וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: "הפקחים סיימו משימתם בסוריה, יעזבו מחר"

30.8.2013 / 19:46

הפקחים שבדקו את דבר התקיפה הכימית האחרונה בסוריה אספו ממצאים שמועברים כעת לבדיקה. אובמה זקוק לראיות על "אקדח מעשן" לצורך תקיפה, ובישראל מעריכים כי לא יגררו למלחמה

צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: מיכאל ברגמן, טל רזניק, קריינות: לירון בארי

דובר האו"ם, מרטין נסירקי, הכחיש הערב (שישי) הדיווחים בלבנון, לפיהם משלחת האו"ם שחוקרת את החשדות לשימוש בנשק כימי בשבוע שעבר בסוריה עזבה מוקדם מן הצפוי. "המשלחת השלימה את איסוף הממצאים והעדויות והיא אורזת כעת ותעזוב את דמשק וסוריה מחר", אמר הדובר. "הדגימות יילקחו לבחינה נוספת על ידי מומחים. לפני שהמשלחת תגיע למסקנות, יש להשלים את ההערכות של הממצאים. עם השלמת הניתוחים, הדוחות יועברו למזכ"ל האו"ם ולחברות מועצת הביטחון". הוא הוסיף כי מזכ"ל האו"ם באן קי-מון ביקש להבהיר שהארגון עושה כל שביכולתו כדי להגיע במהרה למסקנות בנושא.

מוקדם יותר דווח כי הפקחים, שאמורים לבדוק אם הייתה התקפה כימית או לאו ב-21 באוגוסט באזור אל-ע'וטה א-שרקייה, עזבו את סוריה לכיוון לבנון. לפי דיווחי כלי תקשורת בלבנון, הפקחים, שהיו אמורים לעזוב רק מחר, הגיעו לגבול לבנון. אם הפקחים לא ייצאו מסוריה עם הוכחות חותכות למעורבות של המשטר בהתקפה הכימית, או במילים אחרות יעזבו ללא "אקדח מעשן", אין ודאות שתהיה קואליציה בינלאומית לצד ארה"ב בהתקפה נגד סוריה.

לקראת תקיפה בסוריה - סיקור מיוחד:
לייב בלוג: עדכונים שוטפים
קמרון: ”לא צריך להתנצל בפני אובמה בעניין סוריה”
כוננות ספיגה: היערכות גם למתקפת סייבר סורית בתשתית החשמל

מכאן שהלחץ על אובמה שלא לפעול יגבר. ואז מתחילה בעצם הדילמה האמיתית של נשיא ארה"ב: לפעול או לא לפעול, זאת השאלה. אם אובמה ייצא להרפתקה צבאית בסוריה ללא "אקדח מעשן" וללא גיבוי בינלאומי (בריטניה כבר לא במשחק), הוא יזכה לביקורת חריפה (בעיקר בקרב חוגי הליברלים שבחרו בו אך לא רק) על שהוא גורר את ארה"ב למלחמה נוספת לא הכרחית. אם יתעלם מהמתרחש בסוריה, לאחר 13 התקפות כימיות של המשטר הסורי על אזרחים מאז נאום "הקו האדום" המפורסם שלו, יהפוך לבדיחה לא רק בקרב הרפובליקנים בגין מדיניותו הנרפית, אלא בראש ובראשונה במזרח התיכון ובאיראן.

פקחי האו"ם מבצעים בדיקות למציאת ראיות לשימוש בנשק כימי בסוריה, אוגוסט 2013. רויטרס
יספקו "אקדח מעשן"? פעולת פקחי האו"ם בסוריה, השבוע/רויטרס

לעת עתה נראה שאובמה יעדיף התקפה בסוריה וביקורת מבית. אחרת, משמעות ההבלגה במקרה הזה, היא הפקרת העם הסורי להתקפות של נשק להשמדה המונית ומסר ברור לאיראן שהיא יכולה לחתור ובמהירות לפצצה גרעינית. על כל פנים, אם הבית הלבן לא ייתן את ההוראה לתקוף בימים הקרובים, התקפה שכזו כבר לא תקרה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

אין היערכות למלחמה מול ישראל

סוריה משדרת עסקים כרגיל ב-24 השעות האחרונות. מידיי פעם נשמעת הצהרה חסרת משמעות של פקיד סורי לא בכיר (סגן שר, או ראש ממשלה שבמקרה הסורי אינו חלק ממעגל מקבלי ההחלטות - או כפי שבישראל מגדירים זאת - ה"דני דנונים" של סוריה) על הכוונה להכות ב"ציונים" במקרה של התקפה על "המולדת", אך בפועל לא ניכרת היערכות למלחמה מול ישראל. אולי באורח מפתיע במידה מסוימת, אין גם שום אינדיקציות לקרע בהנהגה הסורית או סדקים. לא נשמעת ביקורת על בשאר אסד או דרישה להחליפו. עם זאת ניכרת הכנה לקראת ספיגת מכה או מהלומה צבאית אמריקאית.

ומכאן התנועה הצבאית הערה שיש בסוריה ביממה האחרונה: פינוי של לא מעט מפקדות, עמדות, בסיסי טילים, פיזור אמל"ח קריטי כמו טילי הסקאד ועוד. גם השגרה העצובה בסוריה נמשכת, שגרה שמשמעותה המשך התקפות על עמדות של האופוזיציה בדמשק, בדרעא, בחומס ובמקומות אחרים. רק היום בשעות הבוקר נרשמו כמה עשרות הרוגים מתקיפות של מטוסי הצבא הסורי.

פקחי האו"ם לחקירת הנשק הכימי מראיינים פצועים בכפר מועדמיה מדרום-מערב לבירת סוריה דמשק. 26 באוגוסט 2013. רויטרס
פצועים מהתקפת נשק כימי בסוריה/רויטרס

חיל האוויר הסורי הוא כרגע היתרון המשמעותי ביותר של המשטר במלחמה מול האופוזיציה. לכן ההנחה הרווחת בישראל שבשאר אסד ייזהר מלהיכנס לעימות מול צה"ל. משמעותו של עימות שכזה הוא איבוד חיל האוויר שלו. הוא אינו מתאבד והוכיח זאת יותר מפעם אחת בשנתיים וחצי האחרונות. צריך לומר, המודיעין הישראלי התגלה כיעיל מאוד בכל הקשור לסוריה בעשור האחרון. עד כה לפחות, אין בצד הישראלי שום אינדיקציה לכך שבשאר מתכנן לתקוף מטרות ישראליות במקרה של התקפה אמריקנית נגדו (הדבר עומד גם לגבי חיזבאללה - הסבירות שהארגון יפעל נגד ישראל נמוכה מאוד מפני שהדבר לא ישרת את בעלי הבית שלו בטהרן).

(עדכון ראשון: 17:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully