וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשק בכיתות, מעצרים בהפסקות: החינוך בסוריה קורס

21.9.2013 / 14:15

שנת הלימודים אמנם נפתחה כסדרה, אך כ-40% מהתלמידים נותרו בביתם. עם אלפי בתי ספר שהופצצו, אחרים שמשמשים מקלט, ומורים שנמלטו מהמדינה - עתיד ילדי סוריה נראה בסכנה

הלחימה הבלתי פוסקת בסוריה הציגה בפני העולם מראות זוועה, סיפורים על גיבורים בעל כורחם ובעיקר כאב גדול של אזרחים במדינה שסועה. בתוך הכאוס הזה, מנסים חלק מהתושבים למצוא את השגרה שנשכחה. חינוך הוא אחד מאותם דברים שהפכו, עם החודשים המדממים שחלפו, למותרות. עם אלפים מבתי הספר שנפגעו מההפצצות וכמעט חצי מהתלמידים שנשרו ממערכת החינוך, המורים וההורים במקומות רבים מנסים עדיין לקיים שגרה בה שיעורי הבית והמבחנים תופסים את השיח.

בית ספר שנהרס בהפצצת כוחות המשטר הסורי בפרברי חלב, 8 באוגוסט 2012. AP
בית ספר בעיר חלב שנפגע בהפצצה, אוגוסט 2012/AP

דוח של קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים (יוניצ"ף) מתחילת החודש קבע כי מעל 3,000 בתי ספר נפגעו או נהרסו במהלך הקרבות בשנתיים וחצי האחרונות. 900 נוספים הפכו למקלטים. מהדוח עולה כי מהסתיו האחרון, 1.9 מיליון ילדים נשרו מבית הספר – כ-40% מכלל התלמידים הרשומים בגילאי א' עד ט'. באזורים הקשים יותר, אידליב וחלב, צנח אחוז הנוכחות של התלמידים ל-23% ו-30% בהתאמה. דוברת יוניצ"ף, מריקסי מירקאדו, הביעה דאגה מהמצב ואמרה: "לפי תחילת הסכסוך, המדינה הייתה על סף הגשמת חינוך יסודי אוניברסלי, המספרים מדהימים". היא סיפרה כי בשבועות הקרובים ייפתחו בתי ספר בסוריה ובמדינות השכנות "כדי להכניס את הילדים הסורים למסגרת לימודים".

המורים - בובות של המשטר

דוח אחר, של ארגון זכויות האדם “Human Rights Watch” מלפני שלושה חודשים, מתאר את המציאות החדשה אליה נקלעה מערכת החינוך בשנתיים האחרונות לפרטי פרטים - מהורים ששולחים את ילדיהם לבתי הספר ואומרים להם לא לדבר עם המורים, ועד למעצרים אלימים בחצר במהלך הפסקה. הדוח מתאר משטר הפחדה במוסדות הלימוד בו חיילי המודיעין הסורי חוקרים תלמידים, לעתים יחד עם המורים, לגבי דעותיהם הפוליטיות ופעילותם הפוליטית של בני משפחותיהם. במקרים נוספים, שתועדו על ידי הארגון, הפגיזו חייליו של אסד מבני בתי ספר בזמן שהילדים עדיין למדו בתוכם.

"המורים בבית הספר שלי היו שואלים כל מיני שאלות", העיד בפני הארגון עבד, תלמיד כיתה ד' בבית ספר בחומס שמשפחתו נמלטה מסוריה במאי האחרון. "הם היו שואלים: 'האם לאבא שלך יש רובה או אקדח? האם אבא שלך צופה באל-ג'זירה או אל-ערביה? (שתי רשתות שסיקרו בהרחבה את הטבח של חיילי אסד במורדים – מ.ר)". מורה אחרת, מספר עבד, הייתה שואלת את התלמידים אם הם הולכים להפגנות נגד המשטר או אם הם אוהבים את הנשיא, בשאר אסד. לדבריו, אם התשובה לשאלה האחרונה הייתה "לא", הם היו נשלחים לחדר המנהל לעונש. עבד סיפר כי ספג מכות מהמנהל לאחר שקרע את תמונתו של נשיא סוריה וכי הוא וחבריו ספגו הלקאות לאחר שנודע כי השתתפו בהפגנות נגד המשטר. "המנהל לקח אותי לחצר בית הספר והיכה אותי במקל. לאחר מכן הוא הותיר אותי לשבת שם עד תום יום הלימודים", נזכר.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ילדים סורים פותחים את שנת הלימודים בבית ספר בבירה דמשק, 15 בספטמבר 2013. רויטרס
למרות המצב, ישנם תלמידים שכן פתחו את שנת הלימודים. דמשק, השבוע/רויטרס

מהדוח עולה כי המרואיינים, מורים ותלמידים, שדיברו עם אנשי הארגון לא היו מתומכיו של אסד. עם זאת, אחרים העידו כי אנשי חינוך רבים דווקא כן תמכו בו, והדבר חלחל לחיי היומיום בבית הספר. מחמוד, מורה לערבית בבית הספר הפרטי לבנים אל-פראבי בדומה שבדמשק, עזב את סוריה ביוני 2012. מחמוד סיפר על מורה לספורט בבית ספרו שהיה שואל את התלמידים שאלות לגבי עמדותיהם הפוליטיות. "הוא היה שואל את התלמידים: 'למה אתם לא הולכים להפגנות התמיכה בנשיא אסד? אתם תומכים במורדים?'. אפילו יתר המורים פחדו ממנו". מורה נוספת סיפרה כי "תלמידים רבים הפסיקו להגיע בעקבות כך לבית הספר, והגיעו רק לבחינות הגמר".

הסיבות להפסקת הלימודים רבות ומגוונות. מדוח שפרסמה בחודש מאי האחרון קבוצת הערכה בינלאומית שפועלת בצפון סוריה, עולה כי ההיעדרויות מבתי הספר נגרמות בין היתר, בשל הנזק למבנים מההפצצות, המחסור במורים, וגם הצורך שנוצר במשפחה בעבודה של הילדים. כך למשל, דיווחו נשאלים לארגון כי גם באל-מליקייה, אזור בו בתי הספר דווקא מתפקדים, נאלצים הילדים לעסוק בעבודות שונות על מנת לעזור להוריהם מבחינה כלכלית.

שיעורים פרטיים במסגדים, מחסור בספרי לימוד

הדוח קבע עוד כי הנזק הפיזי שנגרם לבתי ספר רבים במדינה, והפיכתם של בתי ספר רבים למקלטים למשפחות שאיבדו את בתיהן, שיבשו בצורה קשה את הפעילות החינוכית במדינה. על פי הדוח, הילדים הרבים שנעקרו מבתיהם נותרו ללא אפשרויות למידה, בין אם בגלל שבתי הספר מלאים עד אפס מקום, או כי הם פספסו את תאריך הרישום. בעיית העקורים הממלאים את בתי הספר מטרידה את הרשויות, ובדיר א-זור למשל מנסים לדרבן את המורים לעודד את העקורים המאכלסים את בתי הספר למצוא מקלט חלופי. על פי הדוח, הממשלה הסורית הודיעה כי תשלם רק למורים שהוכיחו כי כל שהם עושים הוא לתת שיעורים לילדים הלומדים בבית הספר, ולא מעבר לכך. עוד הוחלט כי מורה שיחמיץ מעל 15 ימי לימודים לא יקבל שכר, דבר שעודד מורים להירשם במהרה לבתי הספר, גם אם הם כבר אינם מתפקדים ככאלה. הדוח חושף עוד כי בתי הספר במחוז אל-תווארה, למשל, מאוכלסים כולם בכ-13 אלף עקורים, והפעילות החינוכית שם הופסקה כליל.

מורד סורי מכוון את הרובה דרך חלון בית ספר בחומס, 22 בפברואר 2012. AP
מורד סורי מכוון את הרובה דרך חלון בית ספר בחומס, נובמבר 2012/AP

דוח נוסף של אונר"א, סוכנות האו"ם לפליטים, טוען כי את הלימודים מעבירים לעתים המורים במבנים חלופיים, מחשש מפני הפגזה של בתי הספר, על אף שהדבר נוגד אמנות בינלאומיות. המורים מעבירים לעתים שיעורים גם בבתיהם הפרטיים או במסגדים, הנחשבים מוגנים מפני האש. על פי הדוח, כ-30% מתתי המחוזות מקיימים שיעורים מחוץ למתחם בית הספר. בעיה נוספת שעלתה קשורה לספרי הלימוד - על פי הדוח, יש מחסור עצום בספרים ומחברות, זאת בשל נזקים שנגרמו במלחמה לבתי הדפוס והמחסור הכללי בנייר.

צפו בסרטון של ארגון "Human Rights Watch"

מי שינסה להיכנס לאתר משרד החינוך הסורי עלול לחשוב בטעות שבסוריה לא מתקיימת בשנתיים וחצי האחרונות מלחמה עקובה מדם. בעמוד הבית של האתר מנסים לשדר עסקים כרגיל עם מודעות הפונות ברובן למורים ומורות. "תקופת ההרשמה להשתתפות בבחינות המקצועיות במכוני ההכנה למורים (החינוך האמנותי-החינוך המוזיקלי-החינוך הגופני) לשנת הלימודים 2013-2014 הוארכה עד לסוף שעות העבודה ביום רביעי הקרוב", נכתב באחת המודעות. מודעה אחרת מפנה לקישור הבא: "להורדת שמות המועמדים לשלב השלישי לקבלת התלמידים המצטיינים, לחץ כאן". מודעה שלישית מפרטת את אמצעי התחבורה הציבורית למורים, לסייעות ולעובדים סוציאליים ומפקחים לשנת הלימודים הקרובה.

והמשטר משרד עסקים כרגיל

בחודשים האחרונים עלה ספק באשר לפתיחת שנת לימודים. עם זאת, שנת הלימודים נפתחה כסדרה - כפי שהבטיח בתחילת החודש שר החינוך הסורי, הנוואן וז, שהכחיש את השמועות על דחיית המועד. בראיון לטלוויזיה הסורית אמר וז כי זהו מסר לכל העולם וכי החינוך מסמל את עתיד האומה. לדבריו, ישנם 18 אלף בתי ספר מוכנים לגמרי לקבלת התלמידים בעוד 3,600 בתי ספר מושבתים בגלל "פשיעה של קבוצות הטרור החמושות". כאלף בתי ספר, לטענתו, משמשים מקלטים לתושבים שנעקרו מבתיהם. עוד אמר כי ספרי הלימוד מוכנים ויחולקו לתלמידים בשבוע הראשון לשנת הלימודים בחינם.

את תוצאות הלחימה המידיות על מערכת החינוך ניתן לראות גם בנתונים של מבחני הטימ"ס האחרונים. המבחנים הללו נערכים מידי שנה בכל העולם לילדים בכיתות ד' ו-ח' במקצועות מתמטיקה, קריאה ומדעים. ב-2011, ילדי סוריה התברגו למקום ה-39 במקצוע המתמטיקה לכיתות ח' מתוך 42 מדינות משתתפות. המבחנים נערכו בחודשים מרץ-יוני – חודשי תחילת המהומות במדינה. במבחן בתחום המדעים הגיעו תלמידי כיתות ח' למקום 21 מתוך 30, כאשר אחוז המצטיינים עמד על 6% בלבד, ואילו אחוז התלמידים בעלי ציונים נמוכים מאוד עמד על 37%.

ילדה סורית ישנה בבית ספר בעיר סוראן בו היא ומשפחתה תפסו מחסה מהקרבות, 5 בספטמבר 2012. AP
ילדה סורית ישנה בבית ספר בעיר סוראן בו היא ומשפחתה תפסו מחסה מהקרבות, ספטמבר 2012/AP

מדובר בירידה דרמטית בהשוואה לשנת המדידה הקודמת, 2007, אז דורגה סוריה במקום ה-37 מתוך 49 מדינות במתמטיקה לכיתות ח'. ב-2007 ציון המתמטיקה לכיתות ח' עמד על 395 בעוד שב-2011 הוא עמד על 380, ירידה של 15 נקודות. סוריה נכללה גם בין המדינות שבהן 15% מהתלמידים או יותר היו בעלי הישגים נמוכים במיוחד במתמטיקה לכיתות ח'.

אולם לצד הנתונים הנמוכים, נראה כי החדשנות הפדגוגית עדיין מרימה ראשה במדינה המפולגת, עד כמה שניתן. כך למשל, לאחרונה החליט משרד החינוך במדינה להעלות לרשת את כל ספרי הלימוד על מנת להתאים את עצמו לרוח התקופה. באתר המשרד הוסבר כי "הושלם ייצור תקליטור התיק האלקטרוני של ספרי הלימוד כחלק מתכנית משרד החינוך לפיתוח תכניות הלימוד ובשיתוף פעולה בין הנהלת המידענות והנהלת תכניות הלימוד והבגרות". עוד נכתב: "התיק הזה כולל תכניות לימוד בצורת ספר אלקטרוני (פלאש), במטרה להקל על העברת הספרים האלו. הופעתם בצורה אלקטרונית תסייע לכך שישתמשו בהם בנינו התלמידים אוהבי המחשבים, בייחוד מאחר שאנחנו חיים בעידן טכנולוגיית המידע".

חייל בצבא סוריה החופשי מתכונן לשגר טילים מתוך בית ספר בדיר א-זור, 1 בספטמבר 2013. רויטרס
חייל בצבא סוריה החופשי מתכונן לשגר טילים מבית ספר בדיר א-זור, ספטמבר 2013/רויטרס

כמו כן, מזה כמה שנים פועלת במדינה גם אוניברסיטה מקוונת. בעמוד הפייסבוק של האוניברסיטה הווירטואלית דואגים לציין כי היא "המוסד החינוכי המקוון הראשון באזור המזרח התיכון, והוא עדיין המוביל בתחום". האוניברסיטה, שהוקמה ב-2002 בחסות משרד החינוך הסורי ומשרדיה בדמשק, חורטת על דגלה את הרצון לספק "תכנית אסטרטגית למענה על צרכי השעה ולבניית יסודות עתידיים מוצקים בהתאם למוסדות החינוך הטובים ביותר". מיותר לציין כי באתר האוניברסיטה, המדגיש את ההכרה העולמית לה היא זוכה, אין כל התייחסות למלחמת האזרחים המתחוללת במדינה מאז מרץ 2011.

מלחמת האזרחים שפרצה במרץ 2011 בעקבות ההתקוממות העממית נגד הנשיא בשאר אסד גבתה מחיר כבד מילדי סוריה. בעוד שבני גילם ברחבי העולם עסוקים בעיקר ברכישת השכלה לקראת היציאה לחיים האמיתיים, הילדים ובני הנוער הסורים מבלים את רוב זמנם ברחובות – או במקרה הטוב מתבצרים בביתם מחשש לחייהם. ספק אם התערבות צבאית מצד מדינות המערב, או אפילו מעבר של השלטון בדרך פוליטית, יצליחו לשקם את ההרס שזרעו הקרבות במערכת החינוך בסוריה.

מלחמת האזרחים בסוריה - כותרות נוספות
המורדים דחו הצעת איראן לתיווך: ”חלק מהבעיה”
”סוריה מסרה מידע על הנשק הכימי לפיקוח בינלאומי”
פרשנות: האופוזיציה הסורית בדרך להתפוררות

לפניות לכתבת מיכל רשף: michalresh1@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully