וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם גברים אשכנזים רוצחים על רקע כבוד המשפחה

23.9.2013 / 11:48

כשאישה רוצחת את ילדיה, היא עושה זאת עקב תסכול הקשור לגידולם. כשגבר עושה זאת, זה כדי לפגוע באמם. לדעת הילה קובו, רצח ילדים הוא רק ביטוי נוסף למבנה חברתי פטריארכלי

בפרסומים על מה שהתחולל במשפחת גור לפני רצח הילדים המצמרר הסתתר פרט חשוב. במהלך הוויכוחים בין אב המשפחה אלי לבין אשתו רונית הוא גזר את כרטיסי האשראי שלה וניקב את צמיגי מכוניתה.

כרטיס אשראי ומכונית. שני אלמנטים שמסמלים יותר מכל עצמאות וחירות כלכלית של האוחז בהם – ערכים המתקשרים במובנים רבים להבדלים המסורתיים בין נשים לגברים. קשה להתעלם מהמשמעות הסימבולית של מעשים אלה ויש בהם כדי לשפוך אור על הפתולוגיה שהובילה לרצח. על פי מומחים, כשאימא נוטלת את חיי ילדיה, כמו במקרה של הרצח הכפול בירושלים, היא עושה זאת בעקבות דיכאון או תחושות מצוקה שנובעות, בין היתר, מהטיפול העיקרי או הבלעדי בילדים.

אלי גור, האב שהשליך את ילדיו מגג בניין בתל אביב. רפרודוקציה, שלומי גבאי
חברות ותרבויות רבות סובבת סביב הכבוד הגברי והסנקציות שנעשות כשהוא מופר. אלי גור החשוד ברצח ילדיו/שלומי גבאי, רפרודוקציה

כשאבא רוצח, כמו במקרה של בני הזוג גור, הוא עושה זאת לרוב מתוך נקמה באשתו, אם ילדיו. זו עושה משהו שאינו מוצא חן בעיניו, שחורג מהנורמה, שפוגע בכבודו והוא אינו מסוגל להתמודד עם אובדן השליטה במשפחתו.

מאיפה מגיעות תחושות השליטה, הפטרונות והבעלות האלה? חברות ותרבויות רבות סובבת סביב הכבוד הגברי והסנקציות שנעשות כשהוא מופר. אבל לא צריך ללכת רחוק כל כך. הטאבו הזה חי ובועט בסביבת כולנו - מימין ומשמאל, מלמעלה ולמטה, בחברה היהודית, הערבית, הדתית, החילונית, האשדודית והצפון תל-אביבית. זה מושרש בשפה, בנורמות ובהוויה כולה.

המילה "בעל" המשמשת לתיאור אדם נשוי היא דוגמא אחת. נטילת שמו של הגבר בידי האישה בעת הנישואים ומתן שמו לילדים, אף שהאישה היא שיולדת ולרוב מגדלת אותם, הם דוגמאות מובהקות נוספות (כמה מוזר הוא, שהפרוד של רונית גור רצח את ילדיה וחירב את עולמה והיא עדיין נושאת את שמו). גם היום, הגבר יושב בראש השולחן המשפחתי. יש לו את המקום שלו על הספה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לפי מומחים, כשאימא נוטלת את חיי ילדיה, היא עושה זאת בעקבות דיכאון שנובע מהטיפול בילדים. האם החשודה וילדיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף, אצל רוב המשפחות בישראל הוא המפרנס העיקרי – כלומר, בעל הממון ולפעמים גם היוקרה, והנשים הן המטפלות בילדים, כלומר - תלויות כלכלית בבעל. הסיבות לכך קשורות בעיקר במבנה החברה ובמקצועות אליהם פונים גברים ופונות נשים, אבל משפחות רבות מתמסרות לרעיון הזה כדבר מובן מאליו או כנורמה שאין לשנותה.

קשה לומר את זה, אבל גם אי אפשר להתחמק מזה: רצח ילדים הוא ביטוי נוראי לביטויי בעלות נסתרים ודומיננטיות גברית שקיימים בחברה ובחיי הזוגיות. דוגמת קיצון למבנה הכוח המגדרי. בדואים רוצחים על רקע כבוד המשפחה? תתפלאו, גם גברים אשכנזים וחילונים עושים זאת. כשאם חד-הורית וגבר שמתקשה להשלים עם פרידה רוצחים את ילדיהם, קל לפטור זאת בהפרעות פסיכוטיות. נכון יותר יהיה לחקור בכנות ובאומץ את הסיבות העמוקות שמביאות לכך.

MadWoman - לכל הטורים של הילה קובו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully