וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלה בסין: חקירה נגד ראש "המוסד" הפורש

ג'ואו יונג-קאנג, שפיקד על גופי הביטחון ונחשב למספר 2 בבייג'ינג, נחקר בחשד לשחיתות וניצול לרעה של תפקידו. בצמרת חוששים שהוא "יפלוט לכלוכים" על שרידי ההנהגה הקודמת

ג'ואו יונג-קאנג, ראש שירותי הביטחון לשעבר בסין שנפתחה נגדו חקירה בחשד לשחיתות. אוקטובר 2007. רויטרס
הנשיא הנוכחי שי התחייב למגר את השחיתות השלטונית. ג'ואו ב-2007/רויטרס

ניקוי האורוות בסין נמשך: המפלגה הקומוניסטית בבייג'ינג מנהלת בחודשים האחרונים חקירה נגד ג'ואו יונג-קאנג, האחראי לשעבר על גופי הביטחון הפנימיים במדינה – המשטרה, התביעה, בתי המשפט וסוכנות המודיעין המרכזית, בחשד לשחיתות ולניצול לרעה של תפקידו. ג'ואו בן ה-71 צבר כוח והשפעה רבים במסגרת תפקידים שמילא בתעשיית הנפט הלאומית של סין, ומאוחר יותר מונה לחבר בוועדה העליונה של הפוליטביורו – הגוף המפקח על המפלגה בסין ובמדיניות קומוניסטיות אחרות.

ג'ואו נשא את התואר "ראש הוועדה לענייני פוליטיקה וחוק", ושימש שליח מטעם סין למשימות חשאיות במדינות זרות, למשל בביקור חשאי והיסטורי שערך באפגניסטן בשנה שעברה במטרה לחזק את הקשר בין שתי המדינות. מדובר בגורם הבכיר ביותר שנחקר מאז הקמתה של הרפובליקה העממית בסוף שנות הארבעים של המאה הקודמת.

עוד על הנעשה בסין:
הישג לבייג'ינג: חללית המחקר "ארנב" נחתה על הירח
פרשנות / לא רק ילודה: האתגר האמיתי – לשקם את הכלכלה
עינוי סיני: התאבד לאחר חמש שעות של קניות עם חברתו

יחידה מיוחדת חוקרת את המשפחה

ג'ואו, שנחשב למספר 2 במפלגה הקומוניסטית עד צאתו לגמלאות בשנה שעברה, פרש בקונגרס ה-18 של המפלגה שנערך בסוף השנה שעברה, שבו נסללה דרכו לשלטון של הנשיא החדש, שי ג'ין-פינג. עם כניסתו לתפקיד התחייב שי למגר את השחיתות שפשתה במוסדות השלטון בבייג'ינג.

כלי תקשורת בהונג קונג דיווחו כי ג'ואו ואשתו, ג'יא שי-יואי, הושמו במעצר בית תחת אבטחה כבדה. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי גורם סיני רשמי הגיע לביתו של ג'ואו במרכז הבירה והודיע לו על החקירה שמנהלת המפלגה. עוד דווח כי גם בני משפחתו של ג'ואו נחקרו בעניין. מקורות בסין אמרו לעיתון האמריקני כי הבכיר לשעבר נתון בחקירה של יחידה מיוחדת של "הוועדה המרכזית לפיקוח על המשמעת".

ג'ואו יונג-קאנג, ראש שירותי הביטחון לשעבר בסין שנפתחה נגדו חקירה בחשד לשחיתות, לצד קים ג'ונג-איל בביקור בפיונגיאנג. אוקטובר 2010. AP
שימש שליח מיוחד מעבר לים. ג'ואו עם שליט קוריאה הצפונית לשעבר קים ג'ונג-איל בביקור בפיונגיאנג ב-2010/AP

לרוב בסין, שוקלים לפתוח בחקירה פלילית רק אחרי חקירה של המפלגה שממליצה על כך. בשלב זה לא ברור עדיין אם ג'ואו יועמד לדין וייענש על המעשים המיוחסים לו. לעתים מסתיימות חקירות פנימיות של המפלגה ללא כתבי אישום פליליים, גם כאשר האדם נמצא אשם. הממשלה הסינית טרם הודיעה באופן רשמי על החקירה המתנהלת, וג'ואו – כדרכם של בכירים סינים הנאשמים במעשים מעין אלה – לא התייחס לכך ולא שוחח עם כתבים.

החקירה העלתה חשש שג'ואו "יפלוט לכלוכים" על בכירים אחרים שהיו חלק מההנהגה הקודמת ועדיין בתפקיד. ג'ואו נחשב מקורב לנשיא לשעבר ג'יאנג דזה-מין, שאמנם פרש לגמלאות לפני כעשור, אך עדיין מחזיק בכוח ופועל מאחורי הקלעים, ונאמניו עדיין סרים למרותו. ג'יאנג היה זה שמינה את ג'ואו לתפקיד שר החקלאות שבו שימש האחרון. לפני כשנה דווח בוואלה! חדשות על פרטים שונים בחקירתו של ג'ואו, ועל החשש בקרב השלטון כי בכירים במפלגה שיתפו עמו פעולה.

בו שילאי, בכיר במפלגה הקומוניסטית של סין, שהודח בשל פרשת שחיתות ואשתו חשודה ברצח אזרח בריטי. רויטרס
סנונית ראשונה? בו שי-לאי, שנידון למאסר עולם ב"משפט המאה"/רויטרס

אין מדובר בפקיד הבכיר הראשון שנפתחת נגדו חקירה בחשד למעשי שחיתות. רק בספטמבר נידון בו שי-לאי, פוליטיקאי מדרג מעט נמוך יותר מזה של ג'ואו, למאסר עולם לאחר שהורשע במעשי שחיתות, בקבלת שוחד ובניצול כוח לרעה. המשפט זכה לכינוי "משפט המאה", והערעור שהגיש בו נדחה באוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully