וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחפושות, קוד שתיקה וניצול: כך זויפו הבחירות בבית שמש

22.12.2013 / 13:10

תמלילי החקירה שהגיעו לוואלה! חדשות חושפים עדויות למבצע זיוף מאורגן למען המועמד החרדי: "אמרו שיצביעו במקום אשתי". בית המשפט יכריע השבוע בנוגע לחוקיות הבחירות

צילום: מור שאולי, עריכה: יותם בן-דוד

(הפגנה בבית שמש בעקבות תוצאות הבחירות)

מצביעים שבוחרים תחת זהות של בני אדם בחו"ל, דירת מסתור שבה מסווים אנשים המתחזים לבני אדם אחרים וכ-500 תעודות זהות בהן נעשה שימוש פסול – אלו הראיות שעלו מחקירת המשטרה בחשד לזיוף הבחירות בבית שמש בחודש אוקטובר האחרון. מחומר החקירה עולה שקיים חשד לזיופים והתחזות שהביאו לכאורה לניצחונו בבחירות של המועמד החרדי – משה אבוטבול, שזכה ב-956 קולות יותר מאשר המועמד החילוני אלי כהן.

ביום הבחירות, לאחר שהתקבלו תלונות על זיופים ואי-סדרים, פשטו כוחות משטרה על דירה בבית שמש הודות למידע מודיעיני שהגיע אליהם, לפיו במקום קיימת תעשיית זיופים מאורגנת שמטרתה השפעה על תוצאות הבחירות לטובת המועמד החרדי. בדירה נעצרו שבעה חרדים בחשד שעמדו מאחורי הקנוניה. מעצר של חלקם הוארך עד ששוחררו בתנאים מגבילים.

עוד על המאבק על בית שמש:
תלמידים קטעו את ביקור ראש העיר בית שמש: ”תתפטר”
וינשטיין דורש לבטל את תוצאות הבחירות בבית שמש
המועמד החילוני בבית שמש: ”הצדק יצא לאור”

עוד נמצא כי ביום הבחירות נערך מבצע מתוזמן לשיגור המתחזים להצבעה בקלפיות והחזרתן של תעודות הזהות לבעליהם המקוריים. במהלך אותו יום תפסו חוקרי המשטרה כ-120 תעודות זהות בביתו של אברהם בילר, תושב העיר. מבין 120 תעודות הזהות שנמצאו בדירה וברכבו של בילר, ב-36 נעשה בהן שימוש שלא כדין בבחירות. כמו כן, נמצאו בדירה צעיפים, כובעים ומעילים שחורים שעל פי החשד שימשו שורה של מתחזים שהצביעו לכאורה באמצעות תעודות זהות של תושבי העיר ששהו באותו הזמן בחו"ל או שלא היה בכוונתם להצביע כלל בבחירות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אמרו שיהיה בסדר". הפגנה בבית שמש נגד תוצאות הבחירות, אוקטובר האחרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך נחקרו עשרות בני אדם, חלקם חשודים בארגון הקנוניה וחלקם הם בעלי תעודות הזהות שנמצאו בדירה. במשטרה טענו שמדובר בתעשייה מאורגנת של זיוף והתחזות שאורגנה ימים רבים לפני הבחירות עצמן שהתקיימו ב-22 באוקטובר.

על פי החשד, אותן 500 תעודות זהות הושארו על ידי בעליהן בנקודות איסוף קבועות מראש – תיבות בבתי כנסת ונקודות נוספות. עוד טוענת המשטרה, כי בעלי התעודות ידעו שאלו שיצביעו "בשמם" יטילו את הפתק של אבוטבול בקלפי.

תעודות זהות מזויפות נתפסו בבית שמש, אוקטובר 2013. חטיבת דובר המשטרה
תעודות הזהות המזויפות שנתפסו/חטיבת דובר המשטרה

תמלילי חקירת המשטרה, שהגיעו לידי וואלה! חדשות, מספקים הצצה לשיטת הזיוף המאורגנת והמתוכננת שנטען לקיומה בערעור שהגישה המדינה לבית המשפט שצפוי להכריע בסוגיה עוד השבוע, ככל הנראה ביום רביעי. בחלק מהעדויות הודו הנחקרים שיידעו אותם מראש כי אדם אחר יעשה שימוש בתעודות הזהות שלהם.

"אמרו שיישלחו מישהו במקומה"

כך למשל, מתמלילי עימות שנערך בחודש אוקטובר האחרון בין בעל הדירה בה נמצאו התעודות, אברהם בילר, לבין אדם אשר תעודת הזהות של אשתו הייתה בין התעודות שנמצאו בביתו של בילר, אמר אותו אדם לחוקר כי אמנם לא אמרו לו מה בדיוק יעשו עם תעודת הזהות של אשתו, אולם, "אמרו שיהיה בסדר. אני הבנתי שישלחו מישהו במקומה".

בחקירה קודמת שעבר מוקדם יותר באותו יום, שאל חוקר המשטרה את אותו אדם: "איך הבנת שהנציגים של מפלגת כח (המפלגה של משה אבוטבול – י"א) יצביעו במקום אשתך?", האדם השיב לו: "כי כך הנציג של מפלגת כח אמר לי או בטלפון או כשהגיע אלי לבית".

עדות נוספת המעלה חשד לקיומה של רשת זיופים מסועפת נמצאת בתמליל חקירה מחודש נובמבר האחרון של א', אשר תעודת הזהות שלו נמצאה בין 120 התעודות החשודות שתפסו החוקרים.

חוקר: "למי אמרו לכם שהולכים להצביע?"

א': "שהתעודות ישמשו להצבעה לכח ואבוטבול משה".

חוקר: "כל האנשים שאת שמותיהם מסרת ידעו שמישהו אחר הולך להצביע בשבילם, נכון?"

א': "כן".

בתמליל אחר, של חקירה שנעשתה בחודש אוקטובר לר', אשר גם תעודת הזהות שלה נמצאה בין התעודות החשודות, ניתן למצוא עוד עדות לזיוף המאורגן, לכאורה:

חוקרת: "ספרי לי מההתחלה מה קרה ואיך תעודת הזהות שלך הגיעה לאחרים?"

ר': "כמה ימים לפני יום הבחירות חשבנו מה לעשות בעניין הבחירות. יש רבנים שאומרים שמצווה לבחור ויש רבנים שאומרים שאסור לבחור. אז בעלי אמר שנצא ידי חובה (...) שניתן למישהו אחר שיצביע במקומנו. המטרה הייתה שמבחינה הלכתית נהיה בסדר מכל הכיוונים. הבאתי לבעלי את תעודת הזהות שלי והוא הביא את זה למישהו שילך לבחור".

חוקרת: "מי זה המישהו הזה?"

ר': "אני לא יודעת, תשאלי את בעלי".

חוקרת: "מאיזה מפלגה אותם אנשים שהלכו להצביע במקומך ובמקום בעלך?"

ר': "נראה לי כח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הערעור יתקבל? המועמד המפסיד, אלי כהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

נוסף על הודאות אלו, טוען עורך דין אריאל נסים, פרקליטו של המועמד שהפסיד בבחירות, כי חלק מהשותפים לזיוף תודרכו לשבש את חקירתם, במקרה שייתפסו, על ידי כך שיישמרו על שתיקה ולא ינדבו פרטים מפלילים. עורך דין נסים, מכנה זאת "קוד השתיקה". ואכן, על פי חומרי החקירה, לפחות ב-15 פעמים שונות החשודים במעורבות בזיופים בחרו לשמור על זכות השתיקה.

"הרב אמר לי"

דוגמה לאותו "קוד שתיקה" עליו מדבר עורך דין נסים, ניתן למצוא בין תמלילי החקירה המפרטים את עדותם של ר' ובעלה. ר' הסבירה בחקירתה כי היא ובעלה בחרו לתת את הקול שלהם לאדם ש"רוצה לעשות את התפקיד". כמה ימים לפני כן, ציין בעלה בפני החוקרים כי הוא שומר על זכות השתיקה, וזאת משום שלדבריו, "הרב אמר לי". אף שהחוקר הקשה עליו, על-ידי כך ששאל אותו כיצד יכול להיות שהרב אמר לו לשמור על זכות שתיקה, שעה שלא פגש בו ולא שוחח עמו מרגע שנעצר, זה המשיך בשתיקתו. החוקר הטיח בו את ההאשמה, לפיה אמירתו כי הוא שומר על זכות השתיקה בהוראת הרב, היא חלק מהיערכות שבוצעה לאפשרות שייתפס, אך גם להאשמה זו הוא השיב בשתיקה רועמת.

"מקרה זיוף הבחירות בבית שמש הוא אירוע הבחירות החמור ביותר שהיה אי פעם במדינת ישראל", אמר עו"ד נסים. "בית המשפט נדרש להוות שומר הסף ולחסום בפני העבריינים ואלו הנהנים ממעשה העבריינות את השלמת המטרה לפגיעה בדמוקרטיה ולגניבת הבחירות בעיר בית שמש. זאת, ניתן לעשות אך ורק באמצעות ביטול הבחירות בעיר. אני מאמין ומקווה שכך יהיה, לטובת חסינותה של מדינת ישראל".

עורך הדין אילן בומבך המייצג את סגן ראש העיר בית שמש, מאיר בלעיש, מסר בתגובה: "חומר החקירה ממחיש כי אין בידיה הוכחות לכך שמעבר לדירה שבה נתפסו 200 תעודות זהות, שמתוכן השתמשו ב-36 תעודות זהות, היו עוד זיופים. חזקה על רשויות האכיפה כי יגישו הליכים פליליים נגד מי שהוכח כי עבר על החוק. ביטול הבחירות במקרה זה הוא צעד קיצוני וחריג שנוגד את ההלכה הפסוקה. קיימת נוסחה מתמטית פשוטה – אם מבטלים את הקולות המזויפים, ותוצאת הבחירות אינה משתנה – אין לבטל את הבחירות. בענייננו, גם אם נבטל את הקולות שלשיטת הפרקליטות הם מזויפים, לא יהיה לכך שום השפעה על התוצאה הסופית. למעשה המערערים לא מצליחים להוכיח כי הזיופים היו בהיקף גדול. לכן הם משתמשים בכותרות כגון: 'אירוע הבחירות החמור ביותר שהיה אי פעם במדינת ישראל' – אך בסופו של דבר 'האירוע החמור' מסתכם ב-36 קולות מזויפים, לטענתם. אני תקווה שבית המשפט לא יושפע מהאווירה שהמערערים מנסים ליצור על מנת לחפות על חוסר בראיות".

עורך הדין יאיר גולן המייצג את בילר החשודים שנעצרו בפרשה בחר שלא להגיב לכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully