וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מחכים לאסון: תרגיל להתמודדות עם רעידת אדמה

21.10.2013 / 16:42

פיקוד העורף, המשטרה וצוותים מיוחדים יקיימו את התרגיל בעוד כשבועיים בראשון לציון ובאשדוד, וייקחו בו חלק מומחים מחו"ל. ההחלטה לקיימו התקבלה לפני רצף הרעידות הנוכחי

הרשויות לא מחכות לאסון: אחרי רצף רעידות האדמה בצפון בימים האחרונים, שהגביר את החשש מפני רעידה גדולה, הוחלט במשרד להגנת העורף להגביר את ההיערכות לרעש מסיבי. כחלק מכך יתקיים בקרוב תרגיל כוננות רחב היקף עם משטרת ישראל וכוחות ההצלה, בנוכחותם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון. בשונה מהתרגילים שבוצעו עד כה, בתרגיל ייקחו חלק בפעם הראשונה גם כוחות הצלה בינלאומיים מיוחדים, שיגיעו על מנת להעביר את הידע הנרכש באשר לטיפול בתוצאותיה של רעידת אדמה קשה.

התרגיל, שצפוי להיערך בתחילת החודש הבא, יתחיל בשלב הראשון בראשון לציון ויימשך גם לעיר אשדוד, ובמסגרתו ידמו המשתתפים תרחיש של אסון רב נפגעים. בתרגיל ישתתפו יחידות של פיקוד העורף, מד"א, יחידות מל"ח (משק לחירום) ופס"ח (פינוי סעד חללים). באשדוד יתורגל נושא הפינוי הימי של נפגעים, זאת באמצעות הנמל העירוני.

תרגיל נקודת מפנה 5 בבאר טוביה, יוני 2011. שי מכלוף
לאנשי פיקוד העורף יצטרפו גם מומחי חילוץ מחו"ל/שי מכלוף

"לאחרונה התברר לנו שהמשרד להגנת העורף מתעתד לקיים תרגיל ארצי", סיפר מנכ"ל החברה העירונית לסדר הציבורי בראשון לציון, תת ניצב בדימוס מוטי נחמני. "אנשי המשרד ביקשו מאתנו להשתלב בתרגיל, ואנחנו נעתרנו. בעצה אחת עם ראש העירייה, דב צור, הוחלט לקיים את התרגיל בצורה רחבה". לדבריו, הכוחות המקומיים יחברו לאלו שיגיעו מחו"ל, ויחד יפעלו בהתאם. הוא הוסיף כי העירייה איתרה כבר מבנים בסיכון לקריסה ברעידה, וכי היא "מפנה משאבים בהתאם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האזור בו אירעו ארבע הרעידות האחרונות בכנרת/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתמול, אחרי שתי רעידות באזור הצפון, ובהתאם להנחיית השר גלעד ארדן, כונסה ישיבת הערכת מצב במשרד להגנת העורף. בישיבה נכחו כלל הגורמים הרלבנטיים להכנת העורף לשעת חירום העלולה להיגרם עקב רעידת אדמה. הדיון נועד כדי לבחון את מוכנות הגופים לטיפול ברעידת אדמה ואת דרכי ההתמודדות לטיפול במצבי חירום. במהלך הישיבה הוצגו סקירות שונות בעניין מוכנות גופי ההצלה, רשויות החירום ומשרדי הממשלה השונים. הנחת העבודה היא כי יש להמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בהתאם לעדכונים המועברים מאנשי המקצוע ולקדם את מוכנות העורף לתרחישים השונים.

עם זאת, וחרף העלאת המוכנות - נדמה שהרשויות "מתעלמות" מדוח המבקר שהוגש לפני כשנתיים וחצי ואשר מצא כשלים בהיערכות לרעידה גדולה. בדוח מתח המבקר ביקורת על מוכנות הרשויות בצפון ועל המענה הלקוי של המדינה לתחזוקת מבני הציבור ובתי החולים בזמן רעידת אדמה. על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון, שנמסרו למבקר עד מרץ 2011, 2,110 דירות שנבנו בקריית שמונה ו-2,420 דירות שנבנו בטבריה, צפת ובית שאן, לא יעמדו בפני רעידת אדמה. עוד חשף המבקר כי במרבית בתי החולים בצפון רק חדרי המיון שנבנו בעקבות מלחמת לבנון השנייה יעמדו ברעידת אדמה. מרבית האגפים בבתי החולים, לעומת זאת, עלולים לקרוס, ונזקים ייגרמו לצוותים הרפואיים ולתשתיות החיוניות.

נמל אשדוד. אורי לנץ
פינוי המוני של גופות דרך הנמל. נמל אשדוד/אורי לנץ

רצף רעידות האדמה, החריג במיוחד, גרם לבהלה בקרב תושבי אזור הצפון – בייחוד אלה המתגוררים בסמיכות לשבר הסורי-אפריקני - ולחשש באשר לאפשרות של רעשים בעוצמה חזקה יותר. מנכ"ל המכון הגיאופיסי אורי פריזלנדר ביקש להרגיע את האזרחים המבוהלים ואמר: "רצף הרעידות לא אומר שום דבר לגבי העתיד, בימים האחרונים ההעתק (מפגש הלוחות הטקטוניים) הפעיל מייצר רעידות קצת יותר חזקות ולכן הציבור מרגיש אותן". בשיחה עם וואלה! חדשות, הוא הוסיף: "אנחנו לא יכולים לשלול את האפשרות לרעידת אדמה חזקה בהמשך. יחד עם זאת, ייתכן שלא תהיה רעידה כלל". לדבריו, "אין דפוס התנהגות. סטטיסטית, יש רעידה חזקה פעם במאה שנים. רצף רעידות חלשות לא בהכרח מעיד שתבוא רעידה גדולה".

לקריאה נוספת:
”לא יכולים לשלול את האפשרות לרעידת אדמה חזקה”
רעידת אדמה בעוצמה 3.6 הורגשה בצפון; אין נפגעים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully