וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הגלקטיקוס" של גנץ: מי יאייש את שולחן המטכ"ל?

4.9.2013 / 12:00

שר הביטחון צפוי להאריך בקרוב את כהונת הרמטכ"ל, שייאלץ להיפרד מקצינים בכירים במטה הכללי לטובת תת-אלופים מצטיינים. אלה הם השמות החמים ברשימת המועמדים לתפקיד אלוף

צילום: ערן גילווארג, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו ברמטכ"ל מברך את חיילי צה"ל לשנה החדשה)

הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ אמור לסיים את כהונתו בחודש פברואר הקרוב, בתום שלוש שנות כהונה. אם לא יקרה שינוי של הרגע האחרון, חצי שנה לפני תום הכהונה של גנץ יודיע שר הביטחון משה (בוגי) יעלון כי מצא לנכון להאריך את כהונת הרמטכ"ל בשנה נוספת, זאת על רקע האיומים המופנים כלפי ישראל וצורכי השעה. אחת המשימות הראשונות של גנץ בשנה הרביעית בתפקיד תהיה שיבוצה של שכבת קצינים בדרגת תת-אלוף הממתינה למוצא פיו. ההערכה היא שהרמטכ"ל יידרש לומר לכמה אלופים במטה הכללי שביצעו תפקיד אלוף אחד לפרוש מצה"ל ולפנות מקום לקצינים מצטיינים בדרגה שמתחת.

הרמטכ"ל בני גנץ. דובר צה"ל
הצבא התבגר כחלק מתהליך שכפה עליו הדרג המדיני. גנץ/דובר צה"ל

בצמרת צה"ל הצטברה בשנים האחרונות שכבת תתי-אלופים משובחת, יש מי שיאמר ה"גלקטיקוס הצבאי", שמתוכה יתמנה בעתיד רמטכ"ל. בשונה מהעשורים האחרונים, הצבא התבגר כחלק מתהליך שכפה עליו הדרג המדיני ומפקדים בדרגות קצונה ביצעו מגוון תפקידים בדרכם לקבל דרגת תת-אלוף וכתוצאה מכך הפכו לבשלים יותר ובעלי ניסיון.

המצטיינים שביניהם ביצעו ארבעה תפקידים שונים בדרגת אלוף-משנה – כפול ממה שהיה נהוג בעבר בדרך לקבלת החרבות הצולבות על הכתף. כך למשל, מפקד "עוצבת האש", תת-אלוף אהרון חליוה שימש כמפקד בית הספר לקצינים (בה"ד 1), מפקד חטיבה מרחבית, מפקד חטיבת מילואים ומפקד חטיבת הצנחנים הסדירה – כל אלו בדרגת אלוף-משנה.

הפקק בדרך אל שולחן המטה הכללי

עמיתו, מפקד "עוצבת המפץ", תת-אלוף מוני כץ רשם בפנקס העבודה שלו ארבעה תפקידים אף הוא: קצין אג"ם של פיקוד המרכז, מפקד חטיבת מילואים, מפקד חטיבה מרחבית ומפקד חטיבת גבעתי הסדירה. גם מפקד "אוגדת עידן", תת-אלוף אמיר אבולעפיה שנחשב בין המצטיינים בקאדר מפקדי השדה, כיהן כמפקד הכוחות המיוחדים בחיל האוויר, כראש מחלקת מבצעים באגף המבצעים, כמפקד חטיבת מילואים ומפקד חטיבת הנח"ל הסדירה. לצד אלו, ישנם קצינים בדרגת תת-אלוף שקיבלו "הנחות" וביצעו פחות תפקידי אלוף-משנה בדרך לדרגה.

ריכוז גבוה של קצינים בדרגת תת-אלוף איכותיים כל כך והשהייה במינוי אלופים בשנים האחרונות הפכו את שולחן המטה הכללי לצפוף ביותר. בדרך אל אותו שולחן עץ כבד ורחב ידיים נוצר עומס שרק החלטות דרמטיות של הרמטכ"ל ושר הביטחון יוכלו לשחרר.

פורום המטכ"ל של צה"ל. דובר צה"ל
מי יוחלף ומי יישאר? המטה הכללי/דובר צה"ל

מדובר בשורה של החלטות לא פשוטות בהן מעורבים לא מעט אגו ויצרים, אך אם הקאדר הנוכחי במטכ"ל לא יפנה את מקומו, עשויים קצינים צעירים ומבריקים שלא ימצאו את מקומם במערכת להפגין חוסר סבלנות ולפרוש מהצבא. המחשה לכך ניתן למצוא בהחלטה של מפקד יחידת איסוף המודיעינית 8200 היוצא, תת-אלוף נ', שלמרות שהוגדר כעילוי בצה"ל, פרש מהשירות הצבאי בשל היעדר אופק. הדעה הרווחת בצמרת הצבא גורסת כי לא התאמצו מספיק בצה"ל על מנת להשאיר אותו במערכת בשל העומס הקיים גם כך בשכבת תתי האלופים. כמו נ', עשויים עוד קצינים אמיצים לפשוט את מדיהם ולחפש את עתידם באזרחות אחרי קריירה צבאית ארוכת שנים.

המסומנים

1. הרצי הלוי – הצנחן: בן גרעין נח"ל בצפון שהתגייס לגדוד הנח"ל המוצנח (50). אחרי שעבר קורס קצינים, פיקד על פלוגת הנ"ט של הצנחנים. קור רוחו ואומץ לבו בלחימה בדרום לבנון סללו את דרכו לסיירת מטכ"ל, שם החל כמפקד פלוגת ההכשרות. לאחר מכן, התקדם לתפקיד "מצביא" וסגן מפקד היחידה והיה שותף למבצעים רבים בשנות ה-90', ביניהם חטיפתו של בכיר חיזבאללה מוסטפא דיראני בלבנון ובניסיון החילוץ הכושל של נחשון וקסמן. מאוחר יותר, מונה לפקד על סיירת מטכ"ל. הלוי שב ל"צבא הגדול" וקיבל את הפיקוד על החטיבה המרחבית מנשה (ג'נין). לאחר מכן, היה מפקד חטיבת הצנחנים, עמה נלחם ב"עופרת יצוקה". משם קודם לתפקיד ראש חטיבת ההפעלה באמ"ן וכיום הוא משמש כמפקד אוגדה 91 בפיקוד צפון. הלוי הוא איש דתי שאינו חובש כיפה, הוא מתמצא היטב בפוליטיקה הארגונית ומסלולו לצמרת צה"ל נראה מבטיח.

2. רוני נומה – נח"לאי עם נשמה של צנחן: התגייס לחטיבת הצנחנים ועם סיום תפקידו כמפקד מחלקה עבר ליחידת העילית של חיל האוויר - שלדג. קור רוחו וכישורי ההנהגה שלו סללו את דרכו לפקד על יחידת המסתערבים דובדבן, לאחר מכן פיקד על יחידת שלדג והיה מפקד גדוד 202 בצנחנים במבצע חומת מגן. נומה הועלה לדרגת אלוף-משנה ומונה לפקד על החטיבה המרחבית בנימין. לאחר מכן, מונה למפקד חטיבת הנח"ל הסדירה ובמלחמת לבנון השנייה שימש כעוזרו האישי של הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ. נומה קודם לדרגת תת-אלוף ומונה למפקד "עוצבת האש" ומפקד בית הספר למפקדי חטיבות. לאחר מכן מונה, לבקשתו, למפקד המרכז לאימוני יבשה בצאלים ומפקד "עוצבת סיני" על אף שיכול היה להתקדם בסולם הדרגות והתפקידים. הוא נחשב לאחד ממפקדי השדה עתירי הניסיון שיש כיום בצה"ל.

3. תמיר היימן – שריונר: החל את שירותו בצה"ל בחטיבת השריון 7. את ניסיונו כמפקד טנק וקצין צבר בלחימה ברצועת הביטחון בדרום לבנון. מאוחר יותר מונה למפקד גדוד 75 בחטיבה 7 ומפקד גדוד בבית הספר לקצינים. היימן הועלה לדרגת אלוף-משנה ומונה למפקד חטיבת מילואים, מפקד החטיבה המרחבית אפרים, ומפקד חטיבת ההכשרות של חיל השריון בשיזפון. עם קידומו לדרגת תת-אלוף קיבל את הפיקוד על "עוצבת המפץ" ולאחר מכן את הפיקוד על אוגדה 36. בכהונתו הניח את היסודות לתפישת הביטחון החדשה בגבול הצפון שנועדה להתמודד עם טרור מרמת הגולן ולהשלכות של מלחמת האזרחים בסוריה.

4. יואל סטריק – סגול הכומתה: בתחילת שירותו הצבאי ניסה להגשים את חלומו להיות טייס קרב אך נשר בשלבים הראשונים של קורס הטיס. לאחר שנשר, התגייס לצנחנים, ומאוחר יותר השתלב כקצין בחטיבת גבעתי בה מילא מגוון תפקידים ביניהם מפקד פלוגת הנ"ט החטיבתית ומפקד גדוד שקד. סטריק הועלה לדרגת אלוף-משנה ומונה לפקד על חטיבת מילואים, לאחר מכן על החטיבה הצפונית באוגדת עזה, וסגר מעגל כשמונה למפקד חטיבת גבעתי. סטריק קודם לדרגת תת-אלוף ומונה למפקד "עוצבת אדום" האמונה על גזרת גבול מצרים-ירדן ולאחר מכן עלה צפונה ושימש כמפקד עוצבת הגליל בגבול לבנון. אלוף (במיל') יואב גלנט ראה בסטריק קצין מבטיח ותכנן למנותו לאלוף, אך עם ביטול מינויו של גלנט לרמטכ"ל, נדחה הרעיון והוחלט למנות את סטריק לראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים. סטריק הוא אחד מקציני השדה עתירי הניסיון בלחימה ברצועת עזה.

5. חגי מרדכי – צנחן: התנדב לצנחנים וסיים בהצטיינות את קורס המ"כים וקורס הקצינים. הוא סומן מגיל צעיר כקצין מבטיח ומונה בימי הלחימה בלבנון של שנות ה-90' למפקד סיירת הצנחנים. מאוחר יותר מונה לפקד על גדוד 202 בחטיבה. בהיתקלות עם לוחמי חיזבאללה בדרום לבנון נפצע באורח קשה. אחרי כמה שנות שיקום שב ללבוש את המדים. מרדכי הוכיח שהקליעים שננעצו בגופו לא הכניעו אותו והוא קיבל את הפיקוד על יחידת אגוז בחטיבת גולני. משם המשיך לשמש כראש לשכתו של הרמטכ"ל דאז, שאול מופז, וקיבל את הפיקוד על חטיבת חברון מיד לאחר מכן. תחת פיקודו כמח"ט, הרג כוח של יחידת מגלן וטייס מסוק קרב קצין בחופשה ומאבטח אזרחי ששמרו על אנטנה סלולרית בדרום הר חברון. בעקבות האירוע, בוטל מינויו למפקד חטיבת הצנחנים וקידומו עוכב למשך חמש שנים. מרדכי לא הרים ידיים ולפני מלחמת לבנון השנייה קיבל את הפיקוד על הצנחנים. יחד עם לוחמיה, הביא להישגים משמעותיים בלחימה מול חיזבאללה. הוא קודם לדרגת תת-אלוף ומונה למפקד "עוצבת עמוד האש". בתום התפקיד, קיבל את הפיקוד על אוגדת יהודה ושומרון. אישיותו הנוחה של מרדכי וסבלנותו הביאו לירידה בחיכוך עם המתנחלים. לאחר מכן מונה לראש מטה זרוע היבשה.

6. אהרון חליוה – צנחן: התגייס לחטיבת הצנחנים ומילא בה שורה של תפקידים. בפשיטה על הכפר מיידון בלבנון, שהוביל מפקד החטיבה דאז שאול מופז, איבד חליוה את אחד מחייליו ואת מפקד פלוגתו. חליוה מילא תפקידים רבים כשהבולטים ביניהם היו ראש לשכתו של אלוף פיקוד צפון דאז, איציק מרדכי, מפקד גדוד 202 בצנחנים, מפקד חטיבת צנחנים במילואים, מפקד החטיבה המרחבית אפרים, מפקד בית הספר לקצינים, מפקד חטיבת הצנחנים וכיום הוא מפקד "עוצבת האש". בקרוב יתמנה לראש חטיבת המבצעים במטכ"ל. חליוה מוגדר כקצין שנוי במחלוקת, אולם למרות תדמיתו הוא מבעלי הנתונים האישיים הגבוהים בקרב עמיתיו בצה"ל.

7. אופק בוכריס – גולנצ'יק: התגייס לחטיבת גולני וצבר ניסיון מבצעי רב בלחימה מול חיזבאללה בדרום לבנון. בשנת 1994 נהרגו שניים מפקודיו כשהנגמ"ש בו נסעו במוצב טייבה ברצועת הביטחון התחשמל והוא הורשע בהתרשלות. מאוחר יותר פיקד על גדוד 51 בחטיבה החומה. במבצע חומת מגן נפצע באורח אנוש כשלחם בקסבה של שכם ועל פועלו במבצע קיבל את צל"ש הרמטכ"ל. לאחר שיקום ממושך, חזר לגולני ומונה למפקד "אגוז". הצלחתו בתפקיד והשמירה על כושר גופני גבוה בצל הפציעה סללו את דרכו למעלה. בוכריס הועלה לדרגת אלוף-משנה ומונה לכמה תפקידים בדרגה זו, ביניהם: מפקד החטיבה המערבית באוגדה 91, מפקד חטיבת מילואים, ולאחר מכן סגר מעגל בקבלת הפיקוד על חטיבת גולני. לפני שנה מונה למפקד אוגדת "נתיב האש". בוכריס ידוע כקצין עתיר ניסיון בלחימה בטרור, אדם יצירתי, ובעל לשון חסרת מעצורים.

8. אמיר אבולעפיה – נח"לאי: החל את דרכו בחטיבת הנח"ל ומילא מגוון תפקידי פיקוד בחטיבה ביניהם מפקד פלוגת הסיור ומפקד גדוד הסיור של החטיבה. לאחר שהועלה לדרגת אלוף-משנה, פיקד על מפקדת הכוחות המיוחדים בחיל האוויר לה כפופות היחידות שלדג ויחידת החילוץ בהיטס 669. לאחר מכן מונה למפקד החטיבה המרחבית בנימין ובין הישגיו היה מעצרו של איברהים חאמד (בכיר החמאס שנשלח ל-54 מאסרי עולם על הרג של אזרחים ישראלים א"ב). לאחר מכן מונה לראש מחלקת המבצעים במטכ"ל ומפקד חטיבת הנח"ל. בעצם מינויו הפך למח"ט הנח"ל הראשון שגדל בחטיבה. באוקטובר 2010 פרסם מאמר מערכת בביטאון הצבאי "מערכות" אודות החשש של מפקדים בצבא להביע עמדה וזכה לגיבוי מבכירי מפקדי השדה ומאלופי המטכ"ל. כיום, משמש אבולעפיה כמפקד אוגדת מילואים. אבולעפיה, איש הספר, הוא מפקד ולוחם מזן נדיר בצה"ל.

9. מוני כץ - סגול כומתה: התגייס לחיל השריון אך מהר מאוד הבין שיהיה לו קשה לתפקד בכלי סגור מפלדה ועבר ליחידת העילית שלדג. אחרי כמה שנות שירות השתחרר והלך ללמוד פיזיקה באוניברסיטה עד שהצבא שאב אותו חזרה היישר לפיקוד על סיירת גבעתי. משם התקדם ומונה למפקד גדוד רותם בחטיבה. בשל הצטיינות בתפקידיו, קיבל את הפיקוד על יחידת שלדג. לאחר שהועלה לדרגת אלוף-משנה שימש כמפקד חטיבת מילואים, משם המשיך לפקד על החטיבה המרחבית הצפונית באוגדת עזה, שימש כקצין המבצעים בפיקוד מרכז ומפקד חטיבת גבעתי, ועם קידומו לדרגת תת-אלוף מונה למפקד "אוגדת המפץ". כץ הוא המפקד האולטימטיבי - קור רוחו ואומץ לבו בולטים בשדה הקרב, אך גילו המתקדם יחסית יהיה בעוכרו בעת דיוני השיבוצים.

10. נדב פדן – מטכ"ליסט: התגייס לסיירת מטכ"ל וצמח ביחידה. במאי 1990 חיסל עם לוחמיו בחוף ניצנים 11 מחבלים שהגיעו בסירות אל החוף כדי לבצע פיגוע ראווה. פדן, שקיבל שני צל"שים במהלך שירותו ביחידה, יצא אל הצבא הגדול ומונה למפקד גדוד גרניט בחטיבת הנח"ל, מפקד גדוד גפן בבית הספר לקצינים, והתקדם לפיקוד על יחידת דובדבן בשנת 2002 לאחר שמפקדה סגן-אלוף אייל וייס נהרג בהתמוטטות קיר בפעילות מבצעית בשטחים. תחת פיקודו כמפקד דובדבן נהרג הלוחם רועי דרור ממכת חום. הוא הורשע בעבירת התרשלות, נגזרו עליו שישה חודשי מאסר על תנאי וכן עיכוב דרגה. לאחר סיום העונש, קיבל את הפיקוד על חטיבת עציון ובית הספר לקצינים. לאחר מכן, שימש כנספח זרוע היבשה בוושינגטון ומאוחר יותר מונה למפקד "עוצבת אדום". נהוג לומר על פדן שהוא "יודע לרוץ למרחקים ארוכים במיוחד".

11. תמיר ידעי – גולנצ'יק: התגייס לחטיבת גולני והתקדם בסולם התפקידים תוך שהוא צובר ניסיון מבצעי בהיתקלויות רבות מול לוחמי חיזבאללה. ידעי מונה למפקד גדוד 13 בחטיבה ומאוחר יותר למפקד יחידת אגוז במהלך מבצע חומת מגן. עם קידומו לדרגת תת-אלוף, קיבל את הפיקוד על "עוצבת ברעם" בגבול לבנון ולאחר מכן שימש כמפקד חטיבת גולני עמה לחם במלחמת לבנון השנייה. עם קידומו לדרגת תת-אלוף, מונה למפקד "עוצבת אדום" ותחת פיקודו אירע הפיגוע בעין נטפים בגבול המצרי, במהלכו נהרגו שישה אזרחים ולוחם ימ"מ. לאחר מכן, שימש כמפקד חטיבת התורה וההדרכה באגף המבצעים וכיום מכהן כמפקד אוגדת יהודה ושומרון. ידעי נחשב לחריף מחשבה, חד לשון ובעל יכולת ניתוח נדירה שלעתים נוטה להסתבך בפוליטיקה ארגונית.

12. איציק תורג'מן – שריונר: החל את דרכו בחיל השריון כלוחם והתקדם בחיל בשורה של תפקידי שדה, ביניהם מפקד גדוד 46 בחטיבה 401. לאחר שקיבל דרגת אלוף-משנה מונה למפקד חטיבה 401 ולאחר מכן לראש מחלקת מבצעים במטכ"ל. לאחר מכן הועלה לדרגת תת-אלוף ומונה לראש חטיבת כוח אדם בזרוע היבשה אך מאחר ששר הביטחון לשעבר אהוד ברק התעקש להשתמש בשירותיו, סיים את תפקידו בתום כמה חודשים ומונה למזכירו הצבאי. לפני כחודש הוא נכנס לתפקידו החדש כמפקד אוגדה 36.

ומי האלופים שיעזבו לפרוש?

כאמור, מספר רב של קצינים "ירוקים" מתמודדים על תפקיד אלוף, אולם גם בחיל האוויר צומחת שורה של קצינים בדרגת תת-אלוף שרואה עצמה ממשיכה בצבא. המגמה שהחלה בשנת 2006 ונמשכת מאז של איש חיל אוויר בראש אגף התכנון, גם בדרגת אלוף, צפויה לתפוס מקום אחד מראש סביב שולחן המטכ"ל. על תפקיד ראש אג"ת יתמודד חגי טופלנסקי, כאשר מי שעומד היום בראש האגף הוא נמרוד שפר שצפוי להתמודד על פיקוד חיל האוויר. אם מרבית הקצינים המצוינים מעלה יאיישו את המטכ"ל העתידי, הדבר ישקף את השינוי בתפיסת שדה הקרב העתידי בצה"ל שכן מספר אנשי השריון יצומצם וקרנם של אנשי היחידות המיוחדות וחיל הרגלים יעלה.

רוה"מ נתניהו ושר הביטחון מקבלים  עידכון על פעילות צה"ל בצפון במהלך סיור בעירה הבהד"ים.. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
מי יהיו הקצינים שיעמדו בראש צה"ל? נתניהו ויעלון/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

אם גנץ רוצה לקדם את הרשימה המכובדת מעלה לדרגת אלוף, ייאלצו כמה אלופים בתפקיד לעזוב את הצבא: מפקד חזית העומק שי אביטל, מפקד הגיס גרשון הכהן, ראש אכ"א אורנה ברביבאי, מפקד זרוע היבשה גיא צור, מתאם הפעולות בשטחים איתן דנגוט, אלוף פיקוד העורף אייל אייזנברג, מפקד הגיס נועם תיבון, ראש אגף התקשוב עוזי מוסקוביץ, ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה קובי ברק, מפקד המכללות האלוף יוסי ביידץ והנספח הצבאי בוושינגטון, יעקב אייש. כל אלו בסכנת הישיבה על כיסא המפלט מישיבות המטכ"ל.

ומה עתיד יתר האלופים? אלוף פיקוד צפון יאיר גולן ימתין להכרעה בדבר זהות הרמטכ"ל הבא ומה סיכויו להתמנות לתפקיד סגן הרמטכ"ל; אלוף פיקוד דרום סמי תורג'מן רק נכנס לתפקידו ולכן הוא צפוי להישאר בו בזמן הקרוב; אלוף פיקוד מרכז ניצן אלון יבצע תפקיד נוסף בדרגתו שכן הוא מוגדר כ"חומר ממנו עושים רמטכ"ל"; ראש אמ"ן אלוף אביב כוכבי שנחשב כבעל פוטנציאל להתמנות למפקד הצבא בקדנציות הבאות ממתין לפקד על מרחב (צפון, מרכז, דרום או עורף); ראש אגף התכנון אלוף נמרוד שפר ממתין להתמודדות על תפקיד מפקד חיל האוויר הבא; ראש אגף המבצעים במטכ"ל יואב הר אבן צפוי לבצע תפקיד נוסף; וכך גם מזכירו הצבאי של ראש הממשלה, אלוף אייל זמיר.

המתנדנדים:

קציני תת-אלוף המתנדנדים הם מפקד אוגדת עזה היוצא יוסי בכר, מפקד אוגדת עזה הנוכחי מיקי אדלשטיין, מפקד עוצבת הפלדה מוטי ברוך, ראש חטיבת התכנון באגף התכנון אגאי יחזקאל, ראש חטיבת היבשה בזרוע היבשה אורן אבמן, קצין חי"ר וצנחנים ראשי איתי וירוב ואיש הצללים, ליאור כרמלי.

חשוב לציין כי תת-אלוף בכר, שבתפקידו האחרון היה מפקד אוגדת עזה, נושא עמו פנקס עבודה גדוש בין היתר כמפקד חטיבת המילואים "חוד החנית" במבצע חומת מגן, מפקד חטיבת הצנחנים הסדירה, קצין חי"ר וצנחנים ראשי, מפקד אוגדה 91 ומפקד אוגדת עזה בתפקידו האחרון. בכר ממתין להחלטת הרמטכ"ל ואם גנץ יחליט לקדם את אחד הקצינים שלפניו, הוא עשוי להרים ידיים ולפרוש.

המקווים:

בקטגוריית הקצינים המצפים לקידום עומדים רק שני תתי אלופים שכבר מסתובבים כשנה על מדים בצה"ל: מפקד הכוחות המיוחדים בפיקוד צפון תת-אלוף (במיל') עימאד פארס ותת-אלוף גל הירש, מספר 2 במפקדת חזית העומק. השניים רואים את עצמם כבעלי פוטנציאל להתמודד על תפקיד במטה הכללי.

קצין איסוף - לכל הטורים
טבילת האש של החץ הגיעה?
צבע אדום: צה"ל נערך להגן על בירת התיירות של ישראל
גולני תביא את הניצחון לצה"ל?

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully