וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני עיתונאים צרפתים נחטפו ונרצחו בצפון מאלי

3.11.2013 / 9:42

קלוד ורלון וג'יסלן דופו שעבדו בתחנת רדיו צרפתית הגיעו לעיירה קידאל לראיין מנהיג של קבוצה בדלנית. גופותיהם התגלו ירויות לא הרחק משם. חשש מהתחדשות האלימות באזור

שני עיתונאים צרפתים של תחנת הרדיו France Internationale נחטפו ונרצחו אתמול (שבת) ליד העיירה קידאל שבצפון מאלי. קלוד ורלון, טכנאי קול בן 58 וג'יסלן דופו, כתבת בת 51, הגיעו לקידאל על מנת לראיין את אמבירי אג ריסה, מנהיג מקומי של תנועת MNLA הבדלנית המשתייכת לשבט הטוארג. גופותיהם אותרו שעות ספורות אחרי החטיפה כ-15 קילומטרים מהעיירה. זהותם של החמושים שחטפו ורצחו אותם איננה ברורה עדיין, וכך גם נסיבות האירוע המלאות.

העיתונאים הצרפתים קלוד ורלון וג'יסלן דופו שנרצחו במאלי. 2 בנובמבר 2013. רויטרס
הנסיבות המלאות טרם התבררו. ורלון ודופו/רויטרס

פול-מארי סיבידה, מושל העיירה טינזווטן הסמוכה לקידאל, סיפר: "כמה דקות אחרי שהחל המרדף אחר חוטפיהם של שני העיתונאים, נודע לנו שגופותיהם נמצאו ירויות מחוץ לעיירה". לאחר החטיפה הוזנקו שני מסוקים של צבא צרפת כדי לאתר את מיקומם של החוטפים, אולם אלה הגיעו לאזור כ-50 דקות אחרי שהגופות התגלו.

ריסה עצמו סיפר בשיחת טלפון עם סוכנות הידיעות רויטרס: "לאחר שהם עזבו, שמעתי רעש מוזר בחוץ. מיהרתי החוצה, וכשפתחתי את הדלת, גבר חבוש טורבן כיוון לעברי רובה והורה לי לחזור פנימה". הוא לא ידע לאמוד את מספרם של החמושים שהיו מחוץ לביתו. הראיון שהוקלט עם ריסה היה חלק מתכנית שאמורה הייתה להיות משודרת ביום חמישי.

קידאל הייתה מוקד ההתקוממות של שבט הטוארג בשנה עברה, שהובילה להשתלטות של חמושים הקשורים לארגון הטרור אל-קאעדה על חלקה הצפוני של המדינה האפריקנית. בעקבות זאת שלחה צרפת אלפי חיילים בינואר השנה, התערבות שהביאה לנסיגת החמושים מהאזור. יחד עם זאת, עדיין נותרו מובלעות שבהן פועלים המורדים המקומיים. במדינה מוצבים עדיין כ-3,000 חיילים צרפתים, לצד חיילים מקומיים ופקחים של האו"ם. בקידאל עצמה מוצבים כ-200 חיילים בלבד. כעת מאיימת רציחתם של שני העיתונאים להצית מחדש את האלימות.

כוחות של צבא צרפת במאלי, ינואר 2013. רויטרס
עדיין נותרו מובלעות של חמושים. צבא מאלי בצפון צרפת, ינואר 2013/רויטרס

משרד ההגנה של צרפת מסר כי הצבא הצרפתי הזהיר את שני העיתונאים ביום שלישי האחרון שלא לנסוע לקידאל ואף סירב ללוות אותם לשם. "המליצו להם שלא לנסוע לשם בגלל האי-יציבות המתמשכת באזור והיריבות בין קבוצות שונות שפועלות שם", מסר משרד ההגנה. נמסר כי על אף ההמלצה, שני העיתונאים החליטו להגיע לעיירה באמצעות הסעה של פקחי האו"ם.

"נשיא צרפת מביע תרעומת על המעשה הנתעב הזה", נמסר אמש מלשכתו של פרנסואה הולנד. הולנד הודיע כי יכנס היום את הקבינט, וכי ארצו תפעל במשותף עם האו"ם ועם הרשויות במאלי כדי לבחון את נסיבות הרצח.

התקרית אירעה ארבעה ימים בלבד אחרי שחרורם של ארבעה בני ערובה צרפתים שנחטפו בניז'ר השכנה לפני שלוש שנים על ידי אנשי אל-קאעדה. שחרורם התאפשר לאחר שיחות חשאיות שהתקיימו עם גורמים במדינה.

לקריאה נוספת:
ארבעה צרפתים שבו הביתה אחרי 3 שנים בשבי אל-קאעדה
מנהיג חדש-ישן במאלי: ראש הממשלה בעבר נבחר לנשיא
אל-קאעדה רצח שבוי צרפתי כנקמה על המלחמה במאלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully