופיים, במטרה לסכם את הפרטים הטכניים שיביאו לעצירת ההתקדמות האיראנית בתכנית הגרעין למשך חצי שנה, במטרה להגיע להסכם סופי בעניין התכנית עד מאי.

מאז שהוחלו הסנקציות על איראן בשל תכניתה הגרעינית מצד ארצות הברית ואירופה, צנח שיעור ייצוא הנפט שלה, אחד ממקורות ההכנסה העיקריים של המדינה, ביותר מ-50%. רוסיה, יודגש, לא שותפה לסנקציות האמורות. רכש של 500 אלף חביות מדי יום יבטל כמעט לחלוטין את משמעויות הסנקציות הללו, ויסייע במידה ניכרת לכלכלה האיראנית הקורסת. בשל העובדה שרוסיה היא בעצמה יצאנית נפט גדולה, סביר שהנפט הזה יימכר לצד שלישי – מהלך שלאיראן קשה לבצע בעצמה בשל הסנקציות.

בהכנת הידיעה השתתפה נטשה מוזגוביה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully