וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתן הנובל הישראלי מסביר את הפיתוח שהביא לזכייה

על פי פרופ' אריה ורשל, שזכה עם שניים מעמיתיו בפרס הנובל בכימיה, פיתוחם מאפשר להבין באמצעות מחשב את פעילות החלבון למטרות שונות, "ובמקרה שלי, לספק את הסקרנות שלי"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

פרופ' אריה ורשל, אזרח ישראלי וחוקר באוניברסיטת דרום קליפורניה בארצות הברית זכה היום (רביעי) בפרס נובל בכימיה לשנת 2013, יחד עם עמיתיו מייקל לוויט ומרטין קרפלוס. לאחר הזכייה בפרס, הסביר ורשל את מחקרם לעיתונאים: "בקצרה, מה שפיתחנו הוא דרך המצריכה מחשב על מנת לקחת את המבנה של חלבון ואז בשלב כלשהו להבין איך בדיוק הוא עושה את מה שהוא עושה. אם יש לך אנזים המעכל מזון, אתה רוצה להבין כיצד זה קורה, ואתה יכול להשתמש בו כדי לתכנן תרופות, ובמקרה שלי, לספק את הסקרנות שלך".

ורשל בן ה-72, מומחה לביוכימיה חישובית, זכה יחד עם לוויט מאוניברסיטת סטנפורד וקרפלוס מאוניברסיטת הרווארד, בפרס היוקרתי על פיתוח מודלים ממוחשבים להבנת מערכות כימיות מורכבות. "בעבר נהגו כימאים ליצור מודלים של מולקולות באמצעות כדורי פלסטיק ומקלות. היום, יצירת המודלים נעשית באמצעות מחשבים. בשנות ה-70 של המאה הקודמת, מרטין קרפלוס, מייקל לוויט ואריה ורשל הניחו את היסודות לתכניות רבות עוצמה המשמשות להבנה ולחיזוי של תהליכים כימיים", נמסר בהודעת האקדמיה השבדית המלכותית למדעים, בעת הענקת הפרס, ששוויו 1.25 מיליון דולרים. "מודלים ממוחשבים המדמים את המציאות הפכו חיוניים עבור רוב ההתקדמות בכימיה היום".

אריה ורשל הישראלי זכה בפרס נובל לכימיה לשנת 2013. AP
ההכרזה על הזוכים בשטוקהולם/AP

פרופ' ורשל, שנולד בקיבוץ שדה נחום הסמוך לבית שאן, ידוע בזכות מחקריו בתחום הביוכימיה החישובית והביופיזיקה, והיה מחלוצי הסימולציות הממוחשבות של תהליכים ביולוגיים. בין היתר, פיתח שיטה הנקראת אנזימולוגיה חישובית. הוא בוגר דוקטורט בפקולטה לכימיה של מכון ויצמן למדע והיה חוקר במחלקה לביולוגיה מולקולרית של המכון בין השנים 1976-1972.

הישראלי אריה ורשל זכה בפרס נובל לכימיה לשנת 2013

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully