וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות המקומיות: ליברמן ודרעי כבר לא מנהלים את המדינה

לירון מרוז

23.10.2013 / 12:12

ההפסד בבחירות של משה ליאון נרשם גם על שמם של שני פטרוניו - ליברמן ודרעי, אך ההפסד של מועמד ש"ס באלעד נרשם רק בגיליון של דרעי. המפסידה האמיתית היא הפוליטיקה הישנה

צילום: טל אנגלנדר, עומר מירון, שי מכלוף; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

בסופו של דבר, המזכרת שתישאר לפוליטיקה הישראלית מהבחירות המוניציפליות של 2013 זו ההתמודדות בירושלים. חלק מראשי הערים שנבחרו אמש יהיו מצוינים. חלק יתקשו לטפל בבעיות הביוב ובאתגרי החינוך ביישובם. לפי ההיסטוריה העגומה, אחרים ימצאו את עצמם על ספסל הנאשמים בבוא היום, לאחר שלא יוכלו לעמוד בפיתויים שבאים עם התפקיד.

אבל ניצחונו של ניר ברקת בבחירות לראשות עיריית ירושלים, מסמן הרבה יותר מזה. ההתאבדות של חברי הכנסת אביגדור ליברמן ואריה דרעי על רואה החשבון מגבעתיים, סימנה במובנים רבים את המלחמה בין הפוליטיקה הישנה לחדשה. הרבה יותר משברקת מסמן את הפוליטיקה החדשה, מסמל המשולש ליברמן-דרעי-ליאון את זו הישנה, המקומבנת, התחמנית. והפוליטיקה הזו חטפה אמש מכה חזקה, בדיוק תשעה חודשים לאחר המהלומה בבחירות הכלליות. ובתוך השלישייה הזו, תבוסתו של דרעי חמורה עוד יותר מזו של ליברמן.

אביגדור ליברמן ואריה דרעי במליאת הכנסת בדיון על אישור התקציב. נועם מושקוביץ
אחד הובס, השני הפסיד. דרעי וליברמן עם ח"כ ליצמן בכנסת/נועם מושקוביץ

שני הסיפורים הבאים ממחישים עד כמה ההפסד בירושלים רשום על מצחם של ליברמן ודרעי, ולא על שם מפלגותיהם. ביום שני חגגה סיעת הליכוד-ביתנו בכנסת את יום הולדתו ה-64 של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ליברמן נקרא לשאת דברים לכבוד נער הבר-מצווה, ואת הברכות סיים בתקווה אחת גדולה: שבית"ר ירושלים תנצח במשחק שנערך באותו ערב נגד הפועל תל אביב (לפחות בזה הצליח לו). כשיו"ר ישראל ביתנו רוצה להגיד משהו, הוא לא סוכר את פיו. אבל ליברמן לא הזכיר ולו ברמז את ההתמודדות המוניציפלית. הוא יכול היה לקרוא במפורש להצלחת מועמד הליכוד-ביתנו, משה ליאון, או להסתפק ברמז של איחולי זכייה לכלל מועמדי הליכוד וישראל ביתנו. אבל נאדה. רק בית"ר.

שעתיים לפני מסיבת יום ההולדת של נתניהו שלח דובר ש"ס הודעה לכתבים ובה בישר על ביטול ישיבת הסיעה השבועית של ש"ס. לפי נוסח ההודעה, "כל חברי התנועה מגויסים בימים אלה להצלחתה של התנועה בכל רחבי הארץ, ומשכך לא יוכלו לקיים את הישיבה". דרעי אכן לא הגיע ביום שני למשכן הכנסת, וסביר להניח שעבד שעות נוספות למען בחירתו של ליאון. אבל 9 מתוך 11 חברי הכנסת של ש"ס נכחו בכנסת בשעות שבהן אמורה הייתה להתקיים ישיבת הסיעה, ולא כיתתו את רגליהם ברחבי הארץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

נקודת השפל של דרעי

אם לא הספיקה לדרעי המכה בירושלים, הוא חטף עוד אחת באלעד. מאז ומעולם נשלטה העיר החרדית בידי ש"ס, והנה בא ישראל פרוש, הבן והנכד של, והופך את היוצרות. מבחינה פנים-ש"סית ההפסד באלעד צורב לדרעי עוד יותר מזה בירושלים. דרעי הצהיר במהלך הבחירות שלא מתקבל על הדעת שבראשות עיר שרוב תושביה ספרדים, יעמוד ראש עיר אשכנזי. הוא אפילו הביע הסכמה לדיל שבמסגרתו בית שמש תועבר לידיים אשכנזיות, תמורת אלעד. אז בסוף האיש שלו שמר על בית שמש, אבל זה בקושי פרס ניחומים.

דרעי הלך על כל הקופה, הפסיד ונמצא עכשיו באחת מנקודות השפל המשמעותיות ביותר שחווה בקריירה הפוליטית שלו. משהו לא טוב עובר עליו מאז ששב לפוליטיקה. יו"ר ש"ס פועל לעתים במונחים של שנות ה-90', שבהן היה בעל הבית של המדינה. אבל בזמן שהיה בחוץ העניינים השתנו. כדאי גם לו להשתנות אם הוא רוצה להמשיך ולהשפיע. לא שמנהיגותו מוטלת בספק, בוודאי שהוא לא בעניין של להרים ידיים, להיפך – העסק בש"ס הולך להיות הרבה יותר אכזרי ונוקב.

יאיר לפיד ונפתלי בנט בדיון בהשתתפות רה"מ בעקבות חתימות 40 ח"כים בנושא יוזמת השלום הערבית. מאי 2013. עומר מירון
עליהם לבדוק היטב את הכסאות שלהם. לפיד ובנט/עומר מירון

סיומן של הבחירות המוניציפליות היא השלב הראשון בהפשרת המערכת הפוליטית מההקפאה שבה היא נתונה. השלב השני יתרחש בעוד כשבועיים, עם רגע ההכרעה במשפטו של ליברמן. השלישי יתקיים בעוד כחודש, כשייודעו תוצאות הפריימריז במפלגת העבודה.

אם ליברמן יורשע וייאלץ לעזוב את הפוליטיקה, הסיפור של תבוסת ליאון יהיה עוד נדבך בסיום הקריירה הפוליטית של אחד האישים המרתקים שהסתובבו כאן ב-20 השנים האחרונות. אם יזוכה, הוא יחזור בקול תרועה למשרד החוץ. אבל ההפסד שספג בירושלים מקהה במקצת את כוחו הפוליטי, ויעכב אולי את תכנית האב שחשף דרעי לחבירת ישראל ביתנו וש"ס על מנת לשנות את ההרכב הקואליציוני. שותף שקט אך משמעותי למהלך יכול להיות השר אורי אריאל. אריאל מכחיש שפעל למען ליאון בבחירות. אבל רבני מפלגתו, תקומה, קראו לתמוך באיש של דרעי וליברמן. אם נצרף את פעולתו של אריאל נגד בחירת הרב סתיו לרבנות הראשית נוכל לסמן כאן ציר שאולי ישתף פעולה בבוא היום.

הפוליטיקה החדשה הובסה - אך לא מתה

באשר לפרמייריז בעבודה, ניצחון של שלי יחימוביץ' יבשר כי מה שהיה הוא שיהיה. שממה אופוזיציוניות, הרבה עניינים חברתיים, וניסיון למיצוב מדיני חדש. ניצחון של בוז'י הרצוג – ולראש הממשלה יהיו אחלה קלפים. הרצוג הוא פרטנר נוח בהרבה מיחימוביץ' לפלירטוטים קואליציוניים. שילוב של זיכוי ליברמן וניצחון הרצוג – ומוטב שיאיר לפיד ונפתלי בנט יבדקו היטב את הכיסאות שלהם סביב שולחן הממשלה. אחד מהם עלול למצוא את עצמו מהר מאוד בכיסאות הח"כים במליאת הכנסת. אולי אפילו שניהם יוכלו להעביר שם דאחקות. כי הפוליטיקה הישנה אולי הפסידה היום, אבל על מותה הסופי עדיין מוקדם להכריז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully