וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקיבוץ של זוכה הנובל מספרים: "היה שקדן וחריג"

9.10.2013 / 18:14

בקיבוץ שדה נחום שבעמק המעיינות סיפרו שאריה ורשל, זוכה פרס נובל לכימיה לשנת 2013, היה צעיר למדן ו"קצת חנון". חברים בקיבוץ שמחו על הזכייה ואמרו כי הדבר "מביא כבוד"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, יותם בן-דוד

על רקע הפרסומים כי ברשימת הזוכים בפרס נובל היוקרתי השנה לא ייכלל אף ישראלי, איש לא ציפה להפתעות מיוחדות, אבל דווקא עמק המעיינות (עמק בית שאן) המנומנם שבצפון הארץ התעורר היום בצהריים לחיים. דקות אחדות אחרי פרסום דבר זכייתו של פרופ' אריה ורשל בפרס נובל לכימיה, הבשורה החלה להתפשט כאש בשדה קוצים בקיבוץ שדה נחום בו הוא גדל והתבגר.

ורשל החל את הקריירה האקדמית שלו בטכניון בחיפה מיד עם שחרורו מהצבא ולאחר מכן המשיך ללימודים במכון ויצמן. לאחר מכן המשיך בלימודיו במוסדות אחרים והיגר לארצות הברית. במחקריו ביקש להבין את עבודת החלבונים. "הגילוי עצמו היה בשנת 1975 אך לקחו שנים רבות לשכנע כי מדובר בפריצת דרך, וכי ניתן באמת להבין כיצד עובדים חלבונים", סיפר.

זוכת פרס נובל בכימיה פרופ' אריה ורשל, בביתו בקליפורניה. אוקטובר 2013. רויטרס
"קצת חנון". ורשל/רויטרס

אמנם חלפו כ-50 שנים מאז שוורשל עזב את הקיבוץ, אבל בני המשק הוותיקים שהכירו אותו לא הצליחו להפסיק להתרגש מהגאווה שהוא העניק להם ביום הזה. "זה מאוד מאוד מרגש, אני ואריה למדנו ביחד את כל 12 שנות הלימוד בכיתות של שדה נחום. אריה היה בחור צנוע, שקט ומאוד מאוד שקדן בלימודים", סיפר חבר הקיבוץ שמואל ערמון לוואלה! חדשות. "הוא לא היה בולט במיוחד בחבר'ה, הצעירים של היום אולי היו מגדירים אותו כ'קצת חנון'. הוא לא ממש התעניין בדברים שבני הטיפש-עשרה עסוקים בהם. ילדים הצליחו להתבלט בחברה הרבה בזכות יכולותיהם בספורט או בעבודת כפיים. אריה שהיה שקדן מאוד היה קצת חריג בנוף של הקיבוץ של פעם".

חברי הקיבוץ הוותיקים מספרים כי זמן קצר אחרי שחרורו מהצבא, עזב ורשל את הקיבוץ והתמסר ללימודיו. ברבות השנים מתו הוריו ושניים מאחיו עזבו גם הם את הקיבוץ. היום חי בקיבוץ אח אחד בלבד של ורשל הסובל ממצב בריאותי ירוד. "עכשיו שמענו את הבשורה ואנחנו מאוד מאוד מתרגשים, זה מדהים, אני צעירה מאריה בכמה שנים אבל אני זוכרת אותו. מדובר באיש מאוד מוכשר , הוא היה ילד חמוד ולמדן מאוד", סיפרהחברת הקיבוץ רוחל'ה קרת. "אני בכלל לא זוכרת אותו כטיפוס חנון. הוא היה למדן, אבל פרס נובל? זה כבוד גדול מאוד לנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
12 זוכים ישראלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאז ההודעה על זכייתו של ורשל בפרס היוקרתי, התקשרו לברך אותו נשיא המדינה שמעון פרס וראש הממשלה בנימין נתניהו. פרס התייחס בשיחתו עם הזוכה המאושר למקורו. "איך מרגיש קיבוצניק שזוכה בפרס נובל?", שאל הנשיא את ורשל ומיד הוסיף: "אני רוצה לברך אותך בשם מדינת ישראל והעם היהודי ובשם כל אדם המקווה להתגבר על החולי והסבל בזכות התגליות שלך. אני בטוח כי פריצת הדרך המדעית שהובלת תתרום לרפואה ולתגליות מדעיות נוספות". ראש הממשלה נתניהו בירך אף הוא את ורשל ואמר לו כי הוא, כמו גם המדינה כולה גאה בו. "זה מרשים בצורה בלתי רגילה, אנחנו גאים בך. אשמח להיפגש איתך כשתגיע לארץ".

עוד בנושא:
הישראלי אריה ורשל זכה בפרס נובל לכימיה לשנת 2013
חתן הנובל הישראלי מסביר את הפיתוח שהביא לזכייה
מעגנון ועד ורשל ולוויט - הישראלים שזכו בנובל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully