וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: כך מופרטות זרועות אכיפת החוק בישראל

גלעד גרוסמן

28.10.2013 / 10:47

דוח מיוחד של האגודה לזכויות האזרח מציג מציאות מטרידה אודות זליגה שיטתית של רשויות אכיפה ציבוריות, כמו שיטור או כליאה, לידיים פרטיות. "זה מוביל לשירות ציבורי לקוי"

האגודה לזכויות האזרח פרסמה הבוקר (שני) דוח ראשון מסוגו, בנוגע למה שמגדירים באגודה כ"תמונה מטרידה של הפרטה של זרועות אכיפת החוק". הטענה המרכזית של אנשי האגודה היא שהמדינה מעבירה באופן הולך וגובר זרועות שונות של גורמי אכיפת החוק לידי ידיים פרטיות, שמטרתם העיקרית היא עשיית רווח כספי, ולאו דווקא מתן השירות הטוב והיעיל ביותר לאזרחים.

הדוח מציג את נושא הפרטת תחום אכיפת החוק בכמה נושאים מרכזיים. אחד מהם, הוא מה שכותבי הדוח מכנים "הפרטת השיטור", שמשמעותו היא למעשה מתן סמכויות שיטור למאבטחים. על פי הדוח, מאבטחים מועסקים בתנאי שכר נמוכים, אינם עוברים את ההכשרות המתאימות, וכן אינם נתונים לפיקוח משמעותי. אולם, למרות הליקויים הרבים, בשנים האחרונות דווקא מקדמת הממשלה חקיקה שתקנה למאבטחים סמכויות נרחבות יותר, מעין שיטוריות, במקומות ציבוריים ובתי ספר, דוגמת מניעת כניסה של אנשים למקומות, סילוק אנשים או עיכובם, וכל זאת תוך שימוש בכוח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסגרות כליאה רבות מנוהלות על ידי גורמים פרטיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין השאר, הדוח קובע כי בעשרות רשויות מקומיות פועלים כוחות שיטור עירוניים המורכבים ממאבטחים פרטיים חמושים, והחל משנת 2008 מאבטחים ממלאים את מקומם של שוטרים באירועי ספורט. באגודה טוענים כי בירושלים המזרחית, בה משמשים מאבטחים פרטיים ככוח שיטור, כבר אירעו מספר מקרים של ירי לא מבוקר על ידי מאבטחים, שגרמו לפגיעות בגוף ובנפש. עוד נטען, כי למרות היקף הסמכויות הרב שניתן למאבטחים, כמעט ואין פיקוח ציבורי עליהם או גורם מרכזי שתפקידו לטפל בתלונות נגד מאבטחים אשר חרגו מסמכותם.

נדבך מרכזי שמקבל הבלטה בדוח הינו נושא הכליאה בבתי מאסר פרטיים. בדוח מצוין כי המקרה שבו בג"ץ פסל בשנת 2009 את הקמתו של בית כלא פרטי היה אחד הבודדים בו התנהל דיון בנוגע להפרטה במערכת האכיפה. אולם, טוענים באגודה לזכויות האזרח, כי בעוד שהפרטת בתי הסוהר נעצרה, מסגרות אחרות מנוהלות על ידי גורמים פרטיים, בהן המעונות הנעולים של חסות הנוער, מסגרות של הרשות לשיקום האסיר ומערך הפיקוח האלקטרוני על אסירים ועצירים. לטענת האגודה, הגורמים הפרטיים שמנהלים את המוסדות הללו מוסמכים לקבל החלטות בעלות השפעה דרמטית על הכלואים, וכי אינטרסים כספיים עלולים להוביל לפגיעה בכלואים, לאפליה בין אסירים ועצירים או להעלמת עין מהתנהגות בעייתית.

"ההפרטות מבוצעות בצורה רשלנית"

חלק נוסף בדוח עוסק בהעסקת עורכי דין פרטיים בתור תובעים פליליים במשרדי הממשלה השונים. לטענת האגודה, עורכי דין פרטיים מנהלים אלפי הליכים משפטיים מטעם משרדי ממשלה, רשויות ציבוריות ורשויות מקומיות. עורכי הדין הללו מחליטים על הגשת כתבי אישום, סגירת תיקים, ביטול קנסות ועוד. על פי הדוח, למרות שב-1998 הודיע היועץ המשפטי לממשלה דאז, אליקים רובינשטיין, על כוונתו לצמצם את היקף ההעסקה של עורכי הדין הפרטיים כתובעים, בעשור האחרון חל גידול של 30% במספרם והם מונים כיום כ-1,700 עורכי דין. יצוין כי לאחרונה הודיע היועץ המשפטי לממשלה הנוכחי, יהודה וינשטיין, על הקמת יחידה לריכוז התביעה הפלילית, שתקבע נהלי עבודה אחידים ותפקח על כל התובעים.

באגודה טוענים עוד, כי עורכי דין פרטיים מבצעים חקירות יכולת מטעם ההוצאה לפועל, הכוללות חדירה קשה לפרטיות. גם הביצוע של הליכי ההוצאה לפועל, הכולל כניסה לביתם של החייבים, עיקול ציוד, פינוי מבתים ובמקרים מסוימים אף שימוש בכוח, הופרט והועבר לידי קבלנים. כמו כן, מחברי הדוח טוענים כי כמחצית מהרשויות המקומיות נעזרות בשירותיהן של חברות גבייה או משרדי עורכי דין פרטיים, ללא כל הסמכה חוקית, ללא נהלי עבודה מסודרים וללא פיקוח ראוי. קבלני הגבייה מוסמכים, נטען, לפרוץ בכוח לבתים, לעקל רכוש וחשבונות בנק ולנתק בתים מזרם המים. לטענת האגודה, לחברות אלה יש תמריץ להפעלת אמצעי אכיפה אגרסיביים, ואכן הנתונים מראים כי חברות אלו הגדילו את היקפי הגבייה ברשויות המקומיות.

"הניסיון מלמד שהפרטות של שירותים ציבוריים מתבצעות בישראל פעמים רבות בצורה רשלנית, שמביאה לשירות ציבורי לקוי", מסבירה עורכת הדין אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח, אשר נמנית על מחברי הדוח. "אותו דפוס חל גם על הפרטת הסמכויות הרגישות ביותר – כולל הפעלת כוח, פגיעה בחירות וחדירה לפרטיותם של אנשים, וכל זה קורה למעשה כלאחר יד, וללא דיון ציבורי".

לקריאה נוספת:
ממדינת הפרטה למדינת משטרה / דעה
בנט: הרפורמה בנמלים - הגברת התחרות, לא הפרטה
תנועת מורים חדשה: "לוקחים אחריות על החינוך"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully