וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך יוכל נתניהו להביא לשחרור ג'ונתן פולארד

24.12.2013 / 10:44

בירושלים אופטימיים לגבי האפשרות להשיג חנינה מאובמה עבור המרגל היהודי-אמריקני. האפשרויות העומדות לפניו: הצבתה כתנאי לקבלת הצעות ארה"ב במו"מ, או כתנאי לשחרור אסירים

באדיבות ערוץ הכנסת

בחודש שעבר ציין ג'ונתן פולארד 28 שנים בכלא. כבר שנים שראשי ממשלות ישראל מבקשים מנשיאי ארה"ב לחון את המרגל היהודי-אמריקני שהעביר מידע ביטחוני מסווג לישראל, ונתקלים בסירוב אמריקני מנומס אך תקיף. אלא שכעת סבורים בירושלים כי ישנה הזדמנות אמיתית להביא לשחרורו של פולארד.

הרקע לאופטימיות הזהירה הזו הוא שילוב של כמה גורמים: הנסיבות יוצאות הדופן של המבוכה שנגרמה לארצות הברית עקב הפרסומים על ריגול אמריקני אחר מנהיגי ישראל, הרצון העז של שר החוץ ג'ון קרי לקדם את המשא ומתן הישראלי-פלסטיני והאכזבה הציבורית בישראל מהסכם הגרעין בין איראן למעצמות. חנינה נשיאותית לפולארד עשויה להתברר כמהלך שייתן מענה לשלושת הנושאים הללו, אבל האמריקנים לא ימהרו לעשות זאת ללא תמורה.

עוד על פולארד:
מאה חברי כנסת פנו לאובמה: "שחרר את פולארד"
נתניהו: "שחרור פולארד לא קשור לאירועים האחרונים"
ג'ונתן פולארד במאמר: מתנגד לשחרור אסירים

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה ג'ון קרי, דצמבר 2013. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
שחרור פולארד יהווה תנאי לקבלת "מתווה קרי"? נתניהו וקרי/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בירושלים מצביעים על שני מסלולים עיקריים שבהם אפשר להגיע לחנינה כזו. המסלול הראשון הוא דרך הצעות הגישור של השר קרי, שיוצגו במלואן בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן באמצע ינואר. נתניהו עשוי לדרוש את שחרור פולארד כתנאי לקבלת "מתווה קרי" כבסיס למשא ומתן. חשוב לציין, עם זאת, שההצעה תתייחס לנושאים המהותיים ביותר של הסכסוך, כגון הגבולות, ההתנחלויות וירושלים – ולא בטוח שאפשר יהיה להדביק אליה נושא כל כך אישי שאינו קשור לליבת המשא ומתן.

אפשרות אחרת וסבירה יותר שפתוחה בפני נתניהו היא לבקש חנינה לפולארד תמורת אישור סבב שחרור האסירים הרביעי והאחרון, שאמור להתבצע במרץ. ישראל התחייבה לשחרר 104 אסירים ותיקים בארבע פעימות, והפעימה הרביעית תכלול בעיקר אסירים ערבים-ישראלים. פעימה זו דורשת אישור נפרד של הממשלה. נתניהו יצטרך לשכנע את שרי הליכוד להצביע בעדה, אחרת לא יהיה לו רוב לכך בממשלה. השרים יתקשו להכשיל הצעת החלטה ששמו של פולארד יוצמד אליה, בין אם בכתב או בעל-פה.

במסלול הקשור לשחרור האסירים, יכול נתניהו גם להסכים לשחרר מספר קטן של אסירים ערבים-ישראלים או פלסטינים נוסף על השחרור שעליו הוסכם מול הפלסטינים בתחילת השיחות, ולקבל בתמורה חנינה נשיאותית לפולארד מצד אובמה. מי ששחרר יותר מאלף אסירים תמורת גלעד שליט ודאי יסכים לשחרור קטן הרבה יותר תמורת פולארד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"זה תלוי קצת בנתניהו והרבה באובמה"

קיימת גם האפשרות שאף אחת מהאופציות הללו לא יתממשו, והאמריקנים יתעקשו להשאיר את פולארד מאחורי סורג ובריח "למען יראו וייראו". בישראל כבר פיתחו ציפיות והתאכזבו בעבר, למשל לקראת סיום כהונותיהם של הנשיאים ביל קלינטון וג'ורג' בוש.

גורם מדיני ישראלי הזכיר בהקשר הזה כי ראשי ממשלה קודמים בישראל נהגו לשחרר אסירים פלסטינים מדי פעם במטרה "לחזק" את מעמדה של הרשות הפלסטינית ברחוב. הגורם הביע תקווה שאם יתרשמו האמריקנים שנתניהו מוכן לקבל החלטות קשות בהמשך הדרך, בהחלט ייתכן שסאגת פולארד תגיע לסיומה. "בסופו של דבר זה תלוי בשני אנשים", הסביר הגורם, "קצת בנתניהו והרבה באובמה".

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully