וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציבות האו"ם: "ישראל מטילה פחד על מבקשי מקלט"

בהודעה חריגה שפרסמה נציבות האו"ם לפליטים בישראל, היא מתחה ביקורת על היחס למבקשי המקלט בארץ וטענה כי מתקן "חולות" אינו באמת פתוח. חולדאי: "עוד נראה אלימות ברחובות"

מערכת וואלה!

שעות לאחר הפגנת הענק של מבקשי המקלט בכיכר רבין בתל אביב, פרסמה אמש (ראשון) נציבות האו"ם לפליטים בישראל הודעת גינוי ליחסה של ממשלת ישראל לאזרחים הזרים. "מדיניותה של ישראל והחקיקה החדשה אינן הולמות את רוח אמנת הפליטים מ-1951", נכתב בפתח ההודעה. הנציבות קראה לישראל למצוא פתרונות חלופיים במקום "המדיניות ושיטות העבודה הנוכחיות מעוררות פחד וכאוס בקרב מבקשי מקלט, תוך התעלמות ממצבם הייחודי".

עוד על מאבקם של מבקשי המקלט בישראל:
אלפי זרים הפגינו היום בכיכר רבין: "אנחנו בני אדם"
צפו במהדורה היומית: הפליטים מפגינים, המסעדות קורסות
כלא הכלאיים של הגזענות / דעה

הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
דגלי ישראל ואריתריאה בהפגנה בכיכר רבין, היום/יותם רונן

בהודעתה, החריגה יש לומר, התייחסה הנציבות למתקן "חולות", מתקן השהייה הפתוח בנגב אליו הועברו לאחרונה מאות מבקשי מקלט. "'אחסון' פליטים במתקן 'חולות' אינו פתרון העולה בקנה אחד עם אמנת הפליטים מ-1951", נמסר. "נציבות האו"ם לפליטים מבקשת מהממשלה לשקול יישום פתרונות אנושיים ומכבדים".

עד כה נמנעו בנציבות מלהביע עמדתם בעניין תיקון החוק למניעת הסתננות ומדיניות הממשלה כלפי מבקשי המקלט בישראל, אך הביעו חוות דעתם בבג"ץ שלבסוף ביטל את החוק הקודם. בנציבות לא פוסלים את רעיון מתקן השהייה, אך טוענים כי מתקן "חולות" אינו עומד בהגדרה. "אני מוטרדת במיוחד ממטרתו של מתקן השהייה הקרוי 'פתוח' בחולות, אשר באופיו הנוכחי וחרף הכינוי 'פתוח', נראה כי הוא מופעל כמרכז משמורת ממנו לא ניתן להשתחרר. בפועל, משמעות הדבר היא מעצר שאינו מוגבל בזמן", טענה נציגת הנציבות בישראל, וולפורגה אנגלברכט.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"השיטה הנוכחית גורמת לקשיים וסבל"

בנציבות העידו כי לאחרונה התקבלו פניות בגין שינוי נוהלי רשות האוכלוסין וההגירה, שהגבילה את חידוש אשרות השהייה לארבע לשכות בלבד ולשעות ספציפיות, מה שגורם לרבים ממבקשי המקלט לשהות ללא אשרה תקפה - ולהיות חשופים למעצר. "השיטה הנוכחית גורמת לקשיים וסבל", קבעו בנציבות. "משפחות נקרעות כאשר המפרנס מושם במשמורת, וקרובי משפחה, ביניהם נשים הרות וילדים קטנים, נותרים לדאוג לעצמם".

"במקרים אחרים", כך נכתב, "הבקשה לחידוש אשרה מובילה להארכה של חודש בלבד, ומלווה בדרישה להתייצב במתקן 'חולות' בתום החודש. ישנם גם מקרים בהם מבקשי מקלט המחזיקים באשרת עבודה מסוג ב/1 קיבלו אשרת 'שחרור בתנאים' לחודש אחד, המלווה בבקשה להתייצב ב'חולות' בתום החודש, אחרת ייעצרו. מבקשי מקלט מדווחים שהם פוחדים להסתובב ברחוב מחשש שייעצרו, או שהם פוחדים שלא יוכלו לשוב מהעבודה לביתם".

הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
מבקשי מקלט בהפגנה, היום/יותם רונן

הנציבות קראה לישראל להבטיח גישה למנגנון בקשת מקלט לכל אדם, מה שעד כה לא התאפשר לאזרחי סודן ואריתריאה. "בשלב זה, רק מספר קטן עבר את הליכי ה-RSD (הליכי בחינת בקשות מקלט) בעוד לרובם – בעיקר אריתראים וסודנים מחוץ למשמורת - הוענקה הגנה זמנית חלקית. חשוב לציין כי מבקשי מקלט מאריתריאה ומסודן זוכים לשיעורי הכרה גבוהים במדינות אחרות (באירופה, שיעורי ההכרה עומדים על למעלה מ-70%)".

בנציבות הודו כי לא כל מבקש מקלט עונה להגדרה "פליט", אך ציינו כי "לאור היכרות עם מדינות מוצאם, או שרובם הם פליטים לפי אמנת הפליטים מ-1951, או לכל הפחות, זקוקים להגנה בינלאומית ולא ניתן להחזירם למדינת מוצאם. הצבת מבקשי מקלט בפני כורח שעלול לאלץ אותם לבחור לחזור בלא בחינה של בקשות המקלט שלהם עשויה להגיע לכדי הפרת עקרון אי ההחזרה".

הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
"אנחנו בני אדם"/יותם רונן

גם ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, קרא לממשלה לפעול בהקדם. "אני בתחושה שההפגנה היום היא רק תחילתו של תהליך שרק יסלים ולדאבוני עוד נראה אלימות ברחובות", כתב הערב בעמוד הפייסבוק שלו. "ההפגנה נובעת ממצוקה אמיתית הנובעת מהתעלמות הממשלה גם ממצוקתם של מהגרי העבודה וגם ממצוקתם של תושבי תל אביב-יפו שבשכונותיהם הם גרים וחיים. ממשלת ישראל חייבת לקבוע מדיניות ממשלתית ברורה ותכנית עבודה מקצועית, תוך הקצאת תקציבים ומשאבים לטיפול במכלול הבעיות של מדיניות הגירה, חינוך, רווחה, ביטחון אישי ותעסוקה. חוסר העקביות וההחלטות המתקבלות רק מבלבלות את כולנו וחבל".

(עדכון ראשון: 22:07)

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק - danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully