וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי החלל הופתעו לגלות טיל בליסטי מבעד לחלון

12.10.2013 / 16:21

האסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית חזו שלשום בשובל מסתורי וענן עגול ומוזר. חיפוש פשוט ברשת העלה כי רוסיה שיגרה את הנשק הקטלני לאטמוספירה ו"שכחה" להודיע מראש

כמו רבים מעמיתיו, גם האסטרונאוט האיטלקי לוקה פרמיטאנו מפעיל חשבון טוויטר פופולרי, ומעלה אליו תצלומים מרהיבים של כדור הארץ, כפי שהוא נראה מגובה מאות קילומטרים.

בלילה שבין חמישי לשישי, הוא הבחין מבעד לחלון התחנה במחזה יוצא דופן: שובל לבן, ארוך וסמיך. התמונה שהעלה לטוויטר לוותה בכיתוב: "זהו שיגור טיל כפי שנראה מהחלל. איזו הפתעה לא צפויה!".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שובל העשן כפי שנראה מתחנת החלל/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדובר בהחלט בהפתעה, כיוון שלא היה ידוע על שיגור מתוכנן של טיל בליסטי בין-יבשתי, שעושה את מרבית מעופו מחוץ לאטמוספירה. הרי סוכנות החלל האמריקנית (NASA) אינה פעילה בשל השבתת הממשל, ולפי האתר של רשת "דיסקברי", גם האיחוד האירופי ורוסיה לא הודיעו על ניסויי טילים או שיגורי לוויינים שתוכננו לאותו יום.

אסטרונאוט נוסף בתחנה, מייק הופקינס, העלה לטוויטר תצלום אחר, וכתב: "ראיתי משהו מוזר ששוגר היום לחלל. אני לא בטוח מה זה היה, אבל הענן שהוא הותיר אחריו היה די מדהים". בתמונה נראה ענן ענק ועגול, עם שקע קטן בתוכו.

בשלב הזה כבר התחזקו העדויות לכך שאכן מדובר בשיגור טיל. השובל הלבן שנראה מחלון תחנת החלל ככל הנראה נוצר מהתעבות סביב הגזים הנפלטים ממנוע הטיל; ה"ענן" שבו הבחינו האסטרונאוטים נוצר, כנראה, מפירוק השלב הראשון של הטיל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא בטוח מה זה, אבל זה מדהים". הענן והחור/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם אכן מדובר בשיגור שמזכיר מראות מימי המלחמה הקרה, מי אחראי לו? את התשובה לתעלומה סיפקה בקלות ננסי אטקינסון, עורכת אתר האסטרונומיה "יוניברס טודיי". בבדיקה שערכה בבלוגים רוסיים, גילתה אטקינסון שמפקדת הטילים האסטרטגיים ברוסיה אכן ניסתה באותו יום טיל בליסטי בין-יבשתי. זמן לא רב לאחר מכן התפרסמה גם הודעה רשמית בכלי התקשורת במוסקבה.

29 מטרים של אימה

הטיל, מדגם "טופול" או SS-25, שוגר מבסיס קפסוטין יאר שבדרום-מזרח רוסיה, ופגע במטרה באתר ניסויים במזרח קזחסטן, מרחק 2,000 קילומטרים משם. זהו הטיל הבליסטי הבין-יבשתי הראשון שייצרה רוסיה אחרי פירוק ברית המועצות. הוא שוקל 52 טונות ומסוגל להגיע לטווח של 11 אלף קילומטרים. אורך הטיל 29 מטרים והוא יכול לשאת ראש קרב גרעיני במשקל מאות קילוגרמים.

דובר משרד ההגנה במוסקבה אמר לסוכנות הידיעות "איטר-טאס" כי הניסוי נועד "לאשר את איכות הביצועים של פלטפורמת הטיל, לקראת בחינת אפשרות להשבחתו".

זו אינה הפעם הראשונה שניסוי טילים רוסי יוצר תופעות מוזרות בשמיים: בסוף 2009 הופיע בשמי נורבגיה "ענן" דומה, שנוצר מעיבוי סביב טיל בליסטי ששוגר מצוללת רוסית. מפעילי הטיל איבדו את יכולת השליטה על ניווטו, והשליכו דלק לאוויר לפני השמדתו. שבוע לאחר מכן אירע מקרה דומה, ובקיץ שעבר נראתה "ספירלה" בשמי המזרח התיכון - גם הפעם, כנראה, בשל שיגור טיל רוסי.

טורים קודמים בבלוג החוץ:
האיראנים מראים את הישבן לראש הממשלה נתניהו
הסיפור המוזר על מלחמת הכוכבים והאולפן השקוף
דוקטור סוס הולך לוושינגטון

אוריה כנף uriah_c@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully