וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: ההצעה האיראנית - הרצינית ביותר אי פעם

דובר הבית הלבן מסר כי ההצעה שהגישה איראן למדינות המערב בסבב השיחות שהסתיים בז'נבה היתה מקיפה ומהווה בסיס להמשך המו"מ. עם זאת הוא סייג, "לא לצפות לפריצת דרך"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

ההצעה שהגישה איראן למעצמות בסבב השיחות שהסתיים היום (רביעי) בז'נבה היתה המקיפה והרצינית ביותר שהיא אי פעם הגישה לארצות הברית - כך נמסר הערב מהבית הלבן. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני אמר במסיבת עיתונאים כי ניתן להמשיך לעבוד יחד על בסיס ההצעה בנוגע לפיקוח על תכנית הגרעין שלה, אולם סייג כי "אסור לצפות לפריצת דרך" בשלב זה.

כמו כן, סוכם כי איראן והמערב יקימו ועדה משותפת של מומחים בענייני גרעין וסנקציות. בהודעה משותפת של חברות ה-5+1 והרפובליקה האיסלאמית. על פי ההודעה, הוועדה תדון בנושאים אלה לקראת חידושן של השיחות בסבב הבא, שיחול ב-7 וה-8 בנובמבר בז'נבה. סוכנות הידיעות AP דיווחה כי דיפלומטים באיחוד האירופי אמרו כי השיחות בשוויץ היו "אינטנסיביות וחשובות".

שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, אמרה בתום סבב השיחות כי המעצמות בוחנות "בזהירות" את הצעת טהראן לפתרון המחלוקת סביב תכנית הגרעין שלה. במסיבת עיתונאים שכינסה בז'נבה אמרה אשטון כי השיחות היו מפורטות יותר מאלה שקדמו להן. "כבר הבהרנו את העמדות שלנו בכמה נושאים".

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון. שיחות ז'נבה, אוקטובר 2013. רויטרס
שר החוץ האיראני ג'וואד זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון/רויטרס

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר בתום השיחות כי הן היו "פוריות" והוסיף כי ארצו מצפה לשלב חדש ביחסים. "אנו חשים שחברי שש המעצמות הפגינו את הרצון הפוליטי הנדרש לקידום התהליך", אמר. "עכשיו עלינו להגיע לפרטים". לדבריו, זו הפעם הראשונה, הסכימו שני הצדדים על הצהרה משותפת בתום שיחות אך סירב למסור פרטים נוספים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

האיראנים חששו מהדלפות מידע

היום תם בז'נבה סבב השיחות בין איראן לשש המעצמות. לדברי דיפלומטים שנכחו במקום, איראן אותתה על מוכנות לצמצם את העשרת האורניום שלה כדי להוכיח שהיא אינה שואפת להתחמש בנשק גרעיני, מתוך מטרה להקל בסנקציות המוטלות עליה.

היו אלה השיחות הראשונות זה חצי שנה בין איראן לשש המעצמות (ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה) והראשונות מאז שנבחר חסן רוחאני לנשיא. את איראן ייצגו שר החוץ זריף וסגנו עבאס עראקצ'י. שתי הנציגות הבכירות של המערב היו שרת החוץ האירופית, קתרין אשטון, ותת שרת החוץ של ארה"ב, וונדי שרמן. האיראנים נפגשו בנפרד עם נציגי המשלחות השונות. כמו כן, התקיימה פגישה ראשונה זה ארבע שנים עם האמריקנים, ושר החוץ זריף נפגש עם תת-השרה שרמן.

שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון במסיבת עיתונאים בתום סבב השיחות עם איראן בז'נבה, 16 באוקטובר 2013. רויטרס
אשטון, היום/רויטרס

דיפלומטים מערביים אמרו שאיראן הציגה בשיחות "הצעות נחושות יותר מאי פעם", ונטשה את הרטוריקה האידאולוגית ואת המדיניות העמומה, לטובת שיחות מהירות. כמה מקורות אמרו כי הדיונים התקיימו באנגלית והיו כה ממוקדים, עד שהנציגים האיראנים חששו מהדלפות, ופחדו שפרטי השיחות ישודרו בתקשורת עוד לפני שיספיקו לעדכן את ממוניהם בטהראן.

בפוסט שפרסם בפייסבוק, כתב שר החוץ האיראני זריף כי החשאיות במהלך השיחות עבדה לטובת המו"מ. "באופן טבעי, ככל שדולף פחות מידע, כך הנושא-ונותן מציג יותר רצינות, ועולה הסיכוי להשיג הסכם", כתב.

אמש דווח כי ההצעה האיראנית, שהוצגה לנציגי המערב במצגת פאוור-פוינט, כללה אפשרות להשעיית העשרת האורניום הנעשית ברמה של 20%, וצמצום מספר הסרכזות (צנטריפוגות) שנמצאות במתקני הגרעין של איראן. לפי דיווח מקביל, איראן הציעה לאפשר לפקחי סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) או לנציגים מוסכמים אחרים, לעשות ביקורי פתע במתקני הגרעין שלה.

עם זאת, ברוסיה צוטט גורם במשלחת האיראנית, שהבהיר כי טהראן עדיין מסרבת להשעות את כל העשרת האורניום שלה. בכך פוסלת איראן את הדרישה מצד הנציגים בקונגרס האמריקני, שמזדהים עם דרישת ישראל להשעות את כל תהליכי ההעשרה באיראן - לפני שיינתנו לה כל הקלות בסנקציות.

עוד בנושא
”איראן תאפשר ביקורות פתע באתרי הגרעין שלה”
לראשונה: נציגי ארה”ב ואיראן דנו בסוגיית הגרעין
שיחות הגרעין: ארה”ב מציעה לאיראן מו”מ ישיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully