וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתובת הייתה על הקיר? "לאמא היו קשיים עם בנה"

גורמי הרווחה בעיריית ירושלים יצרו לפני כחודש קשר עם האם החשודה ברצח בנה ובתה, אשר לדבריהם שיתפה עמם פעולה. המועצה לשלום הילד: "עלייה במספר הנרצחים בידי הוריהם"

צילום: עומר מירון, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

שעות אחדות לאחר הרצח המזעזע בירושלים, מתברר בצהריים (שני) כי לאם החשודה היו קשיים עם בנה. מעיריית ירושלים נמסר כי לפני כחודש יצרו גורמי הרווחה של העירייה קשר עם האם והחל הליך בירור והיכרות בשיתוף פעולה מלא מצדה. "האם נפגשה עם גורמי הרווחה ועם פסיכולוג באופן רציף ושיתפה פעולה בהליך הטיפולי", נמסר. לטענת העירייה, "גורמי הטיפול לא אבחנו כל סימנים או רמזים כלשהם שיכולים להעיד על התנהגות חריגה או סכנה ממשית לאם או לילדים".

קודם לכן, קרא חבר הכנסת יצחק הרצוג (העבודה) להשלים את החקיקה המחייבת את רשויות הרווחה לעמוד בקשר הדוק עם המשטרה ומשרדי הממשלה על מנת לצמצם מקרים של אלימות במשפחה. "מדובר שוב במקרה טרגי של רצח ילדים", אמר הרצוג. "עלינו לבדוק אם היה אור אדום והייתה התרעה ברשות לאומית אחרת או משרד ממשלתי: משטרה, חינוך, רווחה, בריאות, משרדי ממשלה".

הוצאת גופות הילדים מהבית בו נרצחו בירושלים. נועם מושקוביץ
גופות הילדים מוצאות מהדירה, הבוקר/נועם מושקוביץ

לדברי הרצוג, "מסיבות ביורוקרטיות לא יושם דוח וינטר שעסק בצורך בחיבור וסנכרון המידע בין הרשויות הלאומיות ושיתוף המידע במקרי רווחה, כדי להתוות רשת ביטחון שתמנע, ככל הניתן, את הרצח הבא". הוא קרא "ליישם בדחיפות את חוק 'הנורות האדומות' כפי שהמליצה הוועדה ודוח וינטר שמחייב שיתוף הרשויות הלאומיות במידע".

ועדת וינטר, שסיימה את עבודתה בינואר 2010, המליצה בין היתר להקים מערך לשיתוף פעולה ברמה הארצית, המחוזית והמקומית בין המשרדים המטפלים בקטינים. עוד המליצה הוועדה להקים ועדה המורכבת מאנשי מקצוע, נציגי המשרדים השונים, שתיישם את המדיניות ותפקח על עבודת המנגנונים השונים. ברמה המקומית, הומלץ לבנות מערכת מידע ממוחשבת בכל יישוב אשר תאפשר שיתוף פעולה בין אנשי המקצוע ותשפר את יכולת ההערכה של מידת הסכנה הנשקפת לקטין.

עו"ד ד"ר יואב מזא"ה, מומחה לדיני משפחה מהקריה האקדמית אונו, מתח ביקורת על מדיניות המדינה ורשויות הרווחה. לדבריו, הרצח הבוקר "מהווה חלק משורה של מקרים מצמררים שאירעו בשנים האחרונות, בהם הורים פוגעים בילדיהם שלהם. ברור כי חובתן של מערכת המשפט ורשויות הרווחה לנהל מלחמת חורמה נגד הורים אלו. למרבה הצער, נסיון העבר מלמד כי הן רשויות הרווחה והן מערכות המשפט ובראשן הפרקליטות, בוחרות להקל ביחסן אל אימהות הפוגעות בילדיהן, גישה שבמקרים רבים מאפשרת מקרים מזעזעים כדוגמת המקרה האחרון". הוא הוסיף כי "בחינה שיטתית של גישת הפרקליטות מלמדת כי הפרקליטות מגיעה להסדרי טיעון מזעזעים עם אימהות הפוגעות בילדיהן. המסר שצריך לצאת הוא של אפס סובלנות כלפי כל הורה הפוגע בילדיו, גם אם מדובר באם, על מנת למנוע מקרים דוגמת המקרה שקרה הבוקר".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

הקיץ והחגים - טריגר להורים שנמצאים בלחץ

רצח שני הילדים הקטנים על פי החשד בידי אמם הבוקר בירושלים, מצטרף לשורה של מקרים שנצרבו בזיכרון הציבורי. כך, רק בחודש שעבר רצח אב מדבורייה את שלוש בנותיו במסע רצח אכזרי בכפר; לפני חודשיים בלבד, הוגש כתב אישום נגד עלי אמטיראת, תושב היישוב אל-פורעה הסמוך לערד, בגין רצח בנותיו בנות ה-3 ו-4, אשר נמצאו ללא רוח חיים בסוף חודש מאי בביתן ביישוב; בספטמבר 2012 נעצרה אם מרהט שרצחה שלושה מילדיה בדקירות סכין, בהם תינוק בן חודשיים, ילדה בת 4 וילד בן 8. פעוטה נוספת בת שנתיים וחצי נפצעה ופונתה לבית החולים.

מנתוני המועצה הלאומית לשלום הילד עולה כי בשנה הנוכחית חלה עלייה במספר הילדים שנרצחו בידי הוריהם. בתשעת החודשים החולפים נרצחו תשעה ילדים – זינוק של 50% מהשנה שעברה, במהלכה נרצחו שישה ילדים. חשוב להדגיש כי נותרו עוד שלושה חודשים לסיום שנת 2013. הממוצע השנתי של מספר הילדים הנרצחים בידי הוריהם בעשור האחרון עומד על שישה עד שבעה ילדים. בין השנים 2003-2010 נרצחו 43 ילדים.

זירת רצח שני ילדים בירושלים. ספטמבר 2013. נועם מושקוביץ
שוטרים בזירת הרצח, הבוקר/נועם מושקוביץ

נתוני המועצה לשלום הילד, מגובים במחקרים אמריקניים, מעלים כי תקופת הקיץ והחגים הינה תקופה מועדת לפורענות. "אלו תקופות מעלות מתח ולחץ מטבען ועל כן מהוות טריגר אצל מי שנמצא במצבי לחץ, מצוקה ודחק", הסביר ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה הלאומית לשלום הילד. "הבעיה היא שאיש לא פועל בצורה נכונה של איתור ומניעה. לא מערכת בריאות הנפש ולא מערכת הרווחה בנויות לאיתור מוקדם מבחינת כוח אדם, מבחינת תשומת לב או מודעות וסדרי עדיפויות. הם מוכוונים לכיבוי שריפות בלבד וכך הרשת שאמורה להיות צפופה מאוד אינה קיימת או מורכבת בעיקר מחורים ופחות מרשת".

עוד על הרצח בירושלים
חשד: אם דקרה למוות את שני ילדיה בירושלים
"בטבע, אמא מגוננת על ילדיה. פה ראינו טירוף אחר"
האמא כתבה לפני הרצח: "יש עת ללדת ועת להרוג"

בהכנת הידיעה השתתף עמרי נחמיאס

לפניות לכתבים:
יאיר אלטמן - talk2yaira@walla.com
דנה ויילר-פולק - danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully