וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך באיראן השמרנית נלחמים באיידס המתפשט?

משה-חי הגיגת

6.12.2013 / 20:02

בעשור האחרון גדל מספר נשאי ה-HIV במדינה האיסלאמית פי 9. הרשויות אמרו כי מדובר ב"בצפירת אזהרה" והחלו לספק לאזרחים מידע למניעת ההידבקות. "אבחון יוביל להחלמה משמעותית"

יום האיידס הבינלאומי שצוין השבוע בעולם, הוא הזדמנות טובה להציץ אל היחס שמעניקה הרפובליקה האיסלאמית של איראן למחלה חשוכת המרפא. לרגל יום המאבק במחלה, פרסם השבוע שר הבריאות האיראני, ד"ר חסן קאזיזאדה האשמי נתונים שונים המצביעים על כך שבמהלך העשור האחרון מספר הנשאים במדינה גדל פי תשעה. בנוסף דיווח השר כי במדינה חיים כ-27 אלף נשאים שידועים למערכת, אולם ההערכות הן כי יש כ-100 אלף נשאים ברפובליקה האיסלאמית. על פי אותו דיווח, כשליש מהנשאים אמרו כי נדבקו בנגיף במהלך קיום יחסי מין, ורוב מתוך הנשאלים הנותרים העידו כי נדבקו לאחר שימוש במזרקים מזוהמים.

נתוני חלוקה מדויקת יותר במספרים שהתפרסמו, מראה כי מעל ל-24 אלף מנשאי ה-HIV וחולי האיידס הם גברים, כלומר קצת פחות מ-90% מכלל הנשאים והחולים הידועים למערכת הבריאות. גם מתוך 5,500 האנשים שמתו באיראן מהמחלה (נכון לחודש ספטמבר האחרון), כ-5,000 הם גברים.

עוד בנושא יום האיידס הבינלאומי:
דוח על HIV באיראן: פי תשעה נשאים בתוך עשור
”תחילת הסוף של איידס” – אבל לא בשביל מתבגרים
עלייה של 8% במספר הנדבקים בנגיף האיידס ב-2012

מעל 45% מכלל הנשאים הם בגילאי 34-25, וקרוב ל-30% הם בני 44-35, כלומר - שני חתכי הגילאים העוקבים הללו מהווים כשלושה רבעים מתוך כלל הנשאים במדינה. בקרב הקבוצות הללו, רק 13% אמרו שנדבקו כתוצאה מקיום יחסי מין לא מוגנים. כאחוז נדבקו מזיהום הדם שלהם ואחוז נוסף מהעברת המחלה מאם לילד.

"הגברת המודעות"

בעקבות הנתונים המטרידים, ובניסיון לעורר את המודעות למחלה, פורסמו לקראת יום האיידס פוסטרים לציבור בין היתר באתר "המרכז הלאומי למניעת איידס באיראן", עליו נכתב "צפירת אזהרה בצורת גידול של פי שלושה בכמות חולי האיידס בעקבות יחסי מין (לא מוגנים) במדינה". האתר המפורט מוקדש כולו להגברת המודעות לנגיף האיידס, ובעיקר לסכנות שבמחלה ולדרכי המניעה שלה. בראש העמוד באתר מוצגים הנתונים לגבי כמות הנשאים בעולם ומתחת לנתון זה מציגים מפעילי האתר את כמות הנשאים באיראן. עמודים רבים באתר מוקדשים לטובת הגברת המודעות של האיראנים בתחום החינוך המיני, וכאמור לדרכים שונות בהם ניתן להישמר מההידבקות דרך מגע מיני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נתוני הנגועים באיידס במדינה, עבר את גבול ה-27 אלף". אחת הכרזות באתר האיראני/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם או בלי קשר לנתונים הללו, פרסם השבוע שר הפנים האיראני והאחראי על המלחמה בהברחות סמים, ד"ר עבדולרזא רחמאני-פזלי, נתונים שונים מטעם משרדו לרגל מאה הימים שמלאו לממשלת הנשיא רוחאני. בין שאר הנתונים דווח למשל כי חל גידול בהברחה של סמים למדינה, חלה ירידה בגיל המשתמשים בסמים, וכן חל גידול במספר המשתמשים בסמים. במיוחד הצביע רחמאני-פזלי על עליה במספר הנשים המשתמשות בסמים. לפי הנתונים שהציג שר הפנים, תוך שנה וחצי עלה מספר המכורות לסמים מ-5.3% ל-9.8% מכלל המכורים לסמים.

הגידול הזה בשיעור המכורות והמכורים לסמים באיראן יכול להיות חלק מהתשובה לנתונים שהציג שר הבריאות קאזיזאדה בנוגע למספר נשאי האיידס במדינה. גם הנתונים מן השנים האחרונות המצביעים על גידול בסחר בנשים יכול לספק הסבר נוסף לנתוני ההתפשטות של מחלת האיידס באיראן, ולהעיד על הקשר שבין התפשטות המחלה לבורות הקיימת בקרב חלקים שונים באוכלוסיית המדינה בתחום החינוך המיני.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הראשון בדצמבר, יום האיידס הבינלאומי. בדיקת HIV בזמן או אבחון מוקדם, יביאו להחלמה משמעותית יותר". כרזה נוספת/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות אותה בורות יחסית, נראה כי הן הממשלה האיראנית והן האיראנים עצמם - באיראן ובעולם, מבינים ומפנימים את משמעות הנתונים, ופועלים למניעת התפשטות המחלה - לפחות ברמת רשת האינטרנט. אתרים כמו aids.ir - שהינו אתר איראני רשמי, ו-iranhiv.com פועלים בפרסית ומבקשים להגביר את המודעות למחלה. אתרים אחרים בפרסית דוגמת http://www.irqo.org/persian/ (שמפעיליו יושבים מחוץ לגבולות איראן) המיועד לקהילת הלהט"ב נותן אזכורים שונים למחלת האיידס ולדרכים למניעתה. בכלל, עצם ציון יום האיידס הבינלאומי באיראן, הן על ידי הבאת הנתונים הללו והן בטקסים שהתקיימו השבוע בערים השונות במדינה, מעיד על ההבנה החברתית של האיראנים כי יש צורך להגביר את המודעות החברתית למחלה ולטפל בה על מורכבויותיה ורבדיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully