וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי לנתניהו: "קרובים לעת ההחלטות הקשות"

3.1.2014 / 0:04

שר החוץ האמריקני הגיע לסבב פגישות שנועד לכאורה "לסגור קצוות" לקראת הסכם מסגרת בין ישראל לפלסטינים, אולם פגש ראש ממשלה תקיף: "הרשות לא מפסיקה להסית נגדנו"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקני ג'ון קרי כינסו אמש (חמישי) מסיבת עיתונאים בפתח פגישתם בירושלים. עוד לפני שהחלה ההצהרה המשותפת אמר לו נתניהו בחיוך: "ברוך הבא לירושלים, ג'ון. לא ראיתי אותך כבר הרבה זמן", רמיזה מבודחת לכמות הביקורים הגדולה של קרי בישראל - 11 במספר מאז נכנס לתפקידו. עם זאת, האווירה המחויכת התחלפה מהר - כשראש הממשלה שרק השבוע דחה את ההחלטה על בנייה בשטחים כדי לא "להרגיז" את ארה"ב, תקף בחריפות את הרשות ואת ראשה.

"איך אבו מאזן יכול להגיד שהוא מעוניין בשלום כשהוא חוגג שחרור של רוצחים? איזה מסר הוא שולח לצעירים פלסטינים?", אמר נתניהו לקרי. כמו גורמים שונים בממשלה ובקואליציה, קשר ראש הממשלה בין ההתנהלות של הרשות הפלסטינית לבין התגברות הפעילות החבלנית נגד ישראל. "אין פלא לאור החגיגות של שחרור הרוצחים שיש עליה בטרור. הפלסטינים לא חדלים להסית נגדנו בתקשורת, במערכת החינוך ובכל מגזרי החברה שלהם. זו לא הדרך להשיג שלום. לצערי, לאור המעשים וההתבטאויות של המנהיגים הפלסטינים, יש ספק הולך וגבר בישראל בשאלה האם הם מחויבים לשלום", ציין.

עם זאת, הוא סיכם את דבריו באמירה פייסנית ואמר: "אני מקווה שאבו מאזן לא יפספס שוב הזדמנות לשלום, ואני מקווה שלמרות הרוחות המשתנות במזרח התיכון, יחדיו נוכל לבנות בסיס מוצק כסלע לביטחון ולשלום בטוח. זו העבודה שנעשה בימים ובשבועות הבאים".

קרי מצדו ציין לטובה את ההחלטה הקשה של נתניהו לשחרר אסירים. "אני מעריך את זה מאוד, ויודע כמה זה קשה עבור ישראל. אני מעריך גם את נחישותו של אבו מאזן להמשיך במשא ומתן למרות ההתנגדות שהוא מתמודד איתה מבית, של אנשים רבים שקוראים לו לפרוש מהשיחות".

הוא התייחס בדבריו לשלב המתקדם לכאורה בו נמצאים המגעים. "לפני כמה חודשים אמרתי בנמל התעופה בן גוריון, בתום ביקור נוסף בישראל, שתגיע העת לקבל החלטות קשות. אנחנו קרובים לנקודה הזו", אמר.

שר החוץ גם הזכיר את ההידרדרות הבריאותית של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ואמר: "מחשבותיי ותפילותיי נתונות למשפחת שרון בשעה קשה זו".

עוד בנושא תהליך השלום:
אבו מאזן: ”לא יהיה הסכם עד לשחרורם של כל האסירים”
הפלסטינים מזהירים: ”לא נשלים עם גל בנייה בגדה”
נתניהו: ”הפלסטינים ידעו שנבנה במהלך המשא ומתן”

שעה קלה אחרי מסיבת העיתונאים הפגינו כ-200 בני אדם מול מלון מצודת דוד בירושלים, שם שוהה קרי, וקראו לשחרר את ג'ונתן פולארד מהכלא האמריקני. את ההפגנה יזמו אנשי "הגילדה" של אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בר אילן. בין המשתתפים נמצאים ח"כ חיליק בר (העבודה) וח"כ דב ליפמן (יש עתיד).

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בטקס עם אסירים משוחררים. רמאללה, דצמבר 2013. AP
"איך אבו מאזן יכול להגיד שהוא מעוניין בשלום כשהוא חוגג שחרור של רוצחים?". אבו מאזן ברמאללה, השבוע/AP

ביומיים הקרובים צפוי קרי לערוך פגישות לא רק עם ראש הממשלה נתניהו אלא גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. מטרת ביקורו היא "לסגור קצוות" לקראת הצגת הסכם מסגרת בין ישראל והפלסטינים. ההסכם, שיהווה בסיס להמשך המשא ומתן בחודשים הקרובים, צפוי לכלול התייחסות כללית לכל סוגיות הליבה של הסכסוך, בהן גם נושא הגבולות וירושלים.

"המסגרת למשא ומתן שאני רוצה להשיג תכלול התייחסות לכל הסוגיות שאנחנו דנים בהן, כולל הגבולות, הביטחון, ירושלים, הפליטים, הכרה הדדית וסיום הסכסוך. איננו מתכוונים לכפות מסגרת על הצדדים - המסגרת שלנו מבוססת על דברים שאמרו שני הצדדים", אמר אתמול קרי.

ההסכם צפוי להתייחס לכך שגבולות המדינה הפלסטינית יהיו גבולות 1967, עם חילופי שטחים. גורם מדיני ישראלי אמר אמש כי אם שני הצדדים יאשרו את הסכם המסגרת, קרי צפוי לדרוש מנתניהו ומאבו מאזן להיפגש בארבע עיניים, דבר שלא קרה מאז תחילת הכהונה הנוכחית של נתניהו כראש ממשלה, לפני כמעט שנה.

(עדכון ראשון: 18:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully