וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיכנס לראשה של הממשלה החדשה במצרים

3.10.2013 / 16:00

הגנרל סמח' אל-יאזל שירת שנים ארוכות במודיעין המצרי טרום הדחת מובארק. כיום, כשהוא מייעץ לממשלה, הוא מספר בראיון מיוחד על המצב בסיני, על האחים המוסלמים ועל העתיד

אולם הכנסים של מלון מריוט המפואר בטיביליסי, בירת גיאורגיה. הגנרל בדימוס סמח' סייף אל-יאזל, לשעבר בכיר במודיעין המצרי מדבר אנגלית שוטפת עמוס בתשוקה ורצון עז להסביר מה התחולל במצרים בשנים האחרונות, ולאן פניה מועדות. אין צורך להדגיש כי הוא מייצג את עמדת הצבא המצרי. בתוך האולם ישבו עיתונאים ואנשי אקדמיה מרחבי העולם, חלקם מאיראן, סוריה, מצרים, פקיסטן, ארה"ב ובריטניה, והאזינו בקשב רב לדבריו. הוא לא הקריא ולו מילה אחת מהדף, הכול מזיכרונו האישי, שליטתו בתאריכים ומספרים יוצאת דופן. מעת לעת היה ניתן להציג בפניו שאלות ועל חלקן הוא ענה באריכות.

לדבריו, הנשיא המודח מוחמד מורסי ניסה לקזז את מעמד בית המשפט העליון המצרי החל מיומו הראשון בתפקיד וחתר להקמת חוקה שתתבסס על רעיונות התנועה שבראשה עמד - האחים המוסלמים. "השיא הגיע בנאום הטלוויזיוני ב- 26 בנובמבר 2011 במהלכו טען מורסי שאף אחד לא יכול לגעת בו גם אם הוא עושה טעויות עכשיו או לאחר מכן. 'שום בית משפט לא מעלי עד שאמות. אף אחד לא יכול להתנגד להוראות שלי. אף מפלגה לא יכולה לדבר עלי'. זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה העולמית שמישהו מתנהג כך. במילים פשוטות הוא אמר 'אני אלוהים'. זו הייתה הפתעה לכולם במצרים".

הגנרל המצרי בדימוס סמך סייף אל יאזל. דרק ת'ורן, קרן רויטרס תומפסון, רויטרס
קצין בכיר בקהילת המודיעין המצרי. אל-יאזל/רויטרס, דרק ת'ורן, קרן רויטרס תומפסון

אל-יאזל טוען כי מורסי ותנועתו ניסו לבנות אמון עם וושינגטון וירושלים על ידי שמירה על האינטרסים והשכנת שקט באזור. "הוא התחייב שיכריח את חמאס לחתום על הסכם לא לשגר אף טיל לעבר מצרים, ואכן כך היה", מספר הגנרל בדימוס, "חמאס לא ירה שום טיל לעבר ישראל, ויתרה מזאת, הוא גם מונע שיגור טילים של אחרים מעזה לישראל".

"למה זה קורה?", שואל הגנרל המצרי ומשיב בעצמו: "רק כדי לשכנע את האמריקנים והישראלים. 'אני מגן על האינטרסים שלכם, אם מישהו ינסה יום אחד להוציא אותי החוצה אתם תגנו עלי'. עכשיו אנחנו באמת שומעים ורואים הרבה דיבורים אמריקניים לטובת מורסי ואנשיו".

הגנרל המצרי, שמשמש כיום כנשיא "מרכז אל-גומהוריה" ("מרכז הרפובליקה") העוסק בחקר ולימוד פוליטיקה וביטחון ומכהן כחבר המועצה המייעצת לשלטון המצרי בענייני חוץ, היה עד לפני שנים אחדות קצין בכיר בקהילת המודיעין המצרית. הוא החל את שירותו בצבא בשנת 1965, השתתף במלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים, מילא מגוון תפקידים בתחום המודיעין וכיהן בתפקידים בכירים בשגרירות המצרית בבריטניה ובקוריאה הצפונית. אל-יאזל, שמוגדר כאחד מהפרשנים המצריים לענייני ביטחון וחוץ, הוזמן להרצות בסמינר שעסק בביטחון גלובלי במימון "קרן רויטרס" ו"קרן סטנלי".

"אין דיקטטורה במצרים"

בשיחה עם וואלה! חדשות הוא סיפר שפרש לפני כמה שנים מהצבא המצרי אך עדיין מעורב ומייעץ בתחומים שאין בכוונתו לפרט לגביהם. במערכת הביטחון בישראל רמזו כי הוא מילא תפקידים לא רק במודיעין הצבאי. אולי זו הסיבה לכך שהוא מחזיק במכשיר סמסונג גלקסי 4S וביד השנייה מכשיר טלפון סלולרי מדגם ישן שקשה מאוד ליירט את שיחותיו.

הגנרל המצרי בדימוס הוא דמות מרשימה. גבוה, בטוח בעצמו, שופע נתונים וידידותי. בתחילה כששמע שאני מישראל הפך לחשדן, אך כיאה לקצין שגדל בקהילת המודיעין מיהר לתהות על קנקני. הוא לא ביקר בישראל מעולם וכנראה שאין בכוונתו לעשות כן. הוא בהחלט מכיר בחשיבות מערכת היחסים בין ישראל למצרים אך מדגיש כי ישראל ביצעה כמה הפרות משמעותיות המנוגדות להסכם השלום עם המצרים שפורסמו לדבריו בכלי התקשורת בישראל, ומצרים הבליגה עליהן. שום דבר מבחינתו לא מובן מאליו. מעל הכול חשוב לו להדגיש כי במצרים לא מתפתחת דיקטטורה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
מפגיני האחים המוסלמים במזרח העיר קהיר. 8 ביולי 2013. רויטרס
"הציבור ביקש מהצבא - תעזור לנו". הפגנה בקהיר/רויטרס

כתב האישום של סמח' נגד האחים המוסלמים גדוש בראיות. אחת מהדוגמאות הבולטות שנתן הקצין היה צינור הגז בסיני. "במהלך התקופה שקדמה לכהונתו של מורסי, הותקף צינור הגז בסיני 15 פעמים בשמונה חודשים", סיפר סמח' והוסיף: "מאז שמורסי נבחר לנשיאות לא פגעו בצינור פעם אחת. ומה קרה יום אחרי שהוא נבעט החוצה מתפקידו ב-3 ביולי? פוצץ צינור הגז בסיני בפעם ה-16. במשך שנת כהונתו לא נורו טילים לעבר אילת. תנחשו מה קרה אחרי הדחתו? שלושה טילים נורו לעבר אילת מסיני. שוב הוא ניסה להוכיח - אני שומר על האינטרסים שלכם תחזירו אותי לשלטון בכוח".

הזווית המצרית כורכת בגורלה את ישראל כשם שישראל רואה ביציבות מצרים אינטרס שלה עצמה. השיחה עם הגנרל בדימוס מהווה הצצה נדירה לתחושות בצמרת הצבא המצרי והזרם הליברלי במדינה. סמח' סיפר על ההתפטרות ההמונית בממשלה ובפרלמנט כדי לאותת למורסי על העומד לבוא, על הבקשות הבלתי פוסקות מהאחים המוסלמים לבחירות מוקדמות לנשיאות, והפניות של הצבא להרגיע את הרוחות. כל אלו נפלו על אוזניים ערלות. להערכתו של סמח', מורסי האמין באמת ובתמים כי הוא יזכה לתמיכה אמריקנית וישראלית בחיזוק משטרו בתמורה לשקט בסיני וברצועת עזה.

"הציבור ביקש מהצבא - תעזור לנו", מספר סמח' ומסביר כי לולא יצאו עשרות מיליוני בני אדם לרחובות זה לא היה קורה, "היינו חייבים לעשות משהו לפני שנלך למהומה גדולה יותר. הצבא בסך הכול ניסה להשליט סדר". מורסי פוטר על ידי הצבא שמינה את נשיא בית המשפט העליון החוקתי עדלי מנסור לנשיא זמני. לפי "מפת הדרכים" שקידם הצבא בסיוע הנשיא הזמני, תסתיים בניית החוקה החדשה כבר בחודש נובמבר הקרוב, בחודש מרץ 2014 היא תוצג בפני חברי הפרלמנט ובחודש יוני אמור להיבחר נשיא חדש ופרלמנט חדש. אז, טוען אל-יזאל, תצא מצרים לדרך חדשה.

מסע צלב נגד הנוצרים

בנובמבר 2012 אמר ראש המטה המדיני ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף (במיל') עמוס גלעד כי במצרים צמחה "דיקטטורה מזעזעת". גלעד, שידוע בקשריו המעולים עם צמרת הצבא והמערכת הביטחונית במצרים התבסס על עובדות. דבריו עוררו זיק של תקווה בקרב חבריו הקצינים הבכירים במדינה השכנה, שכן אם הוא דיבר כך, אזי ישראל לא הולכת שבי אחרי הנשיא מורסי. מאחורי הקלעים סוכם שגלעד יבהיר את דבריו ותו לא, ולמרות הפרסומים על החרמתו על ידי המשטר המצרי, עמוס גלעד נחשב לאישיות חשובה ביותר במצרים וקשריו מוגדרים בישראל כנכס אסטרטגי.

סמח' אישר כי הוא מכיר את גלעד ואת תרומתו לקשר בין המדינות, אך סירב להתייחס לדבריו של גלעד באופן ישיר. תחת זאת, הוא מיהר לתת דוגמאות מזווית הראייה שלו: "האחים המוסלמים שרפו 61 כנסיות. 700 אנשים נרצחו, ביניהם קצינים בצבא, גירשו מאות משפחות נוצריות מבתיהן, שרפו להם חנויות, רק בגלל שהם נוצרים", סיפר סמח' והרים את קולו כמי שרוצה להדגיש את דבריו, "אני זוכר שנשרפה כנסיה אחת באלכסנדריה", הוא משחזר, "כל הקהילה הבינלאומית השתוללה ושאלה 'מצרים, מה את עושה לנוצרים? למה אתם מאפשרים זאת?' וכשנשרפו עשרות כנסיות אף אחד לא מדבר על כך. למה? בגלל שהאחים המוסלמים עשו זאת. אנחנו באמת לא מבינים איך זה יכול לקרות. בתקופת מורסי נהרגו שבעה נוצרים בקתדרה המרכזית. עד יומו האחרון כנשיא לא נעצר איש. מדוע? כי מורסי נתן לזה יד. הקהילה הבינלאומית שותקת לאור מה שקורה בסוריה. פעם ראשונה בהיסטוריה שנשיא מדינה יורה טילים על המדינה שלו והעולם יושב בשקט. אנשים סובלים בשביל כלום. איפה הקהילה הבינלאומית? איך אפשר לקבל את זה?".

הפגנת נוצרים קופטים מול בניין הטלוויזיה בקהיר, 9 במרץ 2011. רויטרס
"מצרים, מה את עושה לנוצרים?". נוצרי-קופטי מצרי מפגין נגד משטר האחים המוסלמים/רויטרס

עמוס גלעד התריע במשך שנים כי מחסני הנשק של לוב שנפרצו על ידי ארגוני טרור וסוחרי נשק יהפכו לאיום לא רק על ישראל אלא על האזור כולו. גם לכך התייחס הגנרל הפורש שהפגין בקיאות באיסוף המודיעיני על הגבול הלובי. "האחים המוסלמים הבריחו טילים ורקטות מלוב. יש כיום כמיליון חתיכות של נשק לא חוקי שחדר מלוב למצרים. רובו בידי סלפים, אנשי ג'יהאד, ואחים מוסלמים. מצרים מנסה לעצור את זה. לא רק בסיני אלא גם בגבול הלובי. ניתן לראות איך האחים המוסלמים השתמשו בנשק ברחובות. לאחים המוסלמים במצרים יש קשר טוב מאוד עם התנועה בלוב וזה כאב ראש גדול. הצבא והמשטרה במצרים שולטים במה שקורה בגבול בצורה טובה יותר ממה ששלטנו בעבר. בסיני אותו דבר".

סיני על הכוונת

סמח' מתעקש כי הצבא המצרי רצה לטפל בסיני מיד לאחר הטבח בשוטרים המצרים ברפיח, אך מורסי מנע זאת. "הצבא המצרי בתיאום עם ישראל נכנס לסיני עם כוחות גדולים. פעם ראשונה שמסוק אפאצי' פועל בסיני מאז המלחמה עם ישראל. יש בסיני כוחות אל-קאעדה גדולים מאוד והצבא ממש נלחם בהם. ההערכה שלנו שהצלחנו לפגוע בעשרות אחוזים מהטרור בסיני".

הגנרל המצרי דחה את הטענה לפיה הצבא המצרי נהג כמו בדיקטטורה כשהשליך לכלא את מורסי שנבחר באופן דמוקרטי וכן את אנשי האחים המוסלמים. "כשהצרפתים קראו לשארל דה גול להציל את צרפת, אף אחד ממדינות העולם לא נזעק והתערב, ויש עוד כמה דוגמאות מההיסטוריה. לגבי מצרים, הצבא לא זרק אותם לכלא אלא האזרחים. הצבא המצרי לא שולט במדינה אלא יש ממשלה אזרחית. אין קצין אחד בממשלה למעט שר ההגנה. אתה שואל על השימוש בכוח של הצבא? בכל מקום בעולם אתה רשאי לדבר בכיכרות בצורה מתורבתת כמה שאתה רוצה, כך גם במצרים. אבל במשך יותר מ- 40 יום האחים המוסלמים התרכזו בכיכרות והפריעו לאזרחים שהתלוננו נגדם. האזרחים התחננו שיגנו על המשפחות. הם היו מציקים להם ואחר כך הם החלו להשתמש בכלי נשק. הצבא חיכה לשעה 6:00 בבוקר. ביקשו מהם לפנות את הרחובות ברמקולים. ב-7:00 בבוקר הם החלו להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות. טכנולוגיה שמשמיעה רעש מיוחד. לאחר מכן השתמשו בזרנוקי מים. בפעם הראשונה בהיסטוריה של מצרים, 72 קצינים וחיילים מצרים נהרגו על ידיהם ואז הצבא היה חייב לעצור אותם בכוח. הם ניסו לייצר מציאות חדשה, שונה מזו של מצרים הרגילה. הם אמרו שהנשק זו הפוליטיקה שלנו".

מסוק קרב מדגם אפאצ'י של צבא מצרים טס בשמי קהיר. AP
פעם ראשונה שאפאצ'י חג מעל שמי סיני/AP

סמח' דיבר בצורה מאוד אופטימית על עתידה של מצרים והעריך כי סיום מפת הדרכים שהתוו בכירי המדינה תעלה את מצרים חזרה למסלול. "כשנסיים את זה, מצרים תחזור לעצמה. אני לא רואה את מצרים הולכת למלחמת אזרחים. 'האחים' מהווים 10% במקסימום מכלל החברה המצרית. אף אחד לא יסכים שהם יישאו נשק. מצרים צריכה לחזור להיות מדינה שקטה".

בזמן כתיבת שורות אלו ממשיך הצבא המצרי להשמיד מנהרות לאורך "ציר פילדלפי" בין סיני לרצועת עזה כדי למנוע הברחות של אמצעי לחימה, סחורות ובני אדם לעזה. במקביל ללחימה נגד תאי הטרור, בונה הצבא המצרי רצועת ביטחון במרחק של 500 מטרים מגדר הגבול עם עזה כדי ליצור חיץ שמי שיעז לחצות אותו - ייהרג בו במקום. אם לא די בלחץ שמפעילה מצרים על חמאס, הוחלט לסגור את מעבר רפיח. שאלתי את הגנרל סמח' אם המשטר המצרי רואה בחמאס אויב. הוא בחר להתחמק מתשובה ישירה: "אם תלך לאינטרנט תוכל לראות שבחוקה של חמאס נכתב מילה במילה שחמאס היא חלק מהתנועה העולמית של האחים המוסלמים. הם אמרו את זה בבהירות. בגלל זה עבור מורסי היה כל כך קל להורות לחמאס לחתום והם חתמו על הפסקת האש עם ישראל (אחרי מבצע עמוד ענן. א"ב). הנשיא לשעבר חוסני מובארק ניסה לעשות זאת במשך עשר שנים ונכשל. בשנייה הראשונה שמורסי ביקש - הם חתמו. זה מעיד על הקשר ביניהם והנושא הזה גם יטופל. חמאס נמצא כרגע בתקופת מבחן. הוא צריך לבחור מה הוא רוצה: התנגדות או שקט".

"אם לא יהיה מימון - ייבחן הסכם השלום"

לקראת תום השיחה התבקש הקצין הרהוט שהצטייר כלא אחר משופר של המשטר הנוכחי להשיב על השאלה כיצד תנהג מצרים אם ארה"ב לא תעביר את הסיוע הכלכלי למדינה כפי שאיימה.

"אנחנו מדברים על 1.5 מיליארד דולר. אני רוצה להבהיר נקודה חשובה ומשמעותית שארה"ב מתעלמת ממנה: האמריקנים חתמו על הסיוע הצבאי הזה בקמפ-דיוויד כשהם החליטו על הסכם שלום בין ישראל למצרים אחרי המלחמה. אנחנו מקבלים את הסיוע הזה במסגרת הסכם. ישראל לא מקבלת את הסיוע הביטחוני שלה מארה"ב בהתאם להסכם קמפ-דיוויד אלא בגלל סיבות אחרות. זו טעות לחשוב אחרת".

הנקודה הזו היא קריטית עבור המצרים שכן הכלכלה המקרטעת מכבידה על המשטר והיא זקוקה לסיוע הביטחוני כמו אוויר לנשימה. לכן, חש הגנרל המצרי צורך להמשיך להציג את עמדת המועצה הצבאית העליונה בסוגיה זו. "אם ארה"ב תיגע בסיוע זאת אומרת שאתה תבטל את הסכם השלום בין ישראל למצרים. האם זה מה שהאמריקנים רוצים? זו תהיה טעות. הנקודה המרכזית היא שמדינות המפרץ כבר עכשיו מוכנות לתת למצרים שלושה מיליארד דולר בתנאי שנחתוך את הסיוע האמריקני אבל נקנה כלי נשק מרוסיה וסין".

במערכת הביטחון בישראל טוענים, כי המצרים אכן מקדמים בערוץ נוסף אג'נדה מול מדינות במפרץ וכבר עתה החלו לקבל מהם סיוע ללא תנאים מוקדמים. בישראל מנסים לתקוע חיץ בקשרים הללו כדי לשמר את הקשר של מצרים עם המערב, בינתיים ללא התקדמות. גורם ביטחוני בכיר בישראל אמר השבוע בשיחה סגורה כי הסכם השלום עם מצרים הוא נכס אסטרטגי ובכול הרמות המדינית והביטחונית עושים מאמץ רב לשמור עליו.

"האמריקנים חוזרים על אותה טעות כמו גמאל עבד אל-נאצר (נשיא מצרים לשעבר, א"ב) בשנות ה-60'. נאצר רצה מהבנק העולמי סיוע כלכלי בתנאי הלוואה וארה"ב אמרה לבנק 'אל תתנו לו' כי הוא אדם לא יציב. הרוסים עלו על המטוס והגיעו במהירות למצרים ואמרו לו 'אתה לא צריך כסף מהם. אנחנו נביא לך את הכסף בלי תמורה. לא תצטרך להחזיר לי את הכסף'. והם עשו זאת. עכשיו ארה"ב דוחפת שוב את מצרים ללכת לרוסים. או לפחות לשכוח את ארה"ב וללכת לרכוש מערכות נשק מרוסיה וסין. אם מצרים תעשה זאת הרבה מדינות ערביות יעשו זאת אחריה, כי מצרים היא מדינה גדולה באזור. אני לא חושב שזה מה שארה"ב רוצה".

קצין איסוף - לכל הטורים
כך תשחרר ישראל בני ערובה מקניון בתל אביב
מפקד הגיס הצפוני: "יש דרך למנוע ירי רקטות"
"הגלקטיקוס" של גנץ: מי יאייש את שולחן המטכ"ל?

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully