וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלחץ גורמי רווחה: חברי הכת החרדית ברחו מבתיהם

21.11.2013 / 20:00

חסידיו של שלמה הלברנץ, שחברים בקהילת "לב טהור" בקנדה נמלטו מבתיהם מחשש שייתפסו. הם נודעו בשל שיטות ההתעללות הקיצוניות בילדיהם. השבוע יתקיים דיון בנושא בכנסת

יום שני השבוע, שעת לילה מאוחרת, מתחם קטן בעיירת סנט אגט במחוז קוויבק שבקנדה. במקום 40 משפחות ישראליות במקור, 200 אנשים בסך הכול, 150 מהם ילדים. הם עלו בחשאיות לשלושה אוטובוסים כדי לעשות דרך ארוכה ובלתי ידועה במטרה אחת: לחמוק מרשויות החוק והרווחה המקומיות, שלאחרונה מנהלות חקירה מקיפה סביב אורח חייהם הקיצוני.

קבוצת המשפחות הזו מכונה קהילת "לב טהור". אנשיה סרים למרותו העוצמתית של אדם אחד, המכנה את עצמו אדמו"ר: שלמה ארז הלברנץ שמו. הלברנץ הוא ישראלי חוזר בתשובה, בשנות ה-50 לחייו, שמעולם לא החזיק בידו תעודת הסמכה לרבנות ולא זכה לגיבוי מרב או דמות תורנית כלשהיא. הוא נולד ב?1962 בקיבוץ חולתה שבצפון למשפחה חילונית. כשהיה בן 12 עזבה המשפחה את הקיבוץ ועברה לשכונת קריית יובל בירושלים. הנער הצעיר הוקסם מחצרותיהם של אדמו"רים שונים, וחזר בתשובה. עם הזמן החל לדבר על חצר חסידית משלו. לצורך כך, הוא למד בישיבות חסידיות במאה שערים, הסתופף בחצרות של רבנים ואדמו"רים, ובתחילת שנות העשרים לחייו החל להתקרב לחסידות סאטמר ולהשקפותיה האנטי?ציוניות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גזירות חינוך. הלברנץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשהיה בן 23 הקים בירושלים את ישיבת "לב טהור". בתחילת שנות ה-90 הוא עזב את ישראל, ככל הנראה בעקבות חקירה שהתנהלה נגדו, והשתקע בארצות הברית. במהלך שהותו שם, נעצר על ידי האף-בי-אי בחשד לחטיפת ילד בן 13. מאוחר יותר גרשו אותו השלטונות האמריקנים לישראל, והלברנץ מצא מקום מפלט בקוויבק שבקנדה - שם גר עם חסידיו עד יום שני האחרון.

"הסיבה ליציאת הקהילה היא גזירות החינוך בקוויבק", כתבו השבוע אנשי "לב טהור" בהודעה רשמית שהתפרסמה מטעמם. יצוין, כי מדובר בכת חסידית לגמרי, שאנשיה לבושים בגלימות שחורות מכף רגל ועד ראש. לטענתם, "מספר אנשים נקראו לבית המשפט בנושא החינוך, והעמידו בפניהם עובדה: או שתיכנעו לגזירות. או שניקח את ילדיכם. בשל היותנו בגלות אנו מחויבים לשמוע לחוקי המדינה בה אנו שוהים, אולם עם זאת, יש לנו את הברירה לעבור למדינה שחוקיה לא נוגדים את רוח התורה והיהדות, וכך אכן עשינו".

מה שמכנים אנשי לב טהור בהודעתם "גזירות חינוך" מתברר כסיפור קיצוני ובלתי נתפס. בעקבות עדויות רבות שהגיעו לאחרונה למשטרה בקנדה אשר מספרות על ניהול אורח חיים קיצוני והתעללות בילדים בכת, החלו גורמי רווחה בחקירה מקיפה שבסופה תוכנן להוציא חלק מילדי הקהילה ממשפחותיהם. החקירה מתבססת על עדויות לפיהן נהוגה בכת בקהילה שיטת אלימות קשה נגד מי שמעז להמרות את פיו של הלברנץ. העדויות מציגות תמונה מזוויעה הכוללת, בין השאר, הכאת ילדים במוטות ברזל, השגת ציות על-ידי כאב מתמיד כגון נעילת נעליים קטנות ממידת הרגל, נידויים וחרמות למשך זמן ארוך בו האדם נכלא לבדו במרתף למשך 20 יום ויותר, שלילת מזון, קנסות כספיים, נטילת כדורים פסיכיאטריים ללא אבחון פסיכיאטרי ונישואים בכפיה מגיל 14. באחד המקרים הוכרח נער בן 15 לשאת אישה בת 40.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלילת מזון וקנסות כספיים. חלק מחברי הכת/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לקיצוניות של הלברנץ אין מעצורים", מסביר העיתונאי החרדי מני גירא-שוורץ. "בעיות בתוך הכת אינן נפתרות, אלא נזנחות פעם אחר פעם. הוא עשה את זה בעבר כשברח מישראל לארצות הברית ומארצות הברית לקנדה ועכשיו כשהוא עובר ממחוז אחד למחוז אחר בקנדה במחשבה שיניחו לו ולחסידיו. ההתנהלות הזו מעידה על כך שאורח חייו וחיי המשפחות היא ככת".

במרכז הישראלי לנפגעי כתות ציינו היום (חמישי) כי כבר לפני שנה הם פנו לרשויות בקנדה עם "עדויות מחרידות" על התעללות בילדים, "הם אמנם החלו בחקירה, אך בצורה איטית שלא סיפקה תוצאות. בשלב מאוחר יותר הם סירבו לקבל מאיתנו פניות והיום אנחנו מאד מצטערים על כך". במרכז אמרו כי בדרך כלל בכתות כשישנה תחושת איום "הנטייה היא לברוח ממקום למקום, אולי בניסיון לדחות את רוע הגזירה או כדי להביע התנגדות לחקירה או הדיונים בבית המשפט המתנהלים בעניינם".

כמו כן, גם בשל העובדה שלחברי הכת משפחות רבות בישראל, ביום שלישי הקרוב תקיים הוועדה לזכויות הילד בכנסת בראשות ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד-ביתנו) דיון על תלונות בדבר התעללות בקטינים בכת. זאת, כהצעה לדיון מהיר של ח"כ יריב לוין. בישיבה ישתתפו נציגי המשרד לביטחון פנים, משרדי החוץ, המשפטים והרווחה, ארגון לב לאחים, האינטרפול, המועצה הלאומית לשלום הילד, עדים נפגעי הכת ומוזמנים נוספים.

לקריאה נוספת:
התעללות מזעזעת בכת: "הורה למרוח על הילדים צואה"
חשד: ניהל כת ואילץ הורים להתעלל בעשרות ילדים
צ'ילה: מנהיג כת נחשד ששרף תינוקת - והתאבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully