וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עריקאת מזהיר: "לא נאריך את השיחות אפילו בדקה"

4.1.2014 / 12:15

ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני האשים את ישראל בהרס תהליך השלום. בראיון לעיתון "א-שרק אל-אווסט" הוא טען שישראל רצחה את ערפאת ושהיא עלולה לעשות זאת גם לאבו מאזן

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

צפו במסיבת העיתונאים של קרי ונתניהו בירושלים ביום חמישי

ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, האשים אמש (שישי) את ישראל ברצח יאסר ערפאת וטען כי היא עלולה לעשות אותו הדבר לאבו מאזן. ואולם, דבריו האחרים של עריקאת בראיון לעיתון הלונדוני "א-שרק אל-אווסט" - שעלולים להיות קריטיים יותר לגורל המו"מ בין ישראל והרשות - זכו לפחות בולטות.

ציפי לבני, ג'ון קרי וסאיב עריקאת עם חידוש שיחות השלום בוושינגטון, יולי 2013. AP
עריקאת עם לבני וקרי, בתחילת המו"מ/AP

למעשה, תוכן הדברים בראיון ממחיש עד כמה גדול הפער בין הצדדים ובשלב זה לפחות נראה כי הסיכוי של הממשל האמריקני להגיע להסכם מסגרת נמוכים, אולי אפילו נמוכים מאוד. ראשית, עריקאת הדגיש בראיון כי הפלסטינים לא יסכימו להארכת השיחות מעבר לתשעה חודשים. "אפילו הארכה בדקה אחת אינה אפשרית", אמר. לדברי עריקאת, "בניגוד למה שאחרים אומרים, המו"מ אורכו תשעה חודשים. המטרה היא להגיע להסכם סביב כל סוגיות הסדר הקבע. על פי הניסוח של ההסכם עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, לא יהיו הסכמי ביניים או הסכמים זמניים. הממשל האמריקני מבין כי לא ייתכן שהמו"מ יימשך תשעה חודשים ולכן הם רוצים לקצרו, כדי לשמור על תהליך השלום ולא כדי להאריך את המו"מ". אולם לדבריו, ישראל מנסה להרוס את תהליך השלום בכל דרך ובכלל זה ההחלטה האחרונה של ועדת השרים בנושא סיפוח בקעת הירדן.

עוד על תהליך השלום:
האמריקנים מתוסכלים: בקעת הירדן תוקעת את המשא ומתן
קרי לנתניהו: "קרובים לעת ההחלטות הקשות"
הפלסטינים מזהירים: "לא נשלים עם גל בנייה בגדה"

עריקאת טען כי ישיבת המו"מ האחרונה שנערכה עם ישראל התקיימה ב-5 בנובמבר (על אף שבישראל טוענים אחרת). הוא הציג שם שורה של צעדים ישראליים שפגעו בשיחות ומהווים לדבריו פשעים שלא אפשרו לו להמשיך ולכהן כראש צוות המו"מ ולכן התפטר. עם זאת, אבו מאזן טרם אישר את התפטרותו. מאז, הוא אומר, השיחות השתנו ואינן ישירות עוד: האמריקנים מדברים עם ישראל ומדברים עם הפלסטינים בנפרד. לדבריו, הממשל לא הציג שום הצעה רשמית עד כה, אלא עסוק בהפרחת בלוני ניסוי, רעיונות ותגובות.

שחרור אסירים פלסטינים ברמאללה, 31 בדצמבר 2013. יותם רונן
אבו מאזן בקבלת הפנים לאסירים המשוחררים ברמאללה, השבוע/יותם רונן

עריקאת אף הציג את תוכן האיגרת ששלח יו"ר הרשות לנשיא ארה"ב ברק אובמה, לאחר פגישה עם שר החוץ קרי, ב-8 בדצמבר. "באיגרת הזו הראיס הבהיר מה לא יוכל לקבל כפלסטיני, כעם, כאש"ף. ראשית, לא נוכל לקבל את ישראל כמדינה יהודית. שנית, לא נוכל לקבל מדינה פלסטינית בגבולות 1967 ללא ירושלים. שלישית, לא נוכל לקבל שום ישראלי על האדמות הפלסטיניות ביבשה, בים, באוויר ובמעברים, לאחר השלמת הנסיגה ההדרגתית. רביעית, לא נוכל לקבל שום פתרון ללא מימוש זכויות הפליטים לפי החלטה 194, זכות השיבה והפיצוי והשחרור של האסירים לכשייחתם ההסכם". לדבריו, אבו מאזן יצא עם העקרונות הללו לליגה הערבית והציג אותם שם, והליגה העבירה את תוכן הדברים לידי המדינות החברות במועצת הביטחון.

עריקאת נשאל גם מה החלופות שעומדות בפני הרשות הפלסטינית וטען כי לטעמו הפלסטינים צריכים לפנות למוסדות הבינלאומיים ולחתום על שורה של אמנות ופרוטוקולים שיעניקו להם אפשרות לתבוע את ישראל בבית הדין הבינלאומי. הוא קרא למדינת האיחוד האירופי להכיר בפלסטין כדי לשמר את רעיון שתי המדינות.

בתוך כך, קרי צפוי לחזור הבוקר לסבב נוסף של דיונים ברמאללה עם אבו מאזן ואנשיו, בהם עריקאת. זאת, לאחר שאמש נועד קרי במשך כמה שעות עם אבו מאזן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully