וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המתיחות, מסתמן שצבא ארה"ב יישאר באפגניסטן

רויטרס

21.11.2013 / 20:57

בקאבול החל כינוס של מנהיגי השבטים, הצפויים לאשר הסכם ביטחוני שיביא להשארת הנוכחות האמריקנית גם אחרי 2014. הנשיא כרזאי: "לא סומך עליהם, אבל יש להחזיר היציבות"

המצב הביטחוני-מדיני באפגניסטן מחמיר, לקראת הסכם ביטחוני שיכריע אם צבא ארצות הברית יישאר במדינה המסוכסכת גם אחרי 2014. בקאבול החלה "לויה ג'ירגה" ("האסיפה הגדולה"), כינוס של כ-2,500 מנהיגי שבטים שיימשך בחמשת הימים הקרובים ובו משתתף גם הנשיא חמיד כרזאי.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בביקור באפגניסטן. מאי, 2012. רויטרס
נשיא אפגניסטן כרזאי והנשיא אובמה, בקאבול בשנה שעברה/רויטרס

אלפי המשתתפים בכינוס יצטרכו להכריע אם לאשר את ההסכם – צעד שישאיר חיילים אמריקנים באפגניסטן גם אחרי 2014, אז יעזבו כוחות נאט"ו המוצבים בה. אם יחליטו להתנגד לכך, המשמעות תהיה להילחם באופן עצמאי בטליבאן, ללא סיוע אמריקני, דבר שעלול להרתיע מדינות התורמות למדינה, שאחרי 12 שנות מלחמה תלויה במידה רבה על סיוע זר. ראשי השבטים צפויים לתמוך בהסכם, אך בכל מקרה לצורך אישורו הסופי נדרשת גם תמיכת הפרלמנט.

בדברים שנשא הבוקר כרזאי עם פתיחתו של הכינוס, קרא הנשיא למנהיגי השבטים לתמוך בהסכם שגובש אתמול מול ארצות הברית, לאחר חודשים ארוכים ומתוחים שבהם היו שתי המדינות חלוקות בכמה סוגיות יסוד. ההסכם צפוי להיות בתוקף "עד סוף 2024 ומעבר לכך", לדבריו. יחד עם זה, הוא הודה כי שורר חוסר אמון מהותי עם המעצמה העולמית. "האמון שלי באמריקה הוא לא חזק", אמר כרזאי. "אני לא סומך עליהם והם לא סומכים עליי. בעשר השנים האחרונות נאבקתי בהם, והם פרסמו תעמולה נגדי".

ראשי שבטים אפגאניים ב"אסיפה הגדולה" השנתית. קאבול, 21 בנובמבר 2013. רויטרס
אבטחה הדוקה סביב האוהל הענק. משתתפים ב"לויה ג'ירגה"/רויטרס

כרזאי אמר לנוכחים כי אם יאושר ההסכם, עד 15 אלף חיילים אמריקנים יישארו בארצו אחרי 2014. הוא הציג להם מכתב ששלח לו עמיתו ברק אובמה, ובו כתב האחרון כי ההסכם יהיה הצעד הטוב ביותר עבור אפגניסטן. "אנו מעוניינים בהסכם במטרה להפסיק את חוסר היציבות הזה", אמר כרזאי. "אם הזרים יעזבו כשהם לא שבעי רצון, זה יהיה מסוכן מאוד עבורנו". לדבריו, מנהיגי רוסיה, סין והודו תומכים אף הם בהסכם.

במרכזה של המחלוקת בין שתי המדינות עמדו שני נושאים עיקריים – פשיטת חיילים אמריקנים על בתי אזרחים, והיותם של החיילים כפופים לחוק האמריקני או לזה המקומי. מטיוטת ההסכם שפרסמה קאבול – שלא ברור אם היא זהה לזו שהושגה אתמול מול ארצות הברית – עולה כי הממשל האפגני נעתר לבסוף לדרישת ארצות הברית ולפיה חייליה יישארו חסינים מפני העמדה לדין בבתי משפט מקומיים. יצוין כי סוגיה משפטית דומה הביאה לנסיגת הכוחות האמריקניים מעיראק לפני כשנתיים.

מפגינה נגד הסכם ביטחוני עם ארה"ב ב"אסיפה הגדולה" של ראשי השבטים באפגניסטן. קאבול, 21 בנובמבר 2013. רויטרס
מפגינה נגד הנוכחות האמריקנית ו"שפיכות הדמים" שהיא גורמת, הבוקר בכינוס/רויטרס

באשר לסוגיה השנייה, המדינה המוסלמית התנגדה זה זמן רב לפשיטות של חיילים אמריקנים על בתי מקומיים, בייחוד בשעות הלילה, בשל הפגיעה בקדושתן של הנשים המתגוררות בבתים. על כך אמר כרזאי הבוקר כי "כוחות אמריקניים בפעילות צבאית ייכנסו לבתים רק במקרים יוצאי דופן וחריגים, רק בנסיבות שבהן יש סיכון חמור לחיילים אמריקנים".

אתמול התייחס שר החוץ האמריקני ג'ון קרי להסכם שהושג. "היו אנשים שהטילו ספק אם זה הולך לקרות. ובכן, זה קורה מחר", אמר לכתבים בוושינגטון. יחד עם זאת, הוא הדגיש כי גם אם ההסכם יאושר, תפקידו של צבא ארצות הברית אחרי 2014 יהיה "מוגבל".

בימים הקרובים צפויים הנציגים בקאבול – ביניהם נשים – לדון בהסכם בקבוצות מצומצמות יותר. במקום אבטחה הדוקה, לאחר שבסוף השבוע האחרון התפוצץ מחבל מתאבד סמוך לאוהל שבו מתקיימים הדיונים. אנשי הטליבאן מצדם רואים בכינוס מזימה של ארצות הברית, והם כבר התחייבו לרדוף ולהעניש את ה"בוגדים" שהשתתפו בה.

לקריאה נוספת:
מאסר עולם לחייל האמריקני שטבח באפגנים חפים מפשע
צפו ברגעי הדרמה: חבלן אפגני מנטרל מטען ממחבל כפות
לראשונה ב-50 שנה - חייל אמריקני יוצא להורג?

אשי שבטים אפגאניים ב"אסיפה הגדולה" השנתית. קאבול, 21 בנובמבר 2013. רויטרס
אשי שבטים אפגאניים ב"אסיפה הגדולה" השנתית. קאבול, 21 בנובמבר 2013/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully