וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דפני ליף" של האריתראים: "הממשלה מסיתה נגדנו"

את הפגנת הענק בתל אביב ארגנו האזרחים הזרים בעצמם. בשיחה עם וואלה! חדשות מספרים ראשי המאבק על העבר האפל באפריקה ועל איחוד הכוחות למען המחאה. "ברחנו מסכנת חיים"

מערכת וואלה!

ההפגנה שהתקיימה אתמול (ראשון) בכיכר רבין היא ההפגנה הגדולה ביותר של מבקשי המקלט שנערכה עד כה. יממה לאחר שהכריזו על שביתת מחאה כלל-ארצית של שלושה ימים, החליטו הזרים להפגין פעם נוספת בתל אביב נגד מדיניות הממשלה והיחס אליהם. התמונות מהבוקר העלו אולי זיכרונות מהפגנות ההמונים שארגנו דפני ליף וחבריה במסגרת מחאת האוהלים בקיץ 2011, אך את 15 אלף המפגינים היום הצליחו מבקשי המקלט להביא בעצמם לכיכר.

עוד על מאבקם של מבקשי המקלט בישראל:
אלפי זרים הפגינו היום בכיכר רבין: "אנחנו בני אדם"
צפו במהדורה היומית: הפליטים מפגינים, המסעדות קורסות
לפני שבוע: עוד הפגנת ענק של פליטים בתל אביב

הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
אלפי המפגינים בכיכר רבין, היום/יותם רונן

מאחורי ההפגנה הגדולה עומד ארגון המייצג את הקהילות האפריקניות השונות בישראל, בהן בין היתר סודאנים, חלקם מחבל דרפור, אריתראים, אזרחי הרפובליקה המרכז אפריקנית ועוד. אחד המארגנים הוא דוויט דמוז, אזרח אריתריאה בן 26 שברח משירות צבאי במדינתו והגיע לישראל לפני כארבע שנים. "עד היום, היינו מארגנים כל הפגנה בנפרד ופעולות המחאה היו ייחודיות לכל קהילה וקהילה", הוא מסביר בשיחה עם וואלה! חדשות. "הפעם, על מנת להמשיך את המאבק אליו יצאו אחינו הכלואים (הצעדה שיצאה לפני שלושה שבועות ממתקן חולות לבאר שבע ומשם לירושלים - ד.ו.פ), החלטנו לאחד כוחות ויצרנו מעין גוף מארגן שכולל נציגות של קהילות רבות ולא אחת או שתיים כפי שהיה עד עכשיו, במטרה ליצור סולידריות בין כולם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הצלחה? לא אם תשאלו אותם

בכמה מפגשים שקיימו, חילקו הקבוצות השונות את העבודה ביניהן. כך, קבוצה אחת הייתה אחראית על פתיחת ותפעול עמוד פייסבוק, בו יעודכנו הפעילויות השונות. קבוצה נוספת הפיקה פליירים המסבירים את בקשתם של מבקשי המקלט, בהן ביטול החוק למניעת הסתננות ושחרור מבקשי המקלט שנכלאו בגינו, בדיקת בקשותיהם למקלט וכן קבלת זכויות פליטים על פי אמנת הפליטים של האו"ם והחוק הבינלאומי. יש לציין כי בכל הנוגע לאישורי משטרה להפגנה נעזרה הקבוצה בגורמים ישראלים.

חברי הארגון דאגו שמאה סדרנים, חלקם אזרחים זרים, יסתובבו בכיכר. "תפקידם היה לשמור על הסדר כדי שלא יתעוררו מהומות מיותרות", מסביר סמה, מבקש מקלט נוסף מאריתריאה השוהה בישראל קרוב לשש שנים. בטרם החלה ההפגנה, בדקו אותם סדרנים כל אדם שהתבודד באזור ככל הנראה במטרה למנוע "כותרת מיותרת" או עבודה לאנשי כוחות הביטחון הרבים שהגיעו למקום בהם, משטרה, יס"מ ומג"ב.

הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
דגלי ישראל ואריתריאה בהפגנה, היום/יותם רונן

המארגנים גאים בכמות המשתתפים ובהפגנות שקדמו להפגנה היום, אך מסרבים לכנותן הצלחה. הצלחה, לדבריהם, תגיע כשיגרמו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשנות את המציאות בה הם חיים כיום. לצד זאת, הם מודים שלא התאמצו כדי להביא מספר כה רב של מפגינים לכיכר. "לא עשינו טלפונים מיוחדים אתמול בערב כשהמידע עבר מפה לאוזן דרך הפייסבוק ודרך הפליירים שהופצו", טוען דמוז. "כל אדם שחשובות לו זכויות אדם ולא יכול לראות אנשים נרדפים הגיע להביע את תמיכתו ואני מניח שזו הסיבה להמונים".

לסיכום, מסביר דמוז את הרקע לדרישות מבקשי המקלט. "ברחנו ממדינות במצב מלחמה קשה ומסכנת חיים כדי להציל את חיינו", הוא אומר. "אבל המצב היום הוא של ייאוש גדול כשלא מתייחסים אלינו כאל פליטים, אפילו לא כאל בני אדם שמגיעות להם זכויות קיום בסיסיות. הממשלה ממשיכה בהסתה קשה כלפינו אבל כל מה שאנחנו מבקשים זה שיבדקו את בקשות המקלט שלנו, שלא יזרקו אותנו לכלא כי לא פשענו. אנשים חוששים להסתובב ברחובות בגלל משרד הפנים שעוצר אנשים אבל בפועל אנחנו לא צריכים להסתתר, אנחנו צריכים לקבל זכויות ולחיות כמו כל אדם עד שנוכל לשוב לביתנו כי זו המטרה האמיתית שלנו".

(עדכון ראשון: 22:40)

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק - danawp@walla.com

הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב/יותם רונן
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב/יותם רונן
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב/יותם רונן
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב/יותם רונן
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully