וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין הסכם; רוחאני: "לא נגיב לסנקציות ולהשפלה"

לאחר שסבב השיחות בין טהראן והמעצמות הסתיים הלילה לא ההסכם, נשיא איראן ממשיך להתעקש על הזכות של ארצו להעשיר איורניום. ”זה הקו האדום שלנו”

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס הבוקר (ראשון) לסבב שיחות הגרעין בין ארצו לבין שש המעצמות, שהסתיים הלילה ללא תוצאות, ואמר כי זכותה של האומה האיראנית להעשיר אורניום מהווה "קו אדום" עבורה והיא לעולם לא תעבור על הקווים האדומים שלה. "אינטרסים לאומיים הם הקו האדום שלנו, אשר כולל זכויות – זכויות גרעיניות במסגרת התקנות הבינלאומיות, כולל העשרה על אדמת איראן", אמר הנשיא האיראני בפני הפרלמנט בארצו וצוטט בסוכנות הידיעות ISNA.

רוחאני עוד ציין כי הרפובליקה האיסלאמית שמה "רציונליות, היגיון ומתינות" על שולחן המשא ומתן. "אמרנו לצדדי המשא ומתן, באופן מילולי ומעשי, שאנחנו לא נגיב כלל לסנקציות, להשפלה ולאפליה", הדגיש הנשיא האיראני. "הרפובליקה האיסלאמית לא תרכין את ראשה אל מול איומים מסמכות כלשהי".

"על אחרים לסמוך על מילתנו שאנו מעוניינים בטכנולוגיה גרעינית לפיתוח ולא כדי לאיים על אחרים. כלומר, אנו הולכים בכיוון הזה לצורכי שלום ולא על מנת לייצר פצצות גרעיניות", ציין רוחאני. "עליי לומר כי אם משתמשים במילה גרעין באיראן, המשמעות שלה היא טכנולוגיה למטרות שלום".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, שיחות הגרעין בכינוס ז'נבה. נובמבר 2013. AP
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, לפנות בוקר בז'נבה/AP

הלילה התקיימה פגישה של הרגע האחרון בין נציגי המעצמות ואיראן בז'נבה שבשווייץ, אולם בתומו הודיע שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, כי סבב השיחות הסתיים ללא הסכם. "למן ההתחלה רצתה צרפת הסכם לגבי תכנית הגרעין של איראן", אמר פביוס לעיתונאים בתום הפגישה. "הפגישה בז'נבה אפשרה לנו להתקדם, אבל לא הצלחנו לסכם משום שעדיין יש כמה שאלות שצריך להתייחס אליהן".

בתום הפגישה הודיעה שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, כי שיחות הגרעין יתחדשו ב-20 בנובמבר. "הייתה התקדמות קונקרטית רבה, אולם עדיין נותרו חילוקי דעות", אמרה אשטון במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף. לאחר הפגישה אמר שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, כי הושגה התקדמות לקראת הסכם וכי באמצעות "עבודה טובה" ניתן להגיע ליעד הזה. "באנו לז'נבה כדי לצמצם את המחלוקות, ואני יכול לומר ללא הגזמה כי לא זו בלבד שצמצמנו את הפערים, אלא אף התקדמנו באופן משמעותי", אמר קרי במהלך מסיבת עיתונאים בתום הפגישה.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
שר החוץ האיראני ג'וואד זריף. ז'נבה, נובמבר 2013. רויטרס
שר החוץ האיראני ג'וואד זריף עם הנציבה האירופית, אשטון/רויטרס

למרות האופטימיות האמריקנית, גורמים דיפלומטיים אומרים כי לפי שעה קיימת מחלוקת בין צרפת, המציגה קו בלתי מתפשר מול איראן, לבין נציגי שאר מעצמות המערב. מוקדם יותר אתמול אמר פביוס כי לא ברור אם המשלחות יצליחו להשיג הסכם שיפיג את החששות בנוגע לחתירתה של טהראן לפיתוח יכולת לייצור נשק גרעיני. "איני יכול לומר שיש ודאות כלשהי", אמר פביוס בראיון לתחנת רדיו בצרפת. לדבריו, פריז לא תשלים עם "משחק של שוטים".

עוד בנושא:
ז'נבה: סבב שיחות הגרעין עם איראן הסתיים ללא הסכם
"לא נקבל עסקה עם איראן שתוציא אותנו פראיירים"
דיווח: ארה"ב החלה להקל בסנקציות על איראן כבר ביוני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully