וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמרון: "לא צריך להתנצל בפני אובמה בעניין סוריה"

30.8.2013 / 14:05

אחרי שהפרלמנט הבריטי דחה הצעה להתערבות צבאית בסוריה, הביע ראש הממשלה צער, אולם אמר כי הוא מקווה שנשיא ארה"ב ועמו יבינו אותו. נשיא צרפת: "לא נושפע מההחלטה הבריטית"

צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: מיכאל ברגמן, טל רזניק, קריינות: לירון בארי

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, אמר היום (שישי) כי הוא מצר על כך שהפרלמנט בארצו לא תמך בפעולה צבאית בסוריה, אולם הביע תקווה שהנשיא האמריקני, ברק אובמה, יבין את הצורך שלו להקשיב לרצון עמו. "אני סבור שהציבור האמריקני, העם האמריקני והנשיא אובמה יבינו", אמר קמרון בראיון ששודר בערוצי טלוויזיה בריטיים. "לא שוחחתי עמו מאז הדיון וההצבעה, אולם אני מצפה לשוחח עמו ביממה הקרובה. אינני סבור שיש כאן שאלה של התנצלות".

אמש דחה הפרלמנט הבריטי באופן מפתיע את הצעתו הראשונית של קמרון להתערבות צבאית בסוריה ברוב של 285 מול 272. כפי הנראה, מדובר בהצעה ראשונה, אשר צפויה לעלות שוב להצבעה לאחר חזרת פקחי האו"ם מסוריה ומסירת הדוח לגבי השימוש בנשק כימי. לאחר ההצבעה, אמר קמרון כי הוא אינו מתכוון לפעול בניגוד לרצון הפרלמנט ולא יאשר יציאה למתקפה בסוריה ללא אישורו. קמרון הוסיף כי הוא "מבין את הספקות של הפרלמנט והציבור הבריטי" בנוגע להתערבות צבאית בסוריה וכי "יפעל בהתאם".

לקראת תקיפה בסוריה: עדכונים שוטפים
הבריטים "התקפלו", אובמה יפעל לבד בסוריה?
ממשלת בריטניה: מתקפה בסוריה "נחוצה ומוצדקת"
"לא יוצג 'אקדח מעשן' שיקשור את אסד לטבח הכימי"

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, ונשיא צרפת, פרנסואה הולנד, מאי 2013. AP
"לכל מדינה העצמאות להחליט אם להשתתף או לא בכל מבצע. זה תקף לבריטניה וגם לצרפת". קמרון והולנד/AP

מוקדם יותר אמר נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, כי החלטת הפרלמנט הבריטי לא לאשר פעולה צבאית בסוריה לא תשפיע על נכונותה של צרפת לפעול להענשת משטרו של הנשיא הסורי, בשאר אסד, על שימושו בנשק כימי נגד אזרחים. בראיון לעיתון הצרפתי "לה מונד", אמר הנשיא הצרפתי כי הוא עדיין תומך בנקיטת פעולת ענישה "נוקשה" בתגובה למתקפה שגרמה לדבריו ל"נזק בלתי הפיך" לעם הסורי, וכי הוא יפעל לצד בעלות בריתה של צרפת בנושא.

כשנשאל הולנד אם צרפת תפעל גם ללא בריטניה, הוא השיב: "כן. לכל מדינה העצמאות להחליט אם להשתתף או לא בכל מבצע. זה תקף לבריטניה וגם לצרפת". עם זאת, הוא ציין כי ארצו לא תקבל כל החלטה אם לא יתקיימו התנאים שיצדיקו זאת. "כל האפשרויות נמצאות על השולחן. צרפת מעוניינת בפעולה שתהיה נוקשה ופרופורציונלית נגד המשטר בדמשק", אמר. עוד הוסיף הנשיא הצרפתי כי ישנן מדינות מעטות בעלות היכולת להפעיל ענישה באמצעים ההולמים, וצרפת היא אחת מהן. "אנו מוכנים. נחליט על עמדתנו בתיאום הדוק עם בעלות בריתנו", סיכם.

ביום רביעי הקרוב צפוי הפרלמנט הצרפתי לדון באפשרות של פעולה צבאית בצרפת. עם זאת, יש לציין כי על פי החוק הצרפתי, הנשיא אינו מחויב לקבל את אישור הפרלמנט עבור פעולה שכזו, ויש ביכולתו לפעול גם בלעדיה.

ממשלת גרמניה הודיעה היום כי אינה שוקלת להצטרף לפעולה צבאית נגד סוריה, וגם לא התבקשה לעשות זאת על ידי בעלות בריתה במערב. "לא קיבלנו בקשה למחויבות צבאית, ומחויבות צבאית גרמנית מעולם לא נשקלה על ידי הממשלה", אמר דוברה של הקנצלרית מרקל, סטפן סייברט, לעיתונאים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

ארה"ב: "ממשיכים לנסות לגבש קואליציה"

גם ארצות הברית אינה נרתעת בעקבות ה"התקפלות" הבריטית, וה"ניו יורק טיימס" דיווח הבוקר כי הנשיא האמריקני, ברק אובמה, אינו חושש לבצע את המתקפה באמצעות צבאו בלבד, ללא סיוע ותמיכה בינלאומיים. על פי הדיווח, על אף שהנשיא האמריקני טרם קיבל באופן סופי ורשמי החלטה בנוגע לתקיפה צבאית בסוריה, טוענים גורמים בממשל האמריקני כי אובמה מוכן לאפשרות שארצו תבצע את התקיפה ללא תמיכת האו"ם ואף ללא תמיכתן של בעלות ברית כגון בריטניה.

עם זאת, על פי הדיווח, אובמה הבהיר כי הוא "יקבל בברכה" השתתפות בינלאומית בפעולה בסוריה, אך הוא אינו סומך ידיו על השתתפות שכזו. גם שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, אמר הבוקר כי ארצו תמשיך לנסות ולגבש קואליציה בינלאומית למתקפה. "זוהי המטרה של הנשיא אובמה ושל הממשל שלנו", אמר הייגל המבקר בפיליפינים. "אנחנו נמשיך לנסות לגבש קואליציה בינלאומית שתפעל יחדיו". לפי "הניו יורק טיימס", המתקפה האמריקנית עשויה לצאת אל הפועל כבר ביום שבת הקרוב, עם יציאתם של פקחי האו"ם משטח סוריה.

(עדכון ראשון: 12:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully