וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "הנשק הכימי הסורי מסכן את ישראל, טרם החלטתי על תקיפה"

נשיא ארה"ב הודה כי הוא - כמו רבים - מותש ממלחמות. עם זאת הוא הבהיר: "לא נקבל הרג אזרחים בגז כי זה איום על ביטחוננו. תהיה פעולה ממוקדת, בלי 'מגפיים על הקרקע'"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

נשיא ארצות הברית לא מותיר ספקות רבים לגבי התקרבותה של מתקפה צבאית בסוריה: בשיחה עם כתבים בבית הלבן, אמר הערב (שישי) ברק אובמה כי המתקפה הכימית של צבא סוריה נגד אזרחים, ביום רביעי שעבר בפרברי דמשק, מהווה "אתגר לעולם", ומסכנת את בעלות בריתה של ארה"ב, בהן ישראל וירדן. "לא נקבל הרג של אזרחים בגז", הבהיר, וקבע כי זו מחויבותה של ארה"ב למנוע זאת.

לדבריו, הוא טרם קיבל החלטה סופית בנוגע לתקיפה צבאית בסוריה והוא ממשיך להיוועץ בעניין עם הקונגרס. כל פעולה צבאית, לדברי אובמה, תהיה "צרה ומוגבלת בהיקפה", והבהיר כי זו תהיה מערכה קצרה, שבמהלכה "לא ידרכו חיילים אמריקנים על הקרקע".

לקראת תקיפה בסוריה - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
כל העדכונים האחרונים בלייב בלוג של וואלה! חדשות

נשיא ארה"ב ברק אובמה. הבית הלבן, 30 באוגוסט 2013. AP
מותש ממלחמות. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הערב בבית הלבן/AP

"הנחיתי את הצבא לשקול מספר רחב של אפשרויות, אך אף פעולה צבאית לא תערב חיילים על הקרקע", הבהיר אובמה. "אנחנו לא רוצים לפתור באופן צבאי את המלחמה בסוריה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"החלשת המשטר עד שייכנע"

בתשובה לשאלת עיתונאי, הודה אובמה כי רבים בציבור, כולל הוא עצמו, אינם מעוניינים במלחמה, בפרט אחרי המערכה הארוכה באפגניסטן. "אמריקה מותשת ממלחמה", הודה אובמה, "יש חשד מכל פעולה צבאית אחרי עיראק, ואני מעריך את זה מאוד (...) אך חשוב שנשדר סימן, לפיו יש סכנה לביטחון הלאומי שלנו כאשר מעל אלף בני אדם, בהם מאות ילדים תמימים, נהרגים משימוש בנשק ש-98 או 99 אחוזים מהאנושות מסכימים שאסור להשתמש בו, אפילו במלחמה".

ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון התייחס הערב לדבריו של אובמה וציין כי הנשיא הדגיש בנאומו את הערכתו לקשרים החזקים בין שני המנהיגים וה"יחסים החזקים, העמידים והעמוקים בין שתי המדינות". "הם הסכימו ששיתוף הפעולה בסוגיות בינלאומיות יימשך בעתיד וכי שתי המדינות חזרו על נחישותן למצוא פתרון פוליטי לעימות בסוריה", נמסר מדוברו של ראש הממשלה הבריטי.

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן היה נחוש יותר בתגובתו הערב להתפתחויות ולדבריו האמריקנים ואמר כי כל התערבות צבאית בסוריה צריכה להיות מכוונת להפלת משטרו של אסד. "זה לא יכול להיות מבצע בן 24 שעות של 'פגע וברח'", אמר ארדואן במסיבת עיתונאים באנקרה, והוסיף: "מה שחשוב הוא עצירת שפיכות הדמים בסוריה והחלשת המשטר עד שייכנע".

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי. אוגוסט 2013. רויטרס
שר החוץ ג'ון קרי, מוקדם יותר הערב/רויטרס

מוקדם יותר, הציג שר החוץ ג'ון קרי את עיקרי הדוח שחיברה מחלקת המדינה, וב צידוקים למתקפה צבאית אפשרית בסוריה. הוא לא הכריז במפורש על תקיפה שתצא לדרך בזמן הקרוב, ולא ציין מתי תתרחש, אך רמז שהיא לא תהיה נרחבת בהיקפה, כשאמר: "לא נחזור על עיראק".

בדו"ח נקבע ב"וודאות גבוהה" כי ממשלת סוריה השתמשה בנשק כימי בפרברי דמשק ב-21 באוגוסט 2013. חלק מהדו"ח מבוסס על סרטוני וידאו שתיעדו את נפגעי התקיפה, אך מרבית מהמקורות שהוא נסמך עליהם לא הותרו לפרסום, והועברו ישירות לחברי קונגרס. לפי הדו"ח, 1,429 בני אדם נהרגו במתקפה, בהם 426 ילדים. להערכת מחברי הדו"ח, מניין ההרוגים הסופי עלול להיות גבוה יותר עם חשיפת פרטים נוספים.

נאט"ו ואיטליה הודיעו שלא ישתתפו בתקיפה

מזכ"ל נאט"ו, אנדרס פוג רסמוסן, הודיע הערב כי הברית הצפון-אטלנטית לא תשתתף בתקיפה אפשרית בסוריה. "החשד לשימוש בנשק כימי בסוריה דורש תגובה בינלאומית אולם נאט"ו לא תיקח בכך חלק", אמר מזכיר נאט"ו בתדרוך לכתבים בדנמרק. "אני לא רואה לנאט"ו תפקיד בתגובה בינלאומית נגד המשטר הסורי".

בינתיים נמשכים המאמצים לגייס מדינות נוספות לקואליציה נגד סוריה, המורכבת כעת מארה"ב ומצרפת בלבד. שר החוץ הטורקי, אחמט דאווטאולו, אמר כי המודיעין שאספה ארצו לא מותיר כל ספק לכך שכוחותיו של הנשיא אסד אחראים למתקפה הכימית בדמשק. "מנקודת המבט שלנו ובהסתמך על האיסוף המודיעיני וההערכות המומחים, אין ספק שהמשטר הסורי הוא האשם", אמר דאווטאולו לכתבים בבירה אנקרה. לעומת זאת, איטליה הזהירה כי תקיפה בסוריה תוביל להתלקחות עולמית. "זה טבען של תקיפות בלי מנדט", אמרה שרת החוץ אמה בונינו. לדבריה, המשך הלחץ הדיפלומטי הוא הדרך היחידה לפתרון המשבר. היא שללה מעורבות של ארצה בתקיפה.

לקראת תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות
שר החוץ קרי: אסד השתמש בנשק כימי, לא נוכל לעמוד מנגד
השפלה לראש ממשלת בריטניה: הפרלמנט הצביע נגד תקיפה
כיצד תתמודד מערכת "החץ" עם איומי הסקאדים מסוריה?
לקראת תקיפה בסוריה: עדכונים שוטפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully